علی محبی امروز (۲۳ آذر ماه) در مراسم هفته پژوهش و فناوری که توسط آموزش و پرورش استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش در قرآن کریم اظهار کرد: اصول دین، تحقیقی است و برای پذیرفتن توحید باید تحلیل و تحقیق کرد. در حال حاضر در دنیا جنگ بر سر علم است و ملاک برتری کشورها در علم است.
وی با بیان اینکه کسی که به علم نرسد مجبور به تبعیت است، ادامه داد: اگر کشورهای قدرتمند، به دنیا زور میگویند به این دلیل است که از نظر مرتبه علمی بالاتر هستند. بزرگترین آفت حاکمیت و مدیریت در برخی کشورهای جهان سوم، بدون تحقیق مدیریت کردن و مدیریت غیر علمی است که پیوست پژوهشی برای تصمیمها نداشته باشند.
محبی بیان کرد: حضرت علی(ع) میفرماید هر کوششی بدون تحقیق بیفایده است. هر کجا با مشکل مواجه شدیم و از آن ضربه خوردیم نشان میدهد یا بدون تحقیق بوده یا کاربست پژوهشی وجود نداشته است. بزرگترین درد ما این است که اهل عمل، به تحقیق و پژوهش نمیپردازند و اهل تحقیق، پژوهش خود را به مرحله عمل نمیرسانند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش بیش از ۵۰ هزار معلم پژوهنده و حدود ۱۰ هزار دکتر معلم وجود دارد، آیا شایسته است با این سرمایه بیبدیل باز بگوییم مشکل لاینحل داریم؟ کشور برای رسیدن به توسعه راهی بهجز تعلیم و تربیت ندارد و اگر تعلیم و تربیت بخواهد کشور را به اوج برساند، راهی بهجز پژوهش محور کردن تعلیم و تربیت ندارد.
وی با بیان اینکه از مهمترین نکاتی که در سند تحول دولت به آن توجه شده، پژوهش محوری، خلاقیت، نوآوری و پژوهش است، گفت: اگر کتابهای درسی مورد اعتراض هستند، به این دلیل است که قوه خلاقیت و جستوجوگری دانشآموزان را پرورش نمیدهند.
محبی اظهار کرد: اگر دانشآموزان به مسیر اشتباه میروند، به این دلیل است که به آنها جستوجوگری صحیح و سواد رسانهای را آموزش ندادیم. سرعت علم و تکنولوژی به حدی شده است که علم با سرعت عجیبی در حال افزایش است و آنچه تولید میشود معلوم نیست که کارآمد و مفید باشد. زمانی میگفتند هر کسی خواندن و نوشتن بلد است، باسواد است؛ ولی حالا باسواد به کسی گفته میشود که قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت دقیق داشته باشد.
وی با بیان اینکه راه نجات کشور در گرو ارتقای تعلیم و تربیت و راه ارتقای آموزش و پرورش توجه به پژوهش و پژوهش محور کردن تمام برنامههاست، گفت: پژوهش باید از درون کلاس تا سطح وزارتخانه باشد.
وی با اشاره به سه ماموریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: ماموریت نخست توسعه فرهنگ پژوهش است که سه هدف آن ایجاد مدرسه پژوهنده، معلم پژوهنده و دانشآموز خلاق و جستوجوگر و در نهایت، سازمان پژوهنده است. اولویت دوم شناسایی و حل علمی مسائل نظام تعلیم و تربیت از سطح مدرسه تا سطح کلان است و قرار است در پژوهشگاه با رویکرد تنظیمگری مدیریت شود تا مشکلات درون کلاس و مدرسه توسط معلمان پژوهنده شناسایی و حل شود.
محبی اظهار کرد: الگوی تعالی مدرسه پنج بعد دارد و برای متحول کردن مدرسه نباید فقط به دنبال یک بعد از مدرسه رفت، بلکه باید تمام ابعاد دیده شود. این ابعاد شامل مدیریت و راهبری، کنشگران مدرسه، برنامه درسی و تربیتی، محیط فیزیکی و تربیتی مدرسه و در انتها نتیجه و پیامد است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: مدرسه در سه مولفه یاد گیرنده، پژوهنده و تصمیمساز باید خروجی خوبی داشته باشد. مدرسه باید توانسته باشد با برنامههایی که برای والدین میگذارد، همراهی آنها را در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشد و دانشآموزان نیز احساس تعلق به مدرسه داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه کتب درسی باید کاربردی، متنوع، جذاب و پویا باشند، گفت: دانشآموز باید زمانی که شروع به خواندن کتاب میکند با علاقه ادامه دهد. در پژوهشکده مدل مدرسه تراز و تمام مولفهها و استانداردهایش تهیه شده است و از ابتدای ماه آینده این طرح ابلاغ میشود تا مدارس، داوطلبانه شروع به ارزیابی کنند.
انتهای پیام
نظرات