فائقه جاویدان ضمن بیان اینکه حضرت زهرا (س) یک بانوی کامل و تمام عیار است، بیان کرد: ایشان الگویی تکامل یافته برای همه انسانها و در همه عصرها و نسلها است.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در مورد حقیقت حضرت زهرا (س) گفت: در مفهوم و مضمون این روایت آمده که شب قدر دارای ظاهر و باطنی است که حضرت صدیقه طاهره (س) باطن شب قدر بوده و این عظمت، بزرگی و شان بیبدیل ایشان را برای ما ترسیم میکند.
ارتباط دوسویه میان شب قدر و وجود حضرت زهرا (س)
این استاد جامعه الزهرا با بیان اینکه ما بعد از سوره توحید که عظیمترین مفاهیم اعتقادی در آن نهفته است، سوره قدر را داریم، عنوان کرد: در آیات این سوره آمده که «شما چه میدانید از عظمت شب قدر؟ » تطبیق این آیه با حدیث امام صادق (ع) نمایانگر آن است در حالی که عظمت شب قدر برای انسان دست نیافتنی بوده و ایشان نیز باطن شب قدر هستند، پس به طریق اولا همین عجز و ناتوانی در فهم شخصیت حضرت برای ما وجود دارد.
جاویدان با بیان ارتباط دوسویه میان شب قدر و وجود حضرت زهرا (س) و عظمت و باطن موجود در آنها توضیح داد: اگر کسی معرفت حقیقی نسبت به ایشان پیدا کند میتواند شب قدر را هم درک کند و از آتش جهنم رهایی یابد؛ اصلاً برای همین نام حضرت زهرا (س) را فاطمه نامیدند، چرا که اگر کسی نسبت به حقیقت ایشان شناخت پیدا کند همین شناخت کفایت میکند که از آتش جهنم رها شود.
سِرِّ وجودی حضرت زهرا (س)
وی با اشاره به صلوات مخصوص حضرت زهرا (س) عنوان کرد: در عبارت «سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها» ما سِری را در وجود حضرت زهرا پوشیده میبینیم که عرفا تعاریف متفاوتی از آن داشتهاند اما جملگی تأکید بر وجود باطن و حقیقتی در حضرت صدیقه طاهره (س) دارند که فهم این سِر راه را برای هدایت انسان کامل باز میکند.
این استاد جامعه الزهرا دقت در سیره عملی، خطبه فدکیه و خطبهای که ایشان در بستر بیماری برای زنان مهاجر و انصار ایراد کردند را بسیار مهم برشمرد و افزود: همه اینها تأکید به این دارد که با وجود سن کم ویژگیها و خصایص عمیق وجودی ایشان راه را برای سعادت دنیوی و اخروی فراهم میکند.
جاویدان با تأکید بر متن زیارت نامه حضرت زهرا (س) بیان میکند: این زیارت کوتاه تفاوت ظاهری با بقیه زیارت نامهها دارد، اکثر آنها با «السلام علیک» آغاز میشود اما این زیارت نامه با یک صفت تمایز یافتهای شروع شده و میگوید «ای امتحان شدهای که خدا تو را قبل از خلقت امتحان کرده است و شما در آن آزمونها و ابتلاعات صبور بودید» باید توجه داشت این صفت و ویژگی حضرت برای وجود ایشان بسیار بزرگ است.
باور به مقام ولایت حضرت زهرا (س)، راهی برای رهایی از بطلان
وی با بیان اینکه کسی که از این زیارت نامه استمداد میکند برای تقرب به حضرت با این عبارت گفت و گوی خودش را آغاز میکند، ادامه داد: این یعنی ما در پیش خودمان چنان عقیدهای داریم که شما ولایت دارید و ما تصدیقکننده ولایت شما هستیم؛ رسیدن به این باور که ایشان از اولیا الله بوده و دارای مقام ولایت است مسأله مهم و کلیدی بوده چرا که تاریخ نشان داده است افراد بسیاری از فهم آن عاجز بوده و گواه آن هم غصب فدک، حمله به حضرت زهرا و غیره در تاریخ است.
این استاد جامعه الزهرا (س) با تأکید بر نتیجهای که از این فراز کوتاه دریافت میکنیم توضیح داد: اگر کسی به مقام تصدیق ولایت حضرت زهرا برسد و به آن باور قلبی داشته باشد میتواند پای دین خدا بایستد؛ پس ما به این میرسیم که اگر کسی حب ایشان را در دل نداشته باشد یعنی ایمان ندارد.
جاویدان تاریخ را گواهی بر این موضوع دانست و بیان کرد: همانطور که در تاریخ داریم کسانی که نتوانستند پای تصدیق حضرت زهرا (س) بایستند در باب نبوت دچار مشکل شدند، یعنی به آنچه حضرت رسول (ص) از امت بابت مودت به اهل بیت مطالبه کرده بودند جامه عمل نپوشاندند و به طبع پای کار ولایت و امامت نبوده و به محض وفات ایشان ظلم به اهل بیت را آغاز کردند.
انتهای پیام
نظرات