• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082518715
  • خبرنگار : 50492

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی:

سند همکاری استاندارد ایران و آفریقای جنوبی نهایی شده است

سند همکاری استاندارد ایران و آفریقای جنوبی نهایی شده است

ایسنا/خراسان رضوی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی گفت: شاید بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چین و روسیه جهت عضویت ایران در بریکس کمک کردند؛ اما آنقدر که آفریقای جنوبی در این خصوص تلاش کرد، هیچ کشوری این نقش را نداشت و حتی برخی از کشورهای متحد جدی ما در دقیقه ۹۰ موافق این موضوع نبودند.

فاضل خیاط آیسک امروز ۲۵ آبان‌ماه، در «همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری قاره سیاه» اظهار کرد: آفریقای جنوبی یک کشور اقتصادی توسعه یافته در قاره آفریقا است. پس از نیجریه این کشور دومین اقتصاد بزرگ قاره آفریقا است؛ هرچند که در بسیاری از حوزه‌ها زیرساخت‌های این کشور حرف اول را می‌زند.

وی افزود: آفریقای جنوبی با حدود ۲۳۷ میلیارد دلار، سهمی نیم درصدی از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ داشته است. بیشترین تجارت این کشور با اتحادیه اروپا، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن داشته است. 

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، نگاه به قاره آفریقا راهبردی شده است. اولین اقدام راهبری در آفریقای جنوبی موضوع بریکس است. این کشور یکی از متحدان ما در نگاه‌های سیاسی است. شاید بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چین و روسیه جهت عضویت ایران در بریکس کمک کردند؛ اما آنقدر که آفریقای جنوبی در این خصوص تلاش کرد، هیچ کشوری این نقش را نداشت و حتی برخی از کشورهای متحد جدی ما در دقیقه ۹۰ موافق این موضوع نبودند.

خیاط با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی حدود دو ماه گذشته، عنوان کرد: چند سند آماده امضا داریم که با سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی در دو ماه آینده، این اسناد امضا خواهند شد. همچنین سند همکاری استاندارد ایران و آفریقای جنوبی نهایی شده است.

وی اضافه کرد: سقف اعتبارات صندوق ضمانت صادرات ایران برای آفریقای جنوبی حدود ۱۸۰ میلیون یورو است. یکی از اسناد ما سند ECIC (موسسه اعتبار بیمه صادراتی آفریقای جنوبی) و صندوق ضمانت صادرات ایران است که می‌تواند زیرساخت مهمی در حوزه تشویق صادرات باشد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: اسناد دیگر ما صنعتی و معدنی بوده و سند خر ما سند همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور است. گام بعدی ما تشکیل شورای مشترک بازرگانی دو کشور خواهد بود. حوزه حمل‌ونقل اقدام دیگری بود؛ در سه سال گذشته هزینه جابه‌جایی یک کانتینر ۴۰ فوتی بین ایران و آفریقای جنوبی بیش از ۴ تا ۵ هزار دلار بود و در حال حاضر این هزینه به ۲۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

خیاط با اشاره به ایجاد مرکز تجاری ایران در آفریقای جنوبی، بیان کرد: اقدام دیگر دولت فراهم کردن امکان معرفی کالاهای ایرانی در پلتفرم‌های خارجی است. کالاهای ایرانی در کنار کالاهای چین می‌تواند در پلتفرم شاپ شیپ شیک فعالیت کنند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha