• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402092014553
  • خبرنگار : 50022

در هر ساعت ۱.۲ هکتار از اراضی حاصلخیز از چرخه تولید خارج می‌شود

در هر ساعت ۱.۲ هکتار از اراضی حاصلخیز از چرخه تولید خارج می‌شود

ایسنا/البرز رئیس انجمن علوم خاک ایران اعلام کرد: در هر ساعت ۱.۲ هکتار از اراضی حاصلخیز از چرخه تولید خارج می‌شود که تغییر کاربری مهمترین عامل آن است.

به گزارش ایسنا، کامبیز بازرگان در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک که دوشنبه ۲۰ آذرماه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد؛ گفت: جهان حدود ۳۰ سال است که از پارادایم مدرنیته مبنی بر اینکه بشر حق مصرف تمامی منابع به هر اندازه را دارد گذر کرده و بعد از تئوری توسعه پایدار به تئوری جبران آسیب‌هایی که در گذشته وارد کرده رسیده است ولی ما از جهان عقب مانده و همچنان در بخش اول مانده‌ایم.

رئیس انجمن علوم خاک ایران افزود: در گذشته هیچ کس باور نمی‌کرد روزی به مردم گفته شود چون هوا سالم نیست در خانه بمانید ولی امروز چنین وضعیتی ایجاد شده است. در مورد خاک هم چنین روزی دور نیست که بگویند خاک سالم نداریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تشکیل خاک از سنگ بین ۱۰۰ تا هزار سال طول می‌کشد. خاک یک موجود زنده است که مهمترین کارکردهای آن تأمین غذا، تصفیه آب، تعدیل خاک و ذخیره کربن است. البته این کارکردها از خاک زنده و سالم بر می‌آید نه خاک‌هایی مانند شنزار.

بازرگان در خصوص وضعیت سلامت خاک ایران در مقایسه با جهان گفت: ایران از نظر فرسایش، تغییر کاربری و آلودگی خاک وضعیت قرمز و از نظر شوری، تراکم و هدررفت کربن خاک در وضعیت زرد قرار دارد.

وی با بیان اینکه کل اراضی قابل کشاورزی دنیا ۱.۵ میلیارد هکتار و اراضی ایران به ۱۸.۵ میلیون هکتار می‌رسد؛ گفت: ۱.۲ درصد از اراضی دنیا در ایران قرار دارد؛ سرانه زمین در جهان ۰.۲ هکتار و در ایران ۰.۱۸ هکتار است.

وی تصریح کرد: در هر ساعت ۱.۲ هکتار از اراضی حاصلخیز از چرخه تولید خارج می‌شود که تغییر کاربری مهمترین عامل آن است.

بازرگان با انتقاد از قانون جهش تولید مسکن در کشور گفت: با تصویب این قانون ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در معرض ساخت و ساز قرار گرفته است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در خصوص میزان فرسایش خاک در کشور هم گفت: فرسایش خاک در کشور سالانه بین پنج تا ۳۰ تن در هکتار است این در حالی است که حد فرسایش قابل تحمل کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم در سال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha