حمیدرضا مشهدی در گفتوگو با ایسنا به مناسبت ۱۶ آذر سالروز تأسیس ایسنا درباره نقش رسانه در کمک به فضای علمی و فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: موضوعی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد کمک رسانه به ایجاد فضای سالم با نشاط و آرام در فضای دانشگاه است چراکه هم در مطالبات مقام معظم رهبری و هم در اساسنامه بسیاری از تشکلهای دانشجویی، به فعال بودن دانشجو در فضای سیاسی، فرهنگی و نقش آفرینی مثبت تأکید شده که بسترسازی چنین فضایی منوط به کمک و همراهی رسانه است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین ادامه داد: رسانه میتواند فعالیت و مطالبات دانشجویی را در کانال درست آن هدایت کرده و همچنین دانشگاه را از فضاهای مسموم سیاسی دور نگه دارد و در نقطه مقابل نیز در نقش منفی میتواند فعالیتهای فرهنگی و سیاسی دانشجویان را به حاشیه کشانده و آنان از اهداف اصلی دور سازد.
وی بیان کرد: بنابراین در حالت مطلوب رسانه میتواند ضمن تعامل با فضاهای دانشگاهی در راستای نقش آفرینی دانشجویان در فضاهای سیاسی و فرهنگی کمک کنده باشد، اما نکته دیگر این است که رسانه با قابلیتهای فراوانی که دارد، میتواند ابزاری برای ارتباط بین جامعه و فضای دانشگاه باشد چراکه دانشگاه نمیتواند بدون ارتباط با فضای واقعی، نقش آفرینی مثبت داشته باشد.
این مسئول گفت: شجاعت یک دانشجو یعنی نداشتن قید و بند اداری و وابسته نبودن به گروه و جناحها تا بتواند مشکلات را درست ببیند و اهداف ایدهآل را ترسیم کند و رسانه میتواند از ظرفیتهای مهم و از این انرژی سرشار، برای حل مشکلات جامعه استفاده کند و زبان گویای جامعه و دانشگاه باشد.
وی در خصوص نقش ارتباطی رسانه بین دهه هشتادیها و دانشگاه عنوان کرد: نسلی که اکنون به عنوان نسل دهه هشتادیها از آنها یاد میشود و شاهد ورود آنها به فضای دانشگاه هستیم با توجه به تجربهای که در فضای تربیتی خانواده و فضای رسانهای کسب کردهاند، متفاوت از نسلهای گذشته هستند و این موضوع لزوماً باعث نگرش مثبت یا منفی نسبت به آنان نمیشود.
مشهدی خاطرنشان کرد: بلکه نوع مواجهه با این نسل میتواند از این ارتباط تهدید یا فرصت ایجاد کند چراکه یکی از ویژگیهای خاص این نسل، زندگی در خانوادههای کم جمعیت و تجربه تک فرزندی بودن است که همین امر باعث چالشهای فراوانی در محیط دانشگاهی و بازار کار خواهد شد.
وی ادامه داد: در این فضا آنچه میتوان از رسانه انتظار داشت، تبیین درست ویژگیهای نسل جدید است؛ لذا انتظار میرود رسانه با تبیین ویژگیهای نسل جدید شامل انتظارات، نیازها، علایق و تواناییهای آنان پلی بین این نسل با الزامات و ضروریات دانشگاه باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در خصوص ایسنا، تصریح کرد: نیازسنجی صحیح در جامعه به وسیله رسانه به عنوان پل ارتباطی بین جامعه و دانشگاه انجام میشود، ایسنا نیز به عنوان زبان گویای زبان گویای جامعه دانشگاهی، از خبرگزاریهای دیگر متفاوت است و رسالتهای بیشتری دارد.
وی در پایان گفت: ارتباط جهاد دانشگاهی با مجموعه دانشگاهی و دانشجویان و شناخت درست این نهاد از فضای واقعی دانشگاه به دور از هیاهو و بر اساس واقعیت، میتواند به تبیین مسائل واقعی جامعه در دانشگاه و در مقابل تبیین نیازها و اهداف دانشجویان در جامعه کمک کند که خوشبختانه تاکنون نیز همین طور عمل کرده است.
انتهای پیام
نظرات