آیتالله حبیبالله شعبانیموثقی جمعه ۲۴ آذر در خطبههای نمازجمعه همدان، بیان کرد: در ایام نزدیک به انتخابات همه مسئولان، سیاستمداران، فعالان عرصههای اجتماعی و رسانه را دعوت به تقوای الهی، مراقبت از زبان، گفتار، حرفهای بیدلیل، تهمتهایی که شکننده است، میکنیم، همه ما باید مراقب باشیم در این فضا، بهویژه آن کسانی که اطرافیان برخی از اشخاص و مسئولان هستند، بهخاطر دنیای دیگران به دین خودشان آسیب نرسانند.
وی با اشاره به اینکه در دوران انتخابات حرفهای سیاسی و نقل قولهای زیادی مطرح میشود و باید از صحت آن مطمئن شد، اظهار کرد: هر حرف، نکته یا تهمتی به صرف اینکه دیگران میگویند قابل اعتماد نیست و گفته مردم حجت بین ما و خدا نیست و نمیتوانیم در مقابل این صحبتها پاسخگو باشیم، بنابراین باید نسبت به سخنان خود مراقبت، تقوا و حجت شرعی داشته باشیم و خود را در مقابل پیشگاه الهی ببینیم که میتوانیم از این حرف دفاع کنیم یا خیر؟ باید در نظر بگیریم در فضای سیاسی، تقوای سیاسی لازم است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، این خطبه را سیاسی و ناظر بر اصول مُسلّم و سیاست دینی دانست و یادآور شد: در این خطبه به مقایسه حاکمیت الهی، دینی، مشروع و حاکمیتی که در ظاهر دینی است اما در باطن دینی نیست، پرداخته میشود و حضرت زهرا(س) معیارهایی مطرح میکند تا حق را در عرصه سیاسی بهدرستی تشخیص دهیم و بدانیم اسلام در عرصه سیاسی چه میگوید و عملکردها را با مبانی که حضرت زهرا(س) در این خطبه مطرح میکند، مقایسه کنیم.
وی مطرح کرد: حضرت فاطمه (س) در این خبطه به ویژگیهایی که یک حاکمیت دینی باید داشته باشد، اشاره کرده و مطرح میکند وقتی ولی خدا در جامعه حاکم باشد و حاکمیت بهمعنای واقعی و نه صرفاً عنوانش دینی بوده و حاکمیت تلاش کند به سمت اسلام حرکت کند و بهمعنای واقعی کلمه، یک حاکمیت دینی شکل گرفته باشد؛ در وهله اول بستر برای زعمای دین و صحبتهای آنها در جامعه فراهم میشود سپس منکوب شدن صداها و عربدههای شیطانی صورت میگیرد و حرفی که در جامعه منتشر میشود، حرف زعیم دین و ولیخدا است و حاکمیت بهنحوی بسترها را آماده و فضای مجازی را مدیریت میکند که حرف زعیم دین به صدا دربیاید و صداهای شیطانی در آن خاموش و فرصتها از ابلیسها گرفته شود همچنین ویژگی دیگر حاکمیت اسلامی در دوران پیامبر بزرگوار اسلام، حذف شدن انسانهای پست و کنار گذاشتن آنها بود و زمانیکه حکومت دست ولیخدا بود، انسانهای منافق و رذل، حذف و کنار گذاشته میشدند.
شعبانیموثقی ادامه داد: این شاخصهها را امروز در عرصه سیاسی هم مقایسه کنید، زمانی که یک دولت، مجلس، قوه قضائیه یا مسئولی تلاش میکنند که صدای حق در جامعه شنیده شود و انسانهای منافق را حذف و تلاش کنند، وحدت دشمنان را برهم زده و وحدت جامعه را در مسیر توحید ایجاد کنند این موارد شاخصههای حکومت اسلامی است.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در ادامه این خطبه میفرمایند وقتی پیامبر بزرگوار اسلام از دنیا رحلت کردند، صحنه عوض شد و مردم ولی منتخب خدا را کنار گذاشته و به انتخاب خدا احترام نگذاشتند، که عدم احترام به انتخاب خدا، یکی از مصیبتهایی است که ۱۴۰۰ سال است نه تنها جامعه اسلامی بلکه همه جامعه بشری با آن مواجه هستند؛ انتخاب پروردگار عالم برای جامعه بشری، ولایت علیابنابیطالب(ع) بود اما مردم در سقیفه جمع شدند انتخاب خدا را کنار گذاشتند، انتخابات راه انداخته و افرادی را با صلاحدید خود به عنوان خلیفه انتخاب کردند.
شعبانیموثقی اظهار کرد: حذف انتخاب خدا و عدم احترام به آن، در عالم بشر مصیبتهای فراوانی را ایجاد کرد چراکه مردم به انتخاب خدا قانع نشدند و انتخاب عظیم پیامبر بزرگوار اسلام کنار گذاشته شد و ولیخدا در جامعه حذف و به عزلت کشیده شد، حضرت زهرا(س) در این خبطه بحث حذف ولایت را در جامعه توضیح میدهد که اگر ولایت در جامعه حذف شود و ولایت در جامعه بهمعنای واقعی کلمه محقق نشود چه اتفاقی میافتد، البته باید درنظر بگیریم ولایت علیابنابیطالب(ع) مانند ولایت فقیه، ولایت یک شخص نیست بلکه ولایت احکام خدا و آموزههای دینی است. بنابراین وقتیکه جامعه ولی خدا را از دست داد، جریان نفاق در جامعه تقویت شد و هر وقت دیدیم در جامعه جریان نفاق تقویت شده است و منافقان کار را به دست گرفته و مسلط بر اوضاع شوند، رابطه معکوسی با تضعیف ولایت خدا دارد.
وی ادامه داد: حضرت فاطمه(ع) فرمودند که پس از آن لباس دین کهنه شد، گمراهان ساکت، به سخن درآمدند و کسانیکه تا دیروز در عزلت و از جامعه و عرصه مدیریت حذف شده بودند، امروز وارد عرصه مدیریت در جامعه شدند و فرصتطلبها به میدان آمدند و صدای مبطلین و جریان کفر بلند شد و شیطان سر خود را از لانهاش بیرون آورد و احساس کرد میتواند در جامعه ورود پیدا کند.
امام جمعه همدان بیان کرد: حضرت زهرا(س) نکات بسیار برجستهای در خطبه فدکیه و در سخنرانی در جمع زنان مدینه بیان میکنند که بهتر است آن را در روز شهادتشان مطالعه کنید، ایشان در بستر افتاده و زنان مدینه عیادتشان آمده بودند، حضرت میفرمایند «من مردان شما را نفرین میکنم» و جالب است بدانید کسانی مورد نفرین حضرت زهرا(س) قرار گرفتند که دیروز انقلابی و در بدر و احد بودند، همانهایی که زحمت فراوانی کنار پیامبر کشیده بودند، امروز اهل تسامح شدند و در مقابل حذف ولایت حرف نمیزنند حضرت آنها را نفرین میکنند و آینده این اتفاقات را توضیح میدهد که «این شتری که حامله شده است، فردا بهجای شیر خونابه تحویل خواهد داد و روزهای سیاه و فتنههای وحشتناکی در راه است».
شعبانیموثقی ادامه داد: آن روز آن بانویی که در بستر نشسته بود، ۱۴۰۰ سال فتنهها و از شبهای ظلمانی که بر جامعه اسلامی حاکم میشود را گفت اما مردم باور نکردند و مردم دیدند ۳۰ سال بعد فرق علیبنابیطالب(ع) شکسته شد، ۴۰ سال بعد پیکر مطهر امام حسن(ع) را تیرباران کردند، ۵۰ سال بعد سر مقدس حسین بن علی(ع) را به نیزه زدند؛ اینها فتنههایی بود که حضرت در بستر فرمودند اما کسی باور نکرد؛ سالهای بعد پیغمبر، مدینه تبدیل به شهر رقاصهها شد در آن زمان وقتی میخواستند به شهر شام رقاصه بیاورند از مدینه میآوردند و در نهایت اسلام دچار این بلاها و فتنهها شد که دختر پیغمبر در بستر گفت اما جامعه به حرکت درنیامد.
نماینده ولیفقیه در استان همدان بیان کرد: جامعهای که در مقابل حرف حق سکوت، تسامح و غفلت میکند و آنجایی که باید حرکت کند و فریاد بزند، سکوت و عبور میکند باید انتظار همین مباحث را هم بکشد.
انتهای پیام
نظرات