• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402082216287
  • خبرنگار : 71443

اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر استرالیا درباره جنگ غزه

اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر استرالیا درباره جنگ غزه

نخست‌وزیر استرالیا در بحبوحه انتقادات علیه دولت با تاکید بر اینکه «جهان می‌بایست میان فلسطینیان و حماس تمایز قائل شود» از موضع کشورش در خصوص عدم درخواست برای آتش‌بس فوری در غزه دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا امروز (دوشنبه) در اظهاراتی با دفاع از واکنش دولت این کشور به تشدید اوضاع در غزه و ادامه حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تاکید کرد که جهان باید میان حماس و شهروندان فلسطینی تمایز قائل شود و برای همه کشته‌شدگان غیرنظامی سوگواری کند.

در بحبوحه افزایش فشارها از درون رده‌های حزب کارگر و سبزها در استرالیا برای اتخاذ یک موضع قوی‌تر در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ، دولت همچنین با انتقاد این ائتلاف برای مقابله با گام‌هایی برای درخواست آتش‌بس در غزه مواجه است.

آلبانیز در اظهارات خود خاطر نشان کرد که به سران اسرائیلی و فلسطینی گفته است که زندگی هر دو طرف مهم است، از جمله جان هر کودک، هر نوزاد، هر غیرنظامی بی گناه که نگرانی‌هایی را در مورد احترام به قوانین بین‌المللی و همچنین انسجام اجتماعی در استرالیا ایجاد کرده است.

وی افزود: ما گفته‌ایم که خواستار ایجاد توقف‌های بشردوستانه به عنوان اولین گام هستیم. ما همچنین گفته‌ایم که هر قدمی در مسیر آتش‌بس نمی‌تواند یک طرفه باشد.

نخست‌وزیر استرالیا با تکرار موضع سران آمریکایی و اروپایی، حماس را یک سازمان تروریستی خواند و گفت: اما اسرائیل موظف است که از قوانین بین‌المللی پیروی کند و و از جان بی‌گناهان و از غیرنظامیان، از جمله کودکان محافظت کند.

اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر استرالیا درباره جنگ غزه
تجمع حمایت از فلسطین در استرالیا

حامیان فلسطین در استرالیا روز دوشنبه در یک راهپیمایی مقابل پارلمان این کشور به شدت از واکنش دولت خود انتقاد کردند و با سر دادن شعارهایی، آلبانیز و «پنی وانگ» وزیر امور خارجه استرالیا را به دلیل صحبت نکردن با شدت بیشتری علیه اقدامات اسرائیل یا به نفع آتش بس، به حمایت از آنچه معترضان به عنوان «نسل‌کشی» در غزه توصیف می‌کنند، متهم کردند.

به نوشته روزنامه گاردین، ائتلاف بین حزب کارگر و حزب سبز از موضع دولت در مجلس نمایندگان و سنا به دلیل بیانیه وانگ در روز یک‌شنبه که گفته بود «همه ما می‌خواهیم گام های بعدی را به سوی آتش‌بس برداریم، اما این نمی‌تواند یک طرفه باشد» حمایت کرده است.

«پیتر داتون» رهبر مخالفان در استرالیا روز دوشنبه این اظهارات را «بی پروا» توصیف کرد.

«سایمون بیرمنگام» سخنگوی روابط خارجی این ائتلاف، وانگ را به چالش کشید تا توضیح دهد که چگونه اظهارات او با موضع نزدیک‌ترین متحدان و شرکای استرالیا سازگار است.

وزیر امور خارجه استرالیا گفت که بیرمنگام نظرات او را به‌طور کامل بازگو نکرده است، زیرا او همچنین اشاره کرده بود که حماس همچنان به اسرائیل حمله می‌کند و همچنان اسرا را نگه می‌دارد.

پنی وانگ گفت که هم او و هم بیرمنگام معتقد بودند که برچیده شدن حماس به عنوان بخشی از هرگونه صلح پایدار (در غزه) ضروری است. وانگ در مجلس سنا گفت: حماس یک سازمان تروریستی با هدف اعلام شده، یعنی نابودی اسرائیل است و حماس قوانین بین‌المللی را زیر پا کرده است.

اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر استرالیا درباره جنگ غزه
تجمع حمایت از فلسطین در استرالیا

آدام بند، رهبر حزب سبز با استناد به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پرسید که دولت چه زمانی علناً خواستار آتش بس خواهد شد؟ آلبانیز در پاسخ اظهار داشت: ما به صراحت گفته‌ایم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. ما همچنین گفته‌ایم که نحوه انجام آن مهم است و باید بین حماس و شهروندان فلسطینی تمایز قائل شویم.

وی افزود: ما به‌طور مرتب همین را گفته‌ایم. من همین را به هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، به نخست وزیر نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که هفته گذشته با او صحبت کردم، گفته‌ام.

آلبانیز گفت که با رهبران جامعه اسلامی و یهودی ملاقات و نگرانی‌هایی را در مورد انسجام اجتماعی مطرح کرده و اذعان داشته است که درگیری در غزه برای یهودیان استرالیایی، استرالیایی‌های فلسطینی و افراد دارای اعتقاد اسلامی باعث ناراحتی زیادی شده است.

گاردین نوشت: روز دوشنبه چند صد نفر در خارج از پارلمان استرالیا علیه کشتار غیرنظامیان فلسطینی در عملیات اسرائیل علیه حماس تظاهرات کردند. ده‌ها پرچم فلسطین در کنار بنرهای دست‌ساز به اهتزاز درآمدند که حاوی پیام‌هایی از جمله «فلسطین را کنید آزاد، اکنون آتش‌بس» و «جنایت‌های جنگی را متوقف کنید» و همچنین تعدادی پرچم اتحادیه کارگری اصلی استرالیا  (CFMEU) و اتحادیه کارکنان خزانه داری ملی استرالیا (NTEU)به اهتزاز درآمد.

اظهارات دوپهلوی نخست‌وزیر استرالیا درباره جنگ غزه
تجمع حمایت از فلسطین در استرالیا

بخش اعظم این تظاهرات بر واکنش دولت و نخست وزیر استرالیا به اقدامات اسرائیل متمرکز بود و گروه‌های متشکل از هواداران فلسطین از سیدنی، ملبورن و نیوکاسل برای حضور در این تجمع به کانبرا سفر کردند.

روزنامه گاردین استرالیا روز گذشته  گزارش داد که دولت با واکنش برخی از اعضای جامعه مسلمان و سایر جوامع چندفرهنگی مواجه شده است و به‌علاوه چندین نماینده حزب کارگر نگرانی‌های خود را مبنی بر اینکه حمایت نکردن از درخواست‌ها برای آتش‌بس می‌تواند تاثیر انتخاباتی داشته باشد، ابراز کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha