امیر بیات ۲۲ آبانماه ۱۴۰۲ در حاشیه رونمایی از اولین واگن لبه بلند تولید شده از محل قرارداد ۲۰۰ دستگاه واگن با شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت، مبنی بر گسترش فعالیت ها در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و براساس سیاست های هیات مدیره هلدینگ، موضوع لجستیک و تامین زنجیره حمل و نقل را به صورت فعال دنبال می کند.
وی تصریح کرد: شرکت حمل و نقل ترکیبی به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه کشتیرانی تقریبا از سال ۱۳۸۳ تا امروز هیچ گونه واگنی خریداری نکرده و پس از ۱۸ سال خرید ۳۰۰ دستگاه انواع واگن را آغاز کرده است و که گام بزرگی برای تقویت و فعالیت های لجستیک در کشتیرانی است.
بیات با اشاره به توجه ویژه به ساخت داخل، گفت: به دنبال کمک به تولیدکنندگان داخلی هستیم و امیدواریم براساس برنامه ریزی صورت گرفته در کشتیرانی، تا پایان سال قرارداد حدود ۴۰۰ دستگاه واگن، ۱۵۰ واگن چندمنظوره و ۲۵۰ دستگاه واگن لبه بلند را نهایی کنیم.
وی با ابراز خرسندی نسبت به وضعیت تولید محصول در واگن پارس، افزود: در سال ۱۳۹۹ به دلیل مسئولیت در ایدرو، در جریان مشکلات کارگری و تولید در واگن پارس بودم و حتی شاهد حقوق معوق کارگران بودیم، اما امروز شاهد فعالیت و پویایی این شرکت و انتقال تکنولوژی و توسعه محصول هستیم و این پویایی و بازگشت به اوج قدرت، جای خوشحالی دارد.
بیات تاکید کرد: در سال گذشته قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن مسطح ۲۶ متری، ۱۶۸ دستگاه واگن لبه بلند و کوتاه به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان با این شرکت منعقد شد و در سال جاری و سال آینده نیز مجددا ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری خواهیم کرد.
وی بیان کرد: قرارداد ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند منعقد شده و امروز اولین دستگاه آن رونمایی شد. این سفارش در حمل محموله هایی که از شمال و جنوب وارد کشور می شود کاربرد خواهد داشت و به منظور توسعه فعالیت های لجستیک در کشتیرانی برای انتقال محموله ها و توسعه کریدور شمال و جنوب استفاده خواهند شد.
بیات با بیان اینکه این سفارش طی ۴ ماه ساخته خواهد شد، گفت: کشتیرانی جهت حمایت از ساخت داخل، قراردادهای داخلی را دنبال می کند و حتی اخیرا قرارداد ساخت و خرید ۴ فروند کشتی کانتینری در دریای خزر را با شرکت صدرا منعقد کرده است، همچنین قرارداد ۴ فروند شناور با شرکت اروندان در جنوب کشور نیز منعقد شده و این امر به منظور حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است.
معاون توسعه بازار هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: به منظور تسهیل انتقال حجم انبوه کالا و ارزان تمام شدن هزینه حمل و نقل، خطوط ریلی لازم است که برای فعال شدن خط ترانزیت و گسترش کریدور و توسعه حمل و نقل در کشور نیازمند همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی هستیم.
به گزارش ایسنا، در این آیین محمدرضا شاهرخی مدیر کارخانه واگن پارس مپنا، بیان کرد: این قرارداد طی ۴ ماه (هر ماه ۵۰ دستگاه واگن) تولید و تحویل خواهد شد.
وی تصریح کرد: این واگن ها برای جابجایی محموله های فله خاصه سنگ آهن و مواد معدنی استفاده خواهد شد و با سرمایه گذاری کشتیرانی می توانیم طی یک تا دو سال آینده همکاری خوبی با این مجموعه داشته و در مناقصات با قیمت رقابتی و حداکثر کیفیت حضور داشته باشیم.
شاهرخی گفت: نمونه خارجی این واگن در اروپا حدود ۸۰ هزار یورو قیمت دارد که قیمت آن در واگن پارس مپنا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین تراست. بالغ بر ۹۸ درصد تولید واگن های باری در واگن پارس، داخلی است و قطعات بسیاری اندکی وارد می شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت رقابتی وجود نداشته باشد، قطعا متقاضیان واگن در کشور به سمت خرید از خارج می روند، گفت: با توجه به کیفیت ها و استانداردهای اخذ شده در تولید واگن های باری، سفارش هایی از کشورهای اروپایی و اروپای شرقی مطرح شده است و امیدواریم مجددا بازار صادراتی خود را در بحث واگن های باری و بوژی در اختیار بگیریم.
انتهای پیام
نظرات