علی پارسانیا امروز، ۱۶ آذرماه در آیین رونمایی از درسنامه «یارَش»، نخستین کتاب درسنامه پیشرفت در ایران که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه مفاهیم و ایده ها یک مکتب را توضیح می دهند، اظهار کرد: این مفاهیم انتزاعی و ایده ها هستند که معرفت ایجاد می کند و انگیزه بخش و حرکت آفرین است.
وی با تاکید بر لزوم پیاده سازی مفاهیم انتزاعی و ایده های مکتب، افزود: تا این ایده ها و مفاهیم پیاده سازی نشود و نمادهای عینی و عملیاتی نداشته باشد، مکتب به ثمر نمینشیند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش روایت قهرمانان تربیتی را نوعی مکتب سازی دانست و متذکر شد: کتاب «یارَش» ایده ها و مفاهیم انتزاعی مکتب تربیتی ما را ملموس و عینی برای دانش آموزان معرفی می کند و وقتی این نمونه عینی جلوی دانش آموز قرار می گیرد، دقیق تر هویت خود را می فهمد و درک می کند.
پارسانیا با بیان اینکه درسنامه یارَش مفهوم تلاش و فرایندهای رسیدن انسان به هدف را به صورت مسئله محور تبیین می کند، گفت: مهم این است که مسئله داشته باشیم و برای حل مسئله تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه یارَش زبان برهان و اثبات را تبدیل به شهود و ثبوت می کند، افزود: قهرمانان تربیتی درباره امید و تلاش و جهاد و موفقیت صحبت می کنند و دانش آموزان نمونه عملیاتی این مفاهیم را در سطح روستا و استان و کشور می بینند و گاهی با قهرمانان ملی و بین المللی رو به رو می شوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب درباره مکتب حاج قاسم، خاطرنشان کرد: حاج قاسم سلیمانی نمونه برجسته و عینی مکتب امام خمینی(ره) است و نماد تمام و کمال یک مکتب تربیتی محسوب می شود.
وی با تاکید بر لزوم تقویت نگاه حل مسئله و روحیه مسئولیت پذیری ملی و بین المللی در کودکان و نوجوانان، اضافه کرد: در این راه به قهرمانان تربیتی بومی و ملی نیاز داریم و لذا باید نهضت تربیتی را راه بیاندازیم تا نسل امروز چیزهای گفته شده را مشاهده کنند.
پارسانیا، کار درسنامه «یارَش» را تصویرسازی دانست که بسیار ارزشمند است و بیان کرد: ابتدا باید نهضت روایتگری قهرمانان تربیتی بومی و ملی و بین المللی را آغاز کنیم تا آن چیزی را که می خواهیم در لایه معرفتی به دانش آموز یاد دهیم، به صورت دقیق و تفصیلی به او نشان دهیم.
وی شوق آفرینی را دومین کار در مسیر مکتب تربیتی دانست و تاکید کرد: صحبت کردن درباره امید و تلاش، انگیزه بخش نیست، اما دیدن انسان های امیدوار و تلاشگر، شوق ایجاد می کند و لذا ارزش کتاب «یارَش» به همین تصویرسازی امید و تلاش و پیشرفت است و می تواند برای حرکت، شوق مضاعف ایجاد کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند نهضت روایتگری پیشرفت هستیم، خاطرنشان کرد: باید قهرمانان ملی و بین المللی را برای دانش آموزان روایت کنیم. در این راستا باید محصولات چندرسانه ای داشته باشیم و برای هر روایت پیوست چندرسانه ای تعریف کنیم تا آشنایی دانش آموزان افزایش پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات