عباس خطیبی ۲۲ آذرماه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حدود سه سال گذشته برای توسعه ریلی کشور یک برنامه مدون و مشخصی را برنامهریزی کردیم که به تدریج طرحها را به نتیجه برسانیم، امسال توانستیم دو پروژه راهآهن را به مرحله افتتاح برسانیم، البته بعد از استان اردیبل بناست که چهارمحال وبختیاری بیست و پنجمین استان کشور باشد که به شبکه ریلی متصل میشود.
وی افزود: در دور دوم سفر نیز مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر افتتاح و بهرهبرداری از پروژه راهآهن تاکید کردند، از طرفی در سنوات گذشته در خصوص اقدامات زیرسازی و ایستگاهی مقرر شد که کارها انجام و این آمادگی در خصوص شروع عملیات ریلگذاری و مناقصات مرتبط با بحث روسازی وجود دارد که آرام آرام اقدامات لازم شروع شود، این پروژه یک فرصت استثنایی و طلایی است که از آن بهرهمند خواهیم شد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص آخرین وضعیت پروژه راهآهن شهرکرد- سفیددشت- مبارکه، تصریح کرد: پروژه ۹۰ کیلومتری که بخش زیرسازی آن حدود ۶۵ درصد، بخش ایستگاهی حدد ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مجموعاً پیشرفت طرح حدود ۴۸ درصد است، بخشهای دیگر پروژه که به آن الحاق و عملیات آنها آغاز میشود قطعاً سرعت پیشرفت پروژه افزایش مییابد.
خطیبی با اشاره به کوهستانی بودن منطقه و وضعیت توپوگرافی سنگی برای احداث راهآهن، بیان کرد: باید ۱۵ دستگاه تونل در این مسیر ساخته شود که طول این تونلها حدود ۵.۲ کیلومتر است که حدود ۴.۲ کیلومتر آن حفاری و ۲۷۰۰ متر لاینیگ شده که از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بخش پل و تقاطع، پیشرفت حدود ۵۰ درصدی را دارا هستند، البته ایستگاه سفیددشت نیز در دست احداث است که مجموعاً ۲۱ درصد پیشرفت دارد و باید تلاش شود آن بخش هم سرعت بیشتری بگیرد.
وی در خصوص جانمایی ایستگاه شهرکرد، افزود: سعی بر این شد که جای مناسبی برای ایستگاه تعبیه شود که در حال حاضر جانمایی انجام و پیمانکار در حال کار است.
خطیبی گفت: واقعیت امر این است که به دلیل سردسیر بودن منطقه شش ماهه اول سال به لحاظ اجرایی و کاری بسیار حائز اهمیت است، دریافتی زیادی حاصل نشده اما در سه ماهه گذشته وضعیت مناسب و در چند روز گذشته تخصیصهای خوبی با حمایت استاندار ابلاغ شد، البته طبق برنامهریزی با پیمانکاران تلاش میشود که از منابع حداکثر استفاده صورت گیرد و بتوان کارها را طوری رقم زد که بستر اجرای عملیات روسازی و ریلگذاری فراهم شود.
خطیبی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون اعتباری حدود ۳۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که حدود ۵۰ درصد از اعتبار مربوط به ۱۰ روز گذشته است و هنوز بخش زیادی به پیمانکاران پرداخت نشده که امید است این مبالغ تداوم داشته باشد.
وی بیان کرد: آنچه در احداث برای ما بسیار مهم و تعیین کننده بوده پیوستگی است تا بتوانیم پیمانکاران را متقاعد کنیم که هر از چندگاهی پرداختی انجام شود، زیرا فاصله افتادنها در پرداختیها موجب توقف پروژه میشود، البته با توجه به اولویتدار بودن پروژه امید است به تعهدات خود جامه عمل بپوشانیم.
نباید با وجود طلب پیمانکاران، پروژه راهآهن متوقف شود
در ادامه غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: راهآهن یکی از پروژههای پیشران استان و یکی از شاخصههای پیشرفت و توسعه در هر استان بحث توسعه زیرساختهاست که راهآهن موضوعی تاثیرگذار با محاسن زیاد است و چهارمحال و بختیاری از بنبست خارج میشود.
وی افزود: پروژه راهآهن که دولت اهتمام ویژهای نسبت به آن دارد، در سفر اول رئیس جمهور سعی شد که یکی از بالاترین اعتبارات برای این پروژه مصوب شود، البته این پروژه در مقایسه با سایر پروژهها پرداختی خوبی داشته و تقریباً ۶۰ درصد از تخصیصها محقق شده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر در راه است که سهم راهآهن هم دیده شده است.
استاندار چهارمحال وبختیاری تاکید کرد: این طرح در سفر دوم جزو پروژههای اولویتدار مطرح شد، از پروژههای نیمه تمام و جزو مطالبات مردم است که اگر سریعتر انجام شود بارقه امیدی در مردم صورت میگیرد.
وی گفت: انتظار میرود کار تعطیل نشود زیرا پروژههایی هستند که پیمانکار تا چندین میلیارد تومان طلب دارند اما پروژه متوقف نمیشود، گرچه باتوجه به پشتیبانی جدی و تخصیصها و محدود بودن فصل کار نباید کار تعطیل شود. پیمانکار باید خود را نشان دهد، نباید این پروزه مایه دلسردی و افسردگی شود.
به گفته حیدری، اعتباراتی نزد وزیر راه و شهرسازی است که با توجه به اولویتها لازم است از آن اعتبارات نیز استفاده شود، میتوان گفت اگر تحرک جدی صورت گیرد، ما تشویق میشویم تا اعتبارات لازم را دریافت کنیم.
انتهای پیام
نظرات