• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402090704962
  • خبرنگار : 71475

در گفت‌وگو با ایسنا

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
حمله رزمندگان حزب‌الله به مواضع دشمن صهیونیستی در مناطق مرزی

کارشناس برجسته امور نظامی و استراتژیک عراقی معتقد است که دشمن صهیونیستی در هفتم اکتبر برای دومین بار از سال ۱۹۴۸ غافلگیر شد.

«صبحی ناظم توفیق»، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک عراقی مقیم استانبول در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی‌اش درخصوص میزان تحقق اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دشمن اسرائیلی صبح هفتم اکتبر شکست خورد چرا که سرویس اطلاعاتی آن از قبل درباره عملیات «طوفان الاقصی» اطلاعی نداشت و برای دومین بار از سال ۱۹۴۸ غافلگیر شد، اما این بار در  درون و مستعمرات خود و زمانی که رزمندگان حماس به آن حمله کردند، زیان سنگینی را متحمل شد و چیزی که در خیال ما نبود محقق شد.

این مورخ و سرتیپ بازنشسته در ادامه توضیح داد، این رژیم از روز بعد با تمام ماشین‌های جنگی خود پاسخ خشونت‌آمیزی را آغاز کرد و در عرض چند روز بیشتر شهر پرجمعیت غزه را به شکلی غم‌انگیز به آوار بر سر مردمش تبدیل کرد که مایه شرم انسانیتی است که «اسرائیلی‌ها در طول تاریخشان از آن بهره‌ای نبرده‌اند.»

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
«صبحی ناظم توفیق» کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک عراقی

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه گفت، این رژیم، غزه را از هر طرف محاصره و راه‌های آن را مسدود کرد و ۷۰ درصد ساختمان‌ها، منازل و زیرساخت‌های آن را تخریب کرد. تانک‌ها، خودروهای زرهی و نیروهای ویژه آن علیرغم دفاع رزمندگان با سلاح‌های کوتاه بردشان، به خیابان‌های شهر نفوذ کردند. نیمه شمالی نوار را از نیمه جنوبی آن جدا کردند، استان غزه را از سواحل و تنها بندر آن که مشرف به دریای مدیترانه است محروم و هزاران مرد، زن و کودک را به شیوه‌ای جنایتکارانه و بی‌سابقه در طول جنگ‌های قرن بیستم به شهادت رساندند.

تحلیلگر مسائل امنیتی عراقی همچنین گفت: پذیرش آتش‌بس در نتیجه فشارهای مردمی از داخل و مواضع میلیون‌ها انسان شریف در سراسر جهان بود که از گستردگی جنایات وحشیانه صورت گرفته آگاه بودند و اگر این فشارها و مواضع مردمی نبود، نظامیان اسرائیلی تخریب نیمه جنوبی نوار غزه را بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌دادند.

وی درخصوص توانمندی‌های نظامی حزب‌الله لبنان که اخیرا در استفاده از موشک‌های «برکان» به عنوان کابوس جدید صهیونیست‌ها برای حمله به مناطق شمالی اراضی اشغالی نمایان شد و نیز امکان انصراف رژیم صهیونیستی از تداوم تجاوز خود به غزه به رغم ادعاهای مسئولان آن درباره لزوم از سرگیری جنگ بعد از آتش‌بس و تبادل اسرا پاسخ داد: بله، توان نظامی حزب‌الله لبنان که خواب را از چشمان سران دشمن اسرائیلی ربوده، بسیار بیشتر از توانمندی‌های ارتش‌های کشورهای عربی هم‌مرز با اراضی اشغالی است و موشک‌های بالستیک «برکان» تنها بخش کوچکی از ده‌ها هزار موشک خطرناک‌تری است که حزب‌الله در اختیار دارد.

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
موشک‌های «برکان» حزب‌الله

صبحی ناظم توفیق که دکتری تاریخ نظامی دارد، ادامه داد: برخلاف موشک‌های برکان که احتمال برخورد یا سرنگونی آنها با پدافندهای دفاعی زمینی که در اختیار دشمن است، وجود دارد، موشک‌های کوتاه بردی که حزب‌الله در اختیار دارد می‌توانند به صورت ده‌تایی و صدتایی به روش "اشباع" و در عرض چند دقیقه شلیک شوند. رصد و رهگیری این موشک‌ها برای تمامی سامانه‌هایی که برای پدافند هوایی دوربرد و نزدیک برد طراحی شده‌اند، غیرممکن است. اگر حزب‌الله به رویکردی که هفته‌ها دنبال کرده بسنده کند و جبهه گسترده‌ای در جنگ باز نکند، از  موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد خود بهره نبرد و بخش شمالی اراضی اشغالی، مناطق پر جمعیت «تل‌آویو» و شهرهای پر رونق و بنادر مهم آن را هدف قرار ندهد، دشمن اسرائیلی در موقعیت استراتژیکی قرار نخواهد گرفت که مجبور به عقب‌نشینی از ادامه جنگ وحشیانه خود علیه نوار غزه شود.

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
حمله حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی

صبحی ناظم توفیق در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی خود از وضعیت نظامی در شمال نوار غزه که اشغالگران به دلیل اعلام مناطق جنگی مانع بازگشت فلسطینیان به آن می‌شوند و نیز وضعیت نظامی در شمال اراضی اشغالی که شاهد حملات حزب‌الله است، عنوان داشت: وضعیت نیمه شمالی نوار غزه در صورت ادامه جنگ خطرات قریب الوقوعی را به دلایل زیر به همراه دارد:

-این بخش از همه طرف محاصره شده است و ساکنان باقی‌مانده به دلایل مختلفی در معرض نسل‌کشی و مرگ به دست دشمنی وحشی، بی‌وجدان و دارای رفتارهای غیر اخلاقی هستند؛ دشمنی که نسبت به هر گونه منشور یا قوانین بین‌المللی که زندگی غیرنظامیان را در زمان جنگ اگرچه به طور نسبی ساماندهی می‌کند، بی‌تفاوت است. امیدی به احیای حتی بخش کوچکی از زیرساخت‌های آن نیست. غذا، دارو، آب، غذا، سوخت و خدمات درمانی ارائه نمی‌شود و مردم آن در فضای باز یا زیر چادرهای فرسوده از سرمای زمستان و باران رنج خواهند برد.

- با وجود مقاومت سخت رزمندگان مستقر در تونل‌ها و گودال‌ها، دشمن از هدف قرار دادن آنها در زیر آوار برج‌های مسکونی باقیمانده، با شلیک از طریق هوا، دریا، توپخانه و پرتاب‌کننده‌های دیگر تردید نخواهد کرد و آنها را با تانک، خودروهای زرهی، مسلسل‌ها و تک تیراندازها هدف قرار خواهد داد.

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
حمله رژیم صهیونیستی به شمال غزه

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که نظامیان دشمن خسارت‌های جانی را بپذیرند، زیرا آنها در تقابل نزدیک با حریفی قرار دارند که بالاترین نشانه‌های جهاد و آمادگی برای شهادت در راه خدا را هر لحظه در درون خود دارد. مقامات اسرائیلی و شهرک‌نشینان می‌ترسند که این جنگ برای دوره‌ای که آن را به خوبی ارزیابی نکرده‌اند، طول بکشد و تعداد کشته‌ها و مجروحان آنها دو چندان شود و اقتصادشان به نحوی افول کند که از زمان تأسیس دولت آنها در سال ۱۹۴۸ تجربه نکرده‌اند. اما دلیل ممانعت اشغالگران از بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود در شمال نوار غزه، خالی ماندن این منطقه از سکنه است؛ زیرا در صورت بازگشت به جنگ، همه افرادی که در میان آوار برج‌ها، منازل و کوچه‌ها دیده شوند، دشمن قلمداد می‌شوند که باید بدون تردید هدف قرار گیرند، زیرا به ظن آنها، او یک فرد جهادی از هر جناحی تلقی می‌شود.

کارشناس امنیتی عراقی: توان نظامی حزب‌الله، خواب را از چشمان سران اسرائیل ربوده است
 تبعات حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha