• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402091410193
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روباهی که همه چیز می‌خورد

روباهی که همه چیز می‌خورد

ایسنا/اصفهان عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: ادبیات کودک، فرصتی برای بزرگترها است تا به جهان رازآلود و خیال‌انگیز کودکان راه پیدا کنند در حالی که ورود به چنین جهانی ازسوی بزرگترها و رمزگشایی ازحس وحال واقعی آن، دشوار به نظر می‌رسد.

میثم حسان، امروز(سه‌شنبه، ۱۴ آذر) در  نشست معرفی کتاب در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد، اظهار کرد: نویسندگان ادبیات کودک، با وام گرفتن از واژه‌ها و یاری گرفتن از کودک درون خود، تلاش می‌کنند هرچه بیشتر به جهان کودکی نزدیک شده و آرزوی همزیستی صلح آمیز و درک واقعی از معصومیت دوران کودکی را ترویج کنند.

وی افزود: سه گانه "روباهم مشقم را خورد"،"روباهم کیکِ تولدم را خورد" و "روباهم ساعت زنگ دارم را خورد"، نوشته دیوید بِلیز آخرین ترجمه فرمهر منجزی، است که به روشنی مفهوم همزیستی صلح آمیز را  در قالب طنز و فانتزی اما جذاب و خواندنی روایت می کند که می‌تواند همه گروه‌های سنی را سرگرم کند.

وی تصریح کرد: فرمهر منجزی دانش آموخته‌ رشته اقتصاد دانشگاه تهران است اما به علت علاقه به کار ترجمه و نویسندگی از سال ۱۳۶۹ در روزنامه اطلاعات آغاز به کار کرد و نخستین کتاب ترجمه‌ او نیز «خواهر کوچولو» بود که نشرچشمه در سال ۱۳۷۴ منتشر کرد و تاکنون بیش از ۲۵۰ کتاب کودک را ترجمه کرده است.

حسان در معرفی کتاب گفت: جونا جانسِن که دوست دارد جو صدایش کنند، از شهری بزرگ و پرهیاهو، همراه مادرش، به شهری کوچک نقل مکان کرده است و در زندگی جدیدش ناچار است با چیزهای جدیدی کنار بیاید که  ازاین سه گانه اثری دلپذیر، خواستنی و خواندنی ساخته است. 

مترجم کتاب نیز در خصوص معیار انتخاب کتاب‌ها گفت: نثر قوی نویسنده، پرداخت مناسب عناصر داستانی، تصویر خوب، محتوای طنز، معیارهای بومی و آشنایی بچه‌ها با فرهنگ‌های مختلف مهمترین شاخص من برای انتخاب کتاب و ترجمه آن است.

فرمهر منجزی افزود: کتاب‌هایی که من ترجمه کرده‌ام، بیشتر داستان‌های مدرسه‌ای است زیرا اتفاق‌های مدرسه را دوست دارم و خودم دوران خوبی در مدرسه گذراندم و بیشتر خاطرات بچه‌ها نیز در مدرسه می‌گذرد بنابراین مخاطب کودک هم ارتباط درستی با داستان برقرار می‌کند.

وی در مورد ماجرای داستان گفت: شخصیت اصلی این مجموعه، جو جانسن، دانش آموز کلاس ششم است که با روباه سخن‌گوی خود، حوادث شیرین و بامزه‌ای را رقم می‌زند. مادربزرگ مادر جو، هم با حیوانات صحبت می‌کرده است .

عضو شورای فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: جو جانسون، یک گرفتاری بزرگ به نام "شاینه کانرز" دارد که همکلاسی خشن، ناسازگار و قلدرش در مدرسه است. چند سانتی‌متر بلندتر از او است ولی سه برابر عصبانی‌تر است و اصرار دارد در مبارزه‌ مچ اندازی، جو، را شکست دهد.

وی تصریح کرد: جو، خوشحال است که می تواند با روباهش گفت و گو کند و همه چیز خوب است تا زمانی که شاینه در جشن تولد جو، یواشکی از او و روباهی که با هم حرف می‌زنند فیلم می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند و این آغاز دردسرهای جو است.

عضو شورای کتاب کودک گفت: یکی از آموزه‌های داستان، ارتباط نزدیک جو با خانواده است. او درحلقه دوستان دیگر و حمایت دایی و دختردایی‌اش، دوشیزه"کاکس"، معلم مهربانش و"ملیسا" نزدیک‌ترین دوست وهمکلاسی‌اش، تلاش می‌کند به شیوه‌ای مسالمت‌آمیزبا "شاینه" کنار بیاید و حتی به جای او انشاء بنویسید. 

وی  افزود: بزرگ‌ترین پشتیبان و راهنمای جو، مادر اوست که می‌گوید"هرکس دوست جو است، دوست من هم هست" و هرآنچه را جو برای گذراندن زندگی خود به شیوه مطلوب و قابل قبول لازم دارد به او آموزش می‌دهد مثل دوست داشتن دیگران، خوشحال بودن و درکنار هم سن و سالانش با صلح و صفا زندگی کردن است.

مترجم کتاب تصریح کرد: تلاش برای رسیدن به خواسته‌ها، چگونه قوی بودن، اعتماد به دیگران، دوستی عمیق و صمیمانه همراه با ماجراجویی مهمترین درسهایی است که جو از مادرش یاد گرفته است و در این سه کتاب، به خواننده منتقل می شود.

منجزی اظهار کرد: جو در زندگی جدیدش ناچار است با اتفاقهای جدیدی کنار بیاید. از دوست‌های خودش جدا شده و در مدرسه جدید، همان روز اول به بچه قلدری برمی‌خورد که چون می‌فهمد جو بچه درس‌خوان است، می‌خواهد از او سواستفاده کند و راهکارهای برخورد با این مسایل در کتاب، آموزش داده شده است.

به گزارش ایسنا، مجموعه کتاب‌های «روباهم ساعت زنگ‌دارم را خورد»،«روباهم مشق‌هایم را خورد» و «روباهم کیکم را خورد» نوشته دیوید بِلیز و ترجمه فرمهر منجزی در انتشارات شهر قلم منتشر شده و به قیمت ۲۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha