• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402082417528
  • خبرنگار : 50294

معاون هماهنگ کننده قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت زدایی سپاه:

عشایر تامین کنندە ۲٥ درصد گوشت قرمز کشور هستند

عشایر تامین کنندە ۲٥ درصد گوشت قرمز کشور هستند

ایسنا/کردستان معاون هماهنگ کننده قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت زدایی سپاه کشور گفت: عشایر کشور با در دست داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ٤ درصد دام سنگین، تامین کنندە ۲٥ درصد از گوشت قرمز کشور است.

سردار سید ضیاء الدین حزنی امروز (۲٤ آبان) در اولین همایش تجلیل از شبانان، دامداران و عشایر استان کردستان اظهار کرد: طبق فرمایشات امام انقلاب، عشایر ایران یکی از پشتوانەهای بزرگ کشور بودە و هستند و جزو بازوان قدرتمند ایران اسلامی و نگهدارندە امنیت و آرامش در کشور هستند.

وی عنوان کرد: همچنین امام خامنەای فرمودند کە عشایر در هر نقطەای کە هستند پاسدار ملیت و دین و طرفدار روحانیون  و محافظ سنت‌های بومی کشور هستند.

سردار حزنی بیان کرد: عشایر بە لحاظ شهامت و فدارکاری، سربازان فداکار انقلاب و مرزداران غیوری هستند و از قدیم و الایام تاکنون تولید کنندە و مایە برکت کشور بودە و هستند.

وی با بیان اینکە جمعیت عشایر در ۲۹ استان کشور پراکندە است، تصریح کرد: استان فارس، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین جمعیت عشایری و  قزوین و قم دارای کمترین جمعیت عشایری هستند.

سردار حزنی با اشارە بە اینکە جلسە تجلیل از شبانان و عشایر در بسیاری از استان‌های کشور برگزار شدە است، بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسە رسیدگی بە مسائل و مشکلات این قشر زحمت‌کش است.

وی همچنین یکی از مهمترین هدف سپاە از برگزاری این جلسە را تجلیل و تکریم از همە شبانان و گلەداران عنوان کرد و افزود: برگزاری این جلسات در همە استان‌ها منشاء خیر و برکت بودە است.

سردار حزنی اضافە کرد: هدف اصلی از این جلسە کمک بە ایجاد امنیت پایدار در استان و همە استان‌ها است و معتقدیم کە عشایر سربازان اقتصاد مقاومتی کشور هستند.

وی ادامە داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش مطرح کردن و تقویت امنیت غذایی توسط شبانان و گلەداران و ایجاد ارتباط شبانان و گلەداران با مسئولین و ادارات استان است.

سردار حزنی تصریح کرد: این همایش بارقە امید و شکوفایی و نشاط در مناطق عشایری استان با هدف ایجاد اشتغال عشایری با هدف رشد اقتصادی و بهبود معیشت و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها بە شهرها و حاشیە شهرها است.

وی در ادامە بە آمار دام سبک و سنگین دام در کل کشور پرداخت و افزود: بیشترین میزان دام سبک در استان خراسان رضوی و کمترین دام سبک در استان قم وجود دارد و کردستان نوزدهمین استان در بحث نگهداری از دام سبک کشور است.

سردار حزنی، استان کردستان را شانزدهمین استان در بحث دام سنگین عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان دام سبک در استان مازندران و کمترین آن در هرمزگان است.

وی اظهار کرد: عشایر و شبانان بخش مهمی از گوشت و لبنیات کشور را تولید می‌کنند و تنها قشری هستند کە بدون هیچگونە جلسە هماهنگ‌کنندە وظایف خود را بە نحو احسن انجام می‌دهند.

سردار حزنی اضافە کرد: عشایر کشور با در دست داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ٤ درصد دام سنگین، ۲٥ درصد از گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین عشایر با تولید  ۳٥ درصد صنایع‌دستی، نقش مهمی در تولید صنایع دستی کشور دارند.

سردار حزنی در پایان یادآور شد: کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشتە علاوە بر ایجاد حاشیەنشینی در شهرها سبب کاهش زندگی عشایری در کشور شدە است.

در ادامە این مراسم ماموستا فایق رستمی عضو شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب و امام‌جمعه شهر سنندج و نمایندۀ مجلس خبرگان رهبری از استان کردستان گفت: شبانان نگین کشور هستند کە رسول خدا برای رعایت همە حقوق، مسئولیت و بشریت را بە عنوان چوپان قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: اینکە خالق همە پیامبران را در ابتدا بە عنوان شبان قرار دادە این معنی را می‌رساند کە همە ما همچون شبان حقوق همە مردم را رعایت کنیم.

ماموستا رستمی ادامە داد: قرآن شامل ٦ هزار و ۲۳٦ آیە است کە بیش از ۲۰۰ آیە آن در بیان وظایف اجتماعی، خدمت بە جامعە و کسب و کار آمدە است.

وی ادامە داد: هرچە کە داریم از برکات وجود عشایر در کوهستان‌ها است، عشایری کە بدون دسترنج آن‌ها نمی‌توان در شهرها زندگی کرد، لذا از مسئولان درخواست دارم کە خواستەهای عشایر را بە سرانجام برسانند.

ماموستا رستمی تصریح کرد: عشایر و روستاییان بە هیچ‌وجە علاقەای بە مهاجرت بە شهرها ندارند، لذا ماندگاری آن‌ها نیازمند داشتن امکانات است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha