محمد خیری معاون دانشجویی و فرهنگی و عضو هیات علمی دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید قم در گفتوگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، عنوان کرد: ۱۶ آذر، روز دانشجو تلنگری برای ما مسئولین و برنامهریزان دانشگاهها است که از زوایه دید دانشجویان امروز به مسائل نگاه کنیم، دغدغهها و انتظارات آنها را بررسی و در سیاستگذاریها لحاظ کنیم.
وی ادامه داد: مسئولین دانشگاه موظف هستند اوضاع و احوال دانشجویان را رصد کنند. متاسفانه شاهد این هستیم که امروز دانشجویان ما پویایی قدیم را ندارند؛ این عدم پویایی را نمیتوانیم صددرصد بدانیم چرا که در برخی از حوزهها دانشجویان پویا هستند، ولی در برخی از زمینهها این پویایی کمرنگ شده است.
عضو هیات علمی دپارتمان فلسفه افزود: باید هدف و افق پیش روی ما این باشد که احساس رضایت خاطر را برای دانشجویان فراهم کنیم از طرف دیگر شاید مقصدی که ما مسئولین دانشگاه برای دانشجویان تصور کردیم با مقصدی که خود دانشجویان به دنبال آن هستند همخوانی نداشته باشد لذا لازم است که تجدید نظر کنیم و برای انتخاب اهداف با توجه به مقتضیات جامعه، به یک توافقی با نسل جوان برسیم و با آنان همراه شویم و آنان را با فرهنگ ناب اسلامی - ایرانی همراه کنیم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید قم تاکید کرد: طبیعتا مسائلی مانند کرونا و مسائل اقتصادی و ترس از آینده به عنوان عوامل اصلی در کاهش انگیزه دانشجویان برای شرکت در فعالیتهای دانشجویی اثرگذار بوده است.
در مسائلی هزینه میکنیم که با مزاج و سلیقههای دانشجویان امروزی همخوانی ندارد
خیری گفت: سیستمها و نهادهای ما برای دانشجویان و نسل جوان امروز هزینه میکنند اما رصد نمیکنند که نتایج این هزینهها چیست و آیا متناسب با هدفی که داشتند سودمند بوده است یا خیر؟ لذا در مسائلی هزینه میکنیم که با مزاج و سلیقههای دانشجویان امروزی همخوانی ندارد به همین جهت پویایی در دانشجویان شکل نمیگیرد؛ در واقع شاید یکی از معضلات برنامهریزی در ایران این است که تمرکز را به مسائلی دادهایم که نسل جدید میلی به آن ندارد. این نقیصه ضرورت باز طراحی سیاستهای فرهنگی خصوصا در محیطهای آکادمیک را به همه ما گوشزد میکند.
وی تاکید کرد: سلیقه نسل امروز تغییر کرده و لذا باید در ابتدا بخشهای صحیح این تغییر سلیقه را بپذیریم و بعد متناسب با آن برای دانشجویان خوراک فکری ایجاد کنیم و فعالیتها را به سمتی ببریم که دانشجویان در آن فعال شوند و بتوانند هویت خود را پیدا کنند. در اینجا لازم است نکتهای را یادآور شوم. ببینید، هر انسانی داستانی کوتاه برای زندگی خود دارد. از همین رو ما باید فضایی در دانشگاهها فراهم سازیم تا دانشجویان داستان کوتاه خود را بسازند تا از این طریق، داستان بزرگ کشور ساخته شود. این مهم از طریق اعتماد و اتکا به آنان شکل میگیرد.
وی افزود: البته این بدیهی است که ما باید در شکل دادن به داستان خوب آنان کمک کنیم، باید محتوای باقی مانده از گذشتگان را در اختیار آنها بگذاریم و داستانهای دیگران را به گوش آنان برسانیم، ولی باید فضایی هم ایجاد کنیم تا داستان جدیدشان را خلق کنند.
خیری گفت: تا قهرمانهای داستانها سر برنیاورند و هویت خویش را به ظهور نرسانند، نشاط و شور و پویایی در دانشگاه ها ایجاد نخواهد شد. ما با تمام حدود و موانع، باید تلاش کنیم که خلاقیتهای نو شکل بگیرند و شور و شوق در در محیطهای علمی به منصه ظهور برسد.
خیری تصریح کرد: در کم شدن فعالیتهای دانشجویی عوامل بسیاری تاثیر دارد اما آنچه در دانشگاه مفید سعی کردیم رصد و در مقام اجرا به کار ببندیم این است که علاوه بر تنوع بخشی به امکانات آموزشی و پژوهشی، متناسب با سلیقه دانشجویان امروزی برنامه ریزی و آنان را با فعالیتها همراه کنیم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید قم اضافه کرد: تحرک بدنی و ورزش، اخلاق و همچنین آداب اجتماعی از جمله مسائلی است که نسل امروز به آن نیاز دارد.
خیری با برشمردن معضلاتی که جوانان امروز با آن مواجه هستند، تغییر در ادبیات بیانی برخی افراد جامعه و خاصه دانشجویان را از نشانههای هشدار دهنده عنوان کرد و گفت: باید این قضیه را جدی بگیریم و برای تغییر آن کار کنیم که تقویت ارزشهای اخلاقی و تربیتی، برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی و نیز دخالت دادن دانشجویان در امور فرهنگی از مولفههایی است که باید مد نظر قرار گیرد و ما در دانشگاه مفید برنامههای متنوعی برای این مهم در حال اجرا داریم.
وی یادآور شد: بیتحرکی به واسطه زندگی در دنیای مجازی سلامت روان نسل جوان را تحت الشعاع قرار داده است، بنابراین باید فعالیتهای ورزشی و بدنی در دانشگاهها تقویت شود.
احترام، اعتماد و اتکاء به نسل جوان؛ سه مولفه مهم برای حرکت دانشگاهها
خیری بیان کرد: احساس تعلق دانشجویان به سیستمها و نهادهای آموزشی کم شده است و باید در این حوزه تامل جدی داشته باشیم چرا که این احساس تعلق، خود از عوامل پذیرش آموزشهاست.
وی یادآور شد: انجمنهای علمی یکی از بهترین فضاها در دانشگاهها هستند و این قابلیت را دارند که دانشجویان در آنها فعال شوند و کار را دست بگیرند؛ فعالیت انجمنهای علمی با رسالت اصلی دانشگاه که به تعبیری انتقال تجربههای علمی به جوانان است، همخوانی دارد.
خیری اظهار کرد: انجمنهای علمی که پایه اصلی آن خود دانشجویان هستند را باید تقویت کنیم و فرصت دهیم که دانشجویان در این انجمنها بروز و ظهور کنند و تجربه علمی و اجرایی داشته باشند چرا که بهترین مکانی است که دانشجویان میتوانند هویت و نشاط علمی پیدا کنند و مباحث علمی را در عرصه اجتماعی و گروهی تجربه کنند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید قم، ادامه داد: تاب آوری و افزایش آستانه تحمل در جوانان یکی از مولفههایی است که انجمنهای علمی و کانونهای دانشجویی، غیر مستقیم به دانشجویان آموزش میدهند؛ زیرا لازمه کار اجرایی، داشتن سعه صدر و صبر و تحمل شنیدن آراء مختلف است و لذا در همزیستی و در تعامل با یکدیگر تاب آوری و آستانه تحمل آنان تقویت میشود که قطعا در زندگی آینده نسل دانشجوی امروز بسیار اهمیت دارد.
وی عنوان کرد: در دانشگاه مفید ۶ انجمن علمی و پنج کانون فرهنگی فعال داریم که در زمینه تولید محتوا در قالب مجلات علمی، برگزاری اردوهای علمی و تفریحی، برگزاری مسابقات مختلف، معرفی و دعوت شخصیتهای شاخص علمی و تشکیل اتاقهای فکر فعالیت میکنند؛ هر چه دانشجویان را در این زمینهها فعال کنیم و میدان را در اختیار آنها قرار دهیم طبیعتا ظرفیت دانشجویان را گسترش دادهایم و آنها را برای کارهای علمی و اجرایی در آینده آماده میکنیم.
خیری افزود: احترام، اعتماد و اتکاء به نسل جوان از مولفههای مهمی است که حرکت رو به جلو را برای دانشگاهها به ارمغان میآورد؛ باید به دانشجویان فرصت دهیم که بتوانند ایدههای خودشان را تحقق ببخشند ولو اینکه شاید خطاهایی هم داشته باشند، لذا باید فرصت آموزش در عمل را برای آنان فراهم کرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مفید قم اضافه کرد: باید نشاط را به دانشجویان بازگردانیم و این مولفه نشاط حاصل نمیشود مگر اینکه دانشجویان خود را عضو فعالی از خانواده دانشگاه بدانند.
وی بیان کرد: یک مسئله مهم دیگر انتظارات صنفی دانشجویان است؛ یعنی باید امکانات کتابخانهای، خوابگاه، سلف را برای دانشجویان فراهم کنیم تا ذهن دانشجو درگیر مسائل جزئی و ابتدایی نباشد و پس از آن است که میتوانیم انتظار حضور دانشجویان فعال و پویا را داشته باشیم. به حمدالله به گزارش نهادهای نظارتی وزارت علوم، دانشگاه مفید در این زمینه جزء بهترین دانشگاههای کشور است.
خیری در پایان گفت: در دانشگاه مفید سعی کردهایم که در حد توان نیازهای دانشجویان در عرصههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و آنچه نیاز یک زندگی آکادمیک استاندارد است را فراهم کنیم تا از این طریق بتوانیم با یاری خداوند در تربیت و آموزش نسلهای مختلف دانشجویان گامهای رو به جلو برداریم.
انتهای پیام
نظرات