• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082518620
  • خبرنگار : 50492

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد

چشم‌انداز صدور ۱۰ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی به آفریقا تا سال ۲۰۲۵

چشم‌انداز صدور ۱۰ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی به آفریقا تا سال ۲۰۲۵

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حوزه انتقال پولی شعباتی در کشورهای آفریقایی به وجود آورده‌ایم و این باعث شده که چشم‌انداز آتی صدور خدمات ما به کشورهای آفریقایی تا سال ۲۰۲۵، ۱۰ میلیارد دلار باشد.

محسن خندان‌دل، امروز ۲۵ آبان‌ماه، در «همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری قاره سیاه»، اظهار کرد: اتاق بازرگانی پس از انتخابات سال گذشته در اسفند ماه، در یک تغییر نگاه، کمیسیون‌های متعددی را به کمیسیون‌های دوره قبل اضافه کرد و این کمیسیون‌ها وظیفه هدایت و رسالت راهبری اهداف اتاق بازرگانی را به عهده گرفتند که یکی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، مشاوره‌ای و عمران است.

وی افزود: ذیل این کمیسیون کمیته‌هایی داریم که یکی از کمیته‌های فعال، کمیته توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که این کمیته همایش امروز را جهت دستیابی به بازارهای آفریقا تدارک دیده است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: قاره آفریقا با حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، حدود ۱۸ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده و با حجم مبادلات حدود ۱.۲ میلیارد دلاری در تجارت خارجی می‌تواند یکی از اهداف خوب در حوزه تجارت کالایی و تجارت فنی و مهندسی باشد.

خندان‌دل ادامه داد: دو شاخص ویژه از جمله ویژگی برخورداری از نیروی جوان و برخورداری از منابع اولیه فراوان در آفریقا وجود دارد. در آفریقا حجم مبادلات حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلاری در حال اتفاق افتادن است، اما حجم و صادرات این قاره بسیار اندک است و این موضوع نشان‌دهنده این است که شرایط جهت فعالیت در آفریقا بسیار فراهم است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف دولت جدید حضور در آفریقا است؛ تخمین زده شده است که در نیجریه حدود ۳۹۰ میلیارد دلار، در آفریقای جنوبی ۳۸۰ میلیارد دلار، در الجزایر حدود ۲۳۰ میلیارد دلار و در کنیا حدود ۲۱۰ میلیارد دلار گردش مالی اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه کرد: به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که همایشی در خصوص آشنایی با شرایط ورود به قاره آفریقا برگزار کنیم.

خندان‌دل خاطرنشان کرد: در مزیت‌های نسبی صدور خدمات فنی و مهندسی به قاره آفریقا باید چند نکته را در نظر داشته باشیم؛ ایران در تامین نیروی انسانی ماهر و توانمند و ارزان‌قیمت شاخص نسبی خوبی دارد. سرعت انباشت دانش‌های نوبنیان در ایران فزاینده شده است و این موضوع می‌تواند عامل موثری برای حضور در آفریقا باشد. وجود فناوری بالا در بخش‌های مهارت‌آموزی می‌تواند یک جایگاه استراتژیک و عمق راهبردی ایران را در آفریقا تعیین کند.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی خارجی در این حوزه، عنوان کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی با صدور کالا تفاوت‌های زیادی دارد؛ در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی پروسه طولانی و چند ساله وجود دارد که نیازمند یک دستگاه قوی دیپلماسی خارجی جهت حفظ امنیت سرمایه‌گذاری و حضور در بازارهای خارجی است که باید تلاش کنیم ضعفی در حوزه دیپلماسی خارجی نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به فراهم شدن مقدمات سه خط پروازی به نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی عنوان کرد: در حوزه انتقال پولی شعباتی در کشورهای آفریقایی به وجود آورده‌ایم و این باعث شده که چشم‌انداز آتی صدور خدمات ما به کشورهای آفریقایی تا سال ۲۰۲۵، ۱۰ میلیارد دلار باشد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha