به گزارش ایسنا، این دیوارنگاره دارای نمادهای سهگانه تاریخی، گیاهی و جانوری استان البرز و کاروانسرای صفوی ینگیامام است. این اثر هنری را محمدرضا طالبپور خلق کرده و توسط اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هشتگرد اجرا شده است.
حامد آلیانی رئیس اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هشتگرد طی یادداشتی درباره این دیوارنگاره نوشته است: یکی از موضوعات مهم در اکوسیستم شهری، حفظ و یا بهبود سلامت جسم و روان شهروندان است. طراحی شهری یک روش خلاقانه است که می تواند از طریق ارتقاء کیفیت محیط به بهبود سلامت روان تمام شهروندان کمک نماید. تاب آوری اجتماعی، سازگاری با شرایط محیطی و عکس العمل های متناسب با آن به عنوان مهمترین شاخصه های سلامت روان شناخته می شوند. بنابراین برای ارتقاء این شاخص ها در طراحی محیطهای شهری نیازمند روش های نوین و هوشمندانه هستیم تا علاوه بر کاهش آلودگی بصری بتوان محیط شهری را سالم تر و جذاب تر کرد.
ایجاد دیواره نگاره های فرهنگی، نمادی از برنامه ریزی شهری هوشمندانه است که با تلفیقی از مولفه های فرهنگ ایرانی - اسلامی میتواند نظام های ارزشی از جمله آیین ها و سنّت های ملی و مذهبی را ترویج و احیاء کند. اگر تابلوهای تبلیغاتی یا دیوارنگاره ها و سایر نمادهای شهری بدون پیوست فرهنگی در سطح شهر نصب شوند و یا فرهنگ رفتاری بعضی از شهروندان اصلاح نگردد، برای اکوسیستم شهری همراه با آلودگی بصری خواهد بود که مضرات آن کمتر از آلودگی هوا نیست. ایجاد استرس و اضطراب بین شهروندان، تنها یکی از آثار مخرب آلودگی بصری است. مناظر نامنظم و ناموزون باعث میشوند که شهروندان احساس آشفتگی و اضطراب کنند.
همچنین وجود آلودگیهای بصری میتواند به کاهش کیفیت زندگی در شهر منتهی شود که نتیجه مستقیم آن کم شدن تاب آوری اجتماعی و افزایش بزه اجتماعی است. عکس العمل بعضی از شهروندان به آلودگیهای بصری به کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش پرخاشگری، گوشه گیری و بروز آسیب های اجتماعی و کاهش قدرت درک متقابل منجر می شود.
بر همین مبنا، رویکرد شهرداری هشتگرد در برنامه ریزی شهری ضمن رفع آلودگی های بصری، معرفی نمادهای فرهنگی و تاریخی در شهر است که منجر به تقویت هویت فرهنگی و بومی شهروندان و افزایش نشاط اجتماعی می شود. ایجاد دیوارنگاره در بلوار شهید مدرس هشتگرد، شامل نمادهای تاریخی، جانوری و گیاهی استان البرز است. نخستین نماد، تصویری از دژ مادی محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد به عنوان نماد فرهنگی و تاریخی استان البرز است. دومین نماد، عقاب پر طلایی به عنوان نماد جانوری استان است و سومین نماد، درخت اُرس یا هورس به عنوان نماد گیاهی استان است.
کاروانسرای صفوی ینگی امام (ثبت ملی و جهانی شده در ۱۷ آذر ۱۳۷۷ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۲)، سفال دوره سلجوقی کشف شده از تپه تاریخی ینگی امام، سفال ۹ هزار ساله کشف شده از محوطه باستانی ازبکی، سفال کشف شده از محوطه ۴ هزار ساله گنج تپه و سیاه تپه خوروین و آجین دوجین، لوح گِلی آغاز عیلامی یا سند ارتباط تجاری محوطه باستانی ازبکی با شوش باستان در هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح از دیگر نمادهای طراحی شده در این دیوارنگاره است.
نقوش کشف شده روی سفال محوطه ۹ هزار ساله باستانی ازبکی، نشان دهنده زنجیره غذایی شامل علف، علف خوار (بز کوهی)، گوشت خوار (یوز ایرانی) و همه چیز خوار یا همان انسان است و کاروان نمادین شتر که گویای استقرار شهر هشتگرد در مسیر جاده ابریشم است، نیز در این دیوار نگاره دیده می شود.
هویت فرهنگی شامل میراث تاریخی، عقاید، آداب و رسوم و... است و طبیعتاً هرچه این هویت غنی تر باشد تعلق خاطر شهروندان نسبت به یکدیگر بیشتر خواهد بود. تعلق خاطر افراد نسبت به هم باعث شادی و نشاط اجتماعی (که از ضروریات جامعه است) می شود. جامعهای که می داند چگونه شاد باشد انگیزه غلبه بر مشکلات را دارد و در هنگام سختی پشتیبان یکدیگرند. جامعه بدون شادی و شور اجتماعی جامعه ای بی روح است که افراد در آن دچار ناراحتی و خمودگی می شوند و بستر آسیب های اجتماعی در آن مهیا است و شهروندان عصبی همواره عاملان اصلی نزاعهای خیابانی و تشنج در سطح شهرها به شمار میروند. خشونتهایی که از این افراد در سطح جامعه بر جا میماند علاوه بر بزهکاری، باعث تخریب محیط زیست و آسیب به محیط شهری (وندالیسم) می شود.
بنابراین در زیباسازی مناظر شهری، توجه به مولفه های ایرانی - اسلامی از جمله آثار تاریخی، سنّت ها و مناسبت های ملی و مذهبی موجب پیوند همه اقوام و تقویت هویت ملّی می شود. هویت ملی و نشاط گروهی هم، شهروندان را به سوی فعالیت هایی سوق می دهد که منفعت عموم را دربرداشته و ارتقاء امنیت اجتماعی را به همراه دارد.
انتهای پیام
نظرات