• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402090502953
  • خبرنگار : 50126

انتشار یک کتاب جدید از دکتر حبیب‌الله محمودیان

انتشار یک کتاب جدید از دکتر حبیب‌الله محمودیان

ایسنا/ایلام در کتاب «باستان شناسی و هنر دوران ماد و هخامنشی» اثر دکتر حبیب‌الله محمودیان بخشی از یافته‌های حاصل از پژوهش‌های باستان شناسی کشور در دوران تاریخی (ماد و هخامنشی) تبیین شده است.

«حبیب‌الله محمودیان» ، مؤلف و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی در گفت وگو با ایسنا، درباره این کتاب، اظهار کرد: فلات ایران به دلیل شرایط و موقعیت مطلوب جغرافیایی و قرارگرفتن در منطقه معتدل شمالی، از دیرباز سکونتگاه انسان‌ها و مهد تمدن و فرهنگ بشریت بوده و دره‌های کوهستانی، دشت‌های میانکوهی، غارهای طبیعی، جنگل‌های انبوه، دامنه‌ها، جلگه‌های حاصلخیز و رودهای مهم و حواشی معتدل دریاها موجب شده تا شرایط مساعد و مناسب برای استقرار و زندگی انسان‌ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد، ایران جایگاه مهمی در تاریخ و تمدن گذشته بشری داشته و بسیاری از مکان‌ها و محوطه‌های باستانی کشور مورد بررسی وکاوش‌های علمی قرار نگرفته است، تصریح کرد: از این نظر تلاش در این عرصه باید به صورتی همه جانبه و فراگیر گسترش یابد، بدیهی است با برنامه‌ریزی‌های متکی بر یافته‌های علمی و تربیت نیروی انسانی متخصص در این رشته و رشته‌های مرتبط، می‌توان تحول و تحرکی در این بخش به وجود آورد.

وی ادامه داد: این یافته‌ها شامل بیان کلیاتی در زمینه باستان شناسی پیش از تاریخ ایران و معرفی اجمالی باستان شناسی دوران تاریخی (سلسله‌های حکومتی ماد و هخامنشی) است که با بهره گیری از منابع مختلف از جمله، گزارش پژوهش‌های باستان شناسی، جمع آوری، تدوین و منتشرشده است.

مدیر مسئول فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی ادامه داد: انتظار می‌رود فرهیختگان عرصه تاریخ و تمدن، با اندیشه، تفکر و تلاش، زمینه انجام مطالعات متکی بر یافته‌های علمی را در عرصه تاریخ، تمدن و فرهنگ دیرینه ایران زمین فراهم نمایند و با بررسی اسناد و منابع در جهت شناسایی و معرفی میراث‌های ارزشمند گذشته گام بردارند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی گفت: فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، حرکتی هدفمند به سوی یافتن و دریافتن است و رسالت عمده مراکز علمی و دانشگاهی، تلاش در این عرصه خواهد بود.

«باستان‌شناسی و هنر دوران ماد و هخامنشی» تالیف دکتر حبیب‌الله محمودیان، در ۲۰۰ صفحه مصور و دارای جداول، در ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۲۶۰ هزارتومان در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات زاگرو منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha