به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله اعرافی شامگاه دیشب در دیدار جمعی از شرکت کنندگان از کشور اندونزی در دوره آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی جامعةالمصطفی، که در دفتر مدیر حوزهها علمیه برگزار شد، با بیان این که رفت و آمد میان نخبگان دو کشور بزرگ اسلامی اندونزی و ایران در تحکیم روابط در همه ابعاد مفید و موثر خواهد بود، گفت: در نگاه ما کشور اندونزی قطب مهم و کانون بسیار موثر در اقصی نقاط جهان و جهان اسلام به شمار میرود، این کشور با جمعیت بزرگ، ظرفیتهای خوبی دارد و میتواند مسیر رشد و تعالی بیشتری را طی و نقش موثری در اهداف و آرمانهای مبانی اسلام ایفا کند.
مدیر حوزههای علمیه یادآور شد: بنده از مردم فهیم و دانشگاهها و مسئولین کشور اندونزی که در حوادث اخیر غزه بصورت قهرمانانهای حمایت خود را از مردم مظلوم غزه انجام دادند تشکر میکنم.
آیتالله اعرافی با اشاره به تحولات اخیر غزه اظهار کرد: ما در قضیه فلسطین دکترین واضحی داریم که رهبری معظم انقلاب آن را بیان کردند؛ دکترین ما بر انتخابات آزاد میان فلسطیان آزاد اعم از مسلمان و غیر مسلمان است.
وی گفت: اگر آمریکاییها و اروپاییها منطق آزادی و حق تعیین سرنوشت برای ملتها را قبول دارند راه آن انتخابات آزاد است اما اگر نپذیرند راه آن جهاد و مقاومت و پیشگام آن خود فلسطین و ملتهای عربی هستند که سرزمینهای آنها غصب شده است.
آیت الله اعرافی افزود: وظایف ما و کشورهای اسلامی این است که در مقام اول همه کالاهای اسرائیلی را ممنوع و تحریم کنیم، سفارت اسرائیل در کشورهای اسلامی تعطیل و روابط دیپلماتیک و تجاری و اقتصادی قطع شود، همچنین قطرهای نفت از عالم اسلام به رژیم صهیونیستی نرود، در تمامی ابعاد پشتیبان مردم فلسطین باشیم و آنان را مورد حمایت قرار دهیم و همه ۵۷ کشور مسلمان در دنیا یک صدا در مجامع بینالمللی موضع واحد داشته باشند اگر این امر تحقق یابد نیاز به جنگ نخواهد بود و اسرائیل شکست خواهد خورد.
وی تصریح کرد: جای تاسف است که دولتهایی در عالم اسلام وجود دارند که در این جنگ روابط خود با اسراییل را نه تنها قطع نکردند بلکه گسترش دادند.
آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که هر بار به اندونزی سفر کردهام ظرفیتهای بیشتر و شایستگیهای جدیدی را یافتمام، افزود: جهان اسلام در چند قرن اخیر حالت تنزلی را طی کرد در حالی که امت اسلام و جهان اسلام قرن ها پیشگام در عرصه های تمدنی بود، اما در طی این دو قرن اخیر دشمنان بیدار بودند و در برابر پیشرفت های که در جهان غرب رقم خورد نتوانستیم گام های موثری برداریم، لذا تجربه عقب ماندگی در پرونده دو قرن اخیر در پرونده جهان اسلام ثبت شد.
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: همزمان با این عقب ماندگی، اخیرا شاهد شکل گیری جنبش ها و بیداری اسلامی در جای جای جهان اسلام هستیم که اراده بازگشت مجدد و عظمت اسلام را دارند، البته در این بیداری ها و بازگشت هویت اسلامی طیفی از نظریات و نهضت ها را شاهد هستیم که می توان آنها را در سه گروه خلاصه کرد.
وی به جریان غرب زده پرداخت و اظهار کرد: گروه اول از نظریات و جریانهای که در جهت پیشرفت کشورهای مسلمان خود هستند در برابر تمدن غرب خود را باختند و به صورت افراطی هضم در جریانات و اندیشه ها و آراء غربی شدند و نگاه آنها این بود که باید غربی شد و غربی تفکر کرد این جریان غرب زده در جای جای جهان اسلام و کشورهای مختلف قابل رویت است و این ها قائل به بازیابی عظمت جهان اسلام از الگو گیری از تعالیم غرب هستند که تحت تاثیر فلسفه و دانش های علوم غربی و سبک های زندگی غرب قرار گرفته اند، و تلاش دارند اسلام را با همین رویکرد غلط تفسیر کنند.
آیت الله اعرافی در بیان جریان های سطحی نگر نسبت به تعالیم اسلام خاطرنشان کرد: دومین جریانی که درقرن اخیر شاهد آن بودیم جریان هایی است که در برابر غرب کاملا منفی و سطی نگر هستند و با نگاه متحجرانه بر ظواهر اسلام اندیشه می کنند بدونه آن که بر عمق مطالب اسلام تفکری داشته باشند و اوج جریان دوم را در جریان های همچون داعش که افراطی بودند شاهد هستیم که اسلام گرایی سطحی و متحجرانه و افراطی را معرفی می کنند.
وی گفت: اما ما معتقد هستیم که راه درست برای تعالی عالم اسلام جریان سومی است که ۶۰ سال قبل از این شهری که در آن حضور دارید، برخاست که منادی یک راه جدید و جریان سومی می باشد، البته جریان سوم اختصاص به ایران ندارد، بلکه در کشورهای دیگر همچون عراق، مصر و اندونزی و... شاهد آن بوده ایم و در میان این جریان ها گفتمان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی همچون یک پرچم برافراشته و چراغ پر فروغی در برابر جهان اسلام قرار داد.
آیت الله اعرافی عنوان کرد: جریان سوم چند ویژگی دارد از جمله این که در مقام اول اسلام را جامع و تمدنی معرفی می کند و به همه تعالیم اسلام و ظرفیت های اندیشه اسلامی توجه فراگیر دارد و در مقام دوم برای عقلانیت و تفکر فلسفی ارزش قائل است و در مقام سوم عقلانیت و اجتهاد را به شکل منضبط در تعالیم اسلام استفاده می کند.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در یکی از سفر های خود به بالکان از یکی از علما سوال کردم شما چرا به فلسفه و معارف عقلی توجه ندارید، در جواب گفت ما در برابر سوالات به قرآن و حدیث مراجعه می کنیم؛ به او گفتم کسی که این هارا قبول نداشته باشد و با تفکر غربی پیش رود، چطور به سوالات وی پاسخ می دهید لذا او برای من پاسخی نداشت! پس پاسخ این مسئله این است که ضمن تاکید بر مبانی فلسفی نیازمند قدرت تفکر عظیم هستیم چه بسا امروزه نسل جوان ما تحت تاثیر شبهات متعددی هستند که با فکر عقلی فلسفی می توان آنان را اقناع کرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اولین شاخص نگاه تمدنی تفسیر جامع اسلام و دومین رویکرد نگاه بر عقلی جامع و فلسفی اسلامی است و در سومین مقام اجتهاد ضابطه مند برای فهم مطالب نیاز است، لذا ما برای شناخت و استکشاف معارف از کتاب سنت باید بر احتهاد آزاد تکیه کنیم و اجتهاد منضبطی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در گفتمان سوم باید مواجهه با غرب عاقلانه سنجیده و انقلابی باشد معنای آن این است که نخبگان عالم اسلام، غرب را به خوبی بشناسند و امتیازات و دستاوردهای علمی غرب را انکار نکنند و به شکل مناسب استفاده بکنند، اما تسلیم روح تمدن مادی غرب نشوند و اشکالات اندیشه های غربی که در علم و هنر و فناوری متمرکز است را شناسایی کنند و از روح جهادی و فعال در مواجهه با دشمنان برخوردار باشند که این کار اولین جهاد علمی است؛ لذا باید دستاوردهای حاصل را به جهان معاصر عرضه کنیم و در آنجا که لازم است در برابر دشمن ایستادگی نماییم.
آیت الله اعرافی ضمن تاکید بر امر وحدت در جهان اسلام یاد آور شد: جهان اسلام ضمن این که بر همه ادیان و بشریت احترام می گذاردیک هویت یگانه و مشترک دارد که بنده بارها این امر را گفته ام که اگر کسی عالم اسلام را تحلیلی کند یک ظرفیتی عظیم که قریب ۲ میلیارد جمعیت و بیش از ۵۰ کشور اسلامی و جمعیت جوان در عالم اسلامی که بیش از نیمی از ذخایر معدنی و انرژی و مناطق استراتژیکی جهان در اختیار عالم اسلام می باشد را در آن مشاهده می کند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد شکل گیری بازار اقتصادی بزرگ در جهان اسلام به واسطه وجود ظرفیت های علمی و نخبگانی هستیم.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که قم ملجأ گفتمان انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: امام(ره) پرچمدار آن گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی می باشد که بیش از ۶۰ سال قبل در همین شهر در برابر رژیم شاه قیام کردند و همان جا از فلسطین نام بردند، در این ۴۰ سال نیز حامی این مردم مظلوم بوده ایم و این را از سیاست های انقلاب خود می دانیم و همه عالم می داند که رهبری و مردم و علمای ایران این راه پر افتخار را به فضل الهی ادامه می دهند و مسئولین ما نیز پای این آرمان انقلاب اسلامی ایستاده اند.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: قم شهر علم و کانون علمی بزرگی در عالم اسلام به شمار میآید در قم مجموعه مراکز علمی پذیرای قریب ۲۰۰ هزار دانشجو طلبه و فعال در علوم مختلف اسلامی هستند و این حجم از مخاطبین از اقصی نقاط ایران و بیش از ۱۰۰ کشور جهان به شکل بسیار چشمگیری دامنه علوم اسلامی در قم را گسترش داده و هم اکنون ۱۰۰ رشته با گرایشات متفاوت در قم در حال اجرا است که این دایره وسیع در علوم اسلامی در کمتر جایی از عالم اسلام نمونه دارد که در آن روزانه هزاران کتاب و مقاله منتشر می شود و همچنین صدها موسسه و مراکز علمی در این شهر فعال است.
وی ادامه داد: از امتیازات گسترش دایره علوم اسلامی در قم توجه به بانوان است، اکنون در قم و شهرهای ایران و جهان اسلام شاهد حضور صد هزار دانشجو و فارغ التحصیل در حوزه علوم اسلامی هستیم و به تدریج ما شاهد تربیت بانوانی خواهیم بود که در این عرصه ها صاحب نظر خواهند بود.
آیت الله اعرافی عنوان کرد: آموزشهای مقایسه تطبیقی میان ادیان و مذاهب و آموزش ها فرا مذهبی و نگاه فرا مذهبی عالمانه و جدی را در مراکز قم شاهد هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: تحقیقات حوزه های علمیه صرفا ذهنی و علوم اسلامی نمی باشد، بلکه مسایل سیاسی اجتماعی و نظام اسلامی در بعد کلان به صورت هدفمند مورد بحث بررسی قرار می گیرد تا در صدد گره گشایی چالش های پیش رو جامعه باشد، لذا قم پشتوانه تئوری نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه با شکلگیری انقلاب اسلامی شاهد الگوی جدید از حکمرانی هستیم عنوان کرد: از ویژگی دیگر حرکت علمی قم و ایران رویکرد علمی حهانی همچون در جامعه المصطفی است که برای شکل گیری جبهه مشترک در عالم اسلامی می باشد.
انتهای پیام
نظرات