• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402082317022
  • خبرنگار : 50035

در «قلقلرود» به علت ازدواج زودهنگام رشته «مدیریت خانواده» ایجاد شد

در «قلقلرود» به علت ازدواج زودهنگام رشته «مدیریت خانواده» ایجاد شد

ایسنا/همدان معاون آموزش متوسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان اعلام کرد: رشته خیاطی را ایجاد کردیم و در قلقلرود به علت ازدواج زودهنگام و عدم ادامه تحصیل رشته مدیریت خانواده ایجاد شد.

 احمد آقامحمدی سه‌شنبه ۲۳ آبان در شورای آموزش و پرورش استان همدان، با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و رفع بیکاری وجود دارد، اظهارکرد: با اقدامات انجام شده در سال گذشته، در حال حاضر ۱۵ رشته محل در سطح استان برای توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ایجاد شده به طوری که این رشته‌ها براساس آمایش منطقه شکل گرفته؛ به عنوان مثال در جوکار شهر ازندریان که قطب پوشاک استان و کشور است، بعد از متوسط اول ترک تحصیل داشتیم بنابراین رشته خیاطی را ایجاد کردیم و در قلقلرود به علت ازدواج زودهنگام و عدم ادامه تحصیل رشته مدیریت خانواده ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌تحصیلی‌جاری در سطح کشور یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۷۱۰ نفر هنرجو داریم که این تعداد در پایان برنامه هفتم براساس پیش‌بینی‌ها باید به یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۳۲ نفر برسد یعنی تقریباً ۶۰۰ هزار نفر افزایش هنرجو در سطح کشور رقم می‌خورد، تصریح کرد: آنچه در برنامه هفتم هدفگذاری شده افزایش ۵۰ درصدی هنرجو در سه پایه است.

آقامحمدی ادامه داد: وضعیت استان همدان در سه پایه حوزه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ۴۱.۷۸ است که براساس هدفگذاری وزارتخانه در پایان برنامه هفتم باید به ۵۲.۷ برسد که پیش‌بینی رشد ۱۱ درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در سه پایه را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت در پایه دهم ۴۴.۴۲ درصد است که رشد ۳.۵ درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را داشتیم، خاطرنشان کرد: وضعیت آمار دانش‌آموزی در پایه اول ابتدایی ۳۱ هزار و ۵۱۸ نفر و در پایه دوازدهم، ۱۷ هزار و ۲۷۸ نفر است که وضعیت رشد دانش‌آموزی را ملاحظه می‌فرمایید.

معاون آموزش متوسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان مطرح کرد: در متوسطه طی هشت سال آینده رشد دانش‌آموزی خواهیم داشت به طوری که دو مؤلفه رشد دانش‌آموزی و توسعه باعث می‌شود آمار هنرستان‌ها نزدیک به ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد هنرجویان در سه پایه ۲۴ هزار و دو نفر است که اگر آهنگ توسعه در استان محقق شود در پایان برنامه هفتم به ۳۳ هزار و ۸۸۶ نفر خواهد رسید، یادآور شد: سند توسعه در پنج سال آینده و در سه پایه با درنظر گرفتن ظرفیت‌های موجود برای مناطق ۱۹گانه نوشته شده است.

آقامحمدی در ادامه به ارائه راهکارها و پیشنهادها به منظور افزایش هنرجو در طول برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌شود مشارکت دستگاه‌ها در تأسیس هنرستان‌های وابسته و جوار کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی انجام گیرد و منابع استانی برای اجرا و گسترش آموزش‌های برون‌سپاری تخصیص یابد به طوری که سالانه سه میلیارد تومان برای این بخش اعتبار نیاز داریم که برای سال آینده باید ۲۰ درصد اضافه شود این در حالیست که اعتبارات وزارتی پاسخگو نیست و نیاز است که اعتبارات استانی برای این بخش درنظر گرفته شود.

وی افزود: پیش‌بینی ساخت ۲۵ هنرستان در طول برنامه هفتم با توجه به افزایش آمار را داریم که اگر در بعضی از هنرستان‌ها که فضا دارند، ساخت کارگاه‌های جوار را پیگیری کنیم از تعداد هنرستان‌هایی که باید ساخته شود، کم خواهد شد و در این صورت ۲۰۰-۳۰۰ نفر در هنرستان‌های فعلی ثبت‌نام می‌کنند.

آقامحمدی به جذب و به‌کارگیری سالانه ۱۰۰ نیروی متخصص از سوی آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع پیگیری می‌شود البته در سال‌های آینده باید حمایت‌ها ویژه باشد و مشارکت دستگاه‌ها را داشته باشیم تا تجهیزات و امکانات را در هنرستان‌ها مستقر کرده و پروژه‌های نیمه‌تمام را تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه باید اختصاص درصد بالایی از اعتبارات تملک دارایی برای تجهیز هنرستان‌ها از سوی فرمانداری‌ها و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها صورت بگیرد، تصریح کرد: استفاده از خیّرین مدرسه‌ساز برای مساعدت در خرید تجهیزات هنرستانی را در برنامه داریم که نمونه آن را سال گذشته داشتیم.

آقامحمدی خواستار برگزاری جلسه‌ای با دستور کار توسعه آموزش‌های مهارتی شهرستان‌ها شد و گفت: پشنهاد می‌شود شورای آموزش و پرورش در آذرماه شکل گیرد به طوری که مکاتبه از سوی آموزش و پرورش و پیوست از سوی استانداری کمک می‌کند تا بتوانیم از ظرفیت تمام دستگاه‌های شهرستان‌ها استفاده کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان نیز با بیان اینکه امروز همه تکلیف داریم آموزش و پرورش استان را کمک کنیم، اظهار کرد: باید بسنجیم دولت ما چه آموزش و پرورشی را تحویل گرفت.

حسن رضانیا تصریح کرد: ظرفیت خوبی در آموزش و پرورش استان وجود دارد اما فقط بسنده به این ظرفیت نخواهیم کرد و از هر امکانی که به تعالی این ظرفیت کمک کند، استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه استان هم کمک با تمام امکان و ظرفیت به آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم اگر آموزش و پرورش فعال و رو به رشد باشد بقیه حوزه‌ها هم می‌توانند کارها را روان‌تر و راحت‌تر پیش ببرند.

رضانیا تأکید کرد: مردمی‌سازی از ارکان اصلی دولت است، ما قائل به مردمی‌سازی امور هستیم اما در توسعه و ارتقاء خصوصی‌سازی، دست به عصا حرکت می‌کنیم چرا که قرار نیست به هرکسی مجوز مدرسه غیردولتی بدهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha