• جمعه / ۲۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092417283
  • خبرنگار : 71145

العربی الجدید نوشت

اشغالگران از قاهره خواسته‌اند برای تبادل جدید اسیران وساطت کند

اشغالگران از قاهره خواسته‌اند برای تبادل جدید اسیران وساطت کند

روزنامه العربی الجدید گزارش داد، منابع مصری گفتند که رژیم صهیونیستی برای میانجیگری به منظور توافق جدید با حماس برای آزادی اسیران در ازای آتش‌بس، دست به دامن مصر شده‌است.

به گزارش ایسنا، منابع مصری آگاه به تحرکات قاهره در خصوص توقف تجاوزات اشغالگران به نوار غزه فاش کردند که مصر تماس‌هایی از سوی دولت اشغالگر دریافت کرده‌است که به وضوح خواستار آغاز مذاکرات جدید به منظور دستیابی به توافق تبادل اسیران، از جمله آتش‌بس بشردوستانه، مشابه آتش‌بس بشردوستانه قبلی است که یک هفته به طول انجامید و با میانجیگری قطری-مصری-آمریکایی به دست آمد.

اما باسم نعیم، رئیس اداره سیاسی حماس در غزه به العربی الجدید وجود هرگونه مذاکره جدید میان میانجی‌ها و جنبش حماس در مورد معامله مبادله اسیران مشابه آنچه پایان ماه گذشته میلادی رخ داد را تکذیب کرد.

باسم نعیم در پاسخ به این روزنامه گفت که موضع رسمی جنبش این است که تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ مذاکره‌ای بر سر هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

منابع فلسطینی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفتند که قطر و مصر در حال انجام مذاکرات غیررسمی با دو طرف به منظور طرح یک توافق جدید هستند، اما اشاره کردند که این مذاکرات فقط مقدماتی است.

در همین راستا، یک منبع مصری به العربی الجدید گفت: عصر یکشنبه گذشته تماسی بین سرلشکر عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر و دیوید بارنیا، رئیس موساد برقرار شد و آنها درباره تحولات وضعیت نوار غزه گفت‌وگو کردند.

این منبع با بیان اینکه «به نظر می‌رسد طرف صهیونیست با واکنش تند برخی طرف‌های میانجی مواجه شده‌است»، افزود: «مقامات قطر پس از نارضایتی از نحوه برخورد اسرائیل با آنها در مذاکرات آتش‌بس قبلی در حال هماهنگی با مصر هستند.»

او اشاره کرد: «برخی از میانجی‌ها با توجه به تصمیمات قبلی دولت بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) و کابینه جنگ، احساس کردند که مداخلاتی وجود دارد.»

این منبع گفت: برتری میدانی مقاومت در غزه و همچنین شکست عملیات نظامی اخیر برای آزادی یکی از گروگان‌های نزد جنبش حماس و کشته شدن وی در نتیجه این عملیات یکی از دلایل اصلی حرکت در روند مذاکرات در خصوص اسیران است که تعداد آنها ۱۳۸ نفر تخمین زده می‌شود که ۱۱ نفر آنها دارای تابعیت خارجی هستند.

وی با بیان اینکه ارتباطات اخیر شامل درخواست مستقیم برای از سرگیری مذاکرات بود که به معنای فشار بر دولت اشغالگر است، گفت: خشم و نگرانی گسترده‌ای در میان افکار عمومی اسرائیل و خانواده‌های اسیران دارای تابعیت خارجی وجود دارد؛ کسانی که از طریق دولت‌های خود برای آزادی این اسرا بر اسرائیل فشار می‌آورند.

این منبع تصریح کرد: «طرف اسرائیلی تصور می‌کند که بازگرداندن اسیران از طریق نظامی محقق نمی‌شود و نهایت چیزی که می‌توان از طریق نظامی به دست آورد، افزایش تلفات مقاومت است تا سقف خواسته‌های خود را کاهش دهد.»

این منبع می‌گوید: «مقاومت در نوار غزه ۱۳۸ اسیر شامل ۱۷ زن، از جمله پنج سرباز وظیفه زن و سایر سربازان زن وظیفه ذخیره، نیز تعدادی افراد مسن، دو سرباز عادی، سه جسد یک مادر و دو فرزندش و دو جسد دو فرد مسن را در اختیار دارد.»

در جریان مذاکرات آتش‌بس قبلی، مقاومت تلاش‌های دولت اشغالگر برای آزاد کردن سربازان زن و اسیران زنی که جزو ارتش ذخیره بودند را رد کرد، زیرا آنها جزو گروه‌های قرارداد قبلی بودند که شامل زنان و کودکان غیرنظامی می‌شد. مقاومت معتقد است شرایط آنها کاملا متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha