• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402082013909
  • خبرنگار : 71145

سی و ششمین روز عملیات طوفان الاقصی

بیمارستان الشفا بدون برق و اکسیژن/ ادامه درگیری‌ شدید اطراف بیمارستان

بیمارستان الشفا بدون برق و اکسیژن/ ادامه درگیری‌ شدید اطراف بیمارستان

در سی و ششمین روز از جنگ نوار غزه، درحالیکه اشغالگران به حملات توپخانه‌ای و هوایی خود علیه منازل مسکونی و غیرنظامیان ادامه می‌دهند، به رغم هشدارها بمباران بیمارستان‌های غزه نیز ادامه دارد. نیروهای اشغالگر از طریق زمینی در تلاش برای کنترل بر غزه هستند، اما ضربات سختی از مقاومت فلسطین دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع پزشکی الشفا به الجزیره گفت: خط اصلی اکسیژن بمباران شد و اشغالگران حکم به قتل عمد همه افراد مجتمع دادند. ما نمی‌توانیم برای مجروحان به دلیل قطع برق و اکسیژن کاری انجام دهیم.

وی اظهار کرد: پهپادهای اسرائیلی همه کسانی را که در حیاط بیمارستان در رفت و آمد بودند، بمباران می‌کنند. اکنون یک نوزاد جان خود را از دست داده‌است.

مدیر بیمارستان الشفا می‌گوید: جهان مردن ما را تماشا می‌کند، اما ما عدد نیستیم. اجساد روی انباشته شده و تلاش می‌کنیم آنها را در داخل بیمارستان دفن کنیم. ما نه آب داریم، نه غذا، نه برق، نه اینترنت و کاملاً از دنیا منزوی شده‌ایم. وضعیت فاجعه‌بار است، کودکان داخل بیمارستان منتظر مرگ هستند و تعداد بیماران بسیار زیاد است. بخش مراقبت‌های ویژه و اطفال و تجهیزات اکسیژن، کار را متوقف کردند.

مدیر بیمارستان الشفا افزود: با صلیب سرخ مذاکراتی داشتیم تا مقداری سوخت وارد بیمارستان‌ها کنیم، اما آنها گفتند، نیروهای اسرائیل با آن مخالفت کردند. وی اظهار کرد: ما با آنروا و سازمان جهانی بهداشت نیز در تماس هستیم، اما آنها نیز گفتند از ارائه هرگونه کمک به غزه و منطقه شمال معذورند.

وی افزود: کشتار صهیونیست‌ها در بیمارستان‌ها مستند و مستدل شده‌است، اما اشغالگران بدون توجه فقط به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهند.

یک خبرنگار از داخل بیمارستان الشفا به الجزیره گفت: پس از قطع کامل برق بیمارستان تلاش کردیم دنبال منبع برق بگردیم تا برخی تجهیزات کار کنند و بتوانیم برخی بیماران را نجات دهیم. 

این خبرنگار افزود: درگیری‌ها بسیار نزدیک به مجتمع پزشکی الشفا و تقریبا در ۲۰۰ متری تا ۵۰۰ متری بیمارستان است.

این خبرنگار از داخل بیمارستان الشفا گفت که برخی از آوارگان پس از بمباران مجتمع سعی کردند از آنجا فرار کنند، اما توسط نیروهای اشغالگر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

این روزنامه نگار تاکید کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند در ساختمان‌های مجتمع پزشکی الشفا با دیگران ارتباط برقرار کند یا در داخل آن رفت و آمدی داشته باشد.

وی افزود که یک سوم کسانی که در داخل مجتمع هستند کودکانند. وی ادامه داد، آتش سوزی در کنار بخش کلیه در داخل مجتمع پزشکی همچنان ادامه دارد.

نیروهای اشغالگر همچنین یک مسجد مقابل مجتمع پزشکی الشفا را بمباران کردند. این مسجد که مقابل این مجتمع پزشکی است و تمام کسانی که قصد خروج از بیمارستان داشتند، بمباران شدند.

 به گفته خبرنگار الجزیره، نیروهای اشغالگر خانواده‌ای در حال تلاش برای خروج از مجتمع پزشکی الشفا بودند، بمباران کردند.

یک پزشک در داخل این مجتمع پزشکی نیز به الجزیره تاکید کرد: تمام ساختمان‌های اطراف بیمارستان بمباران شده و هر فردی در داخل محوطه‌های بیمارستان تکان بخورد هدف قرار می‌گیرد.

اشغالگران پس از بمباران بیش از یک بیمارستان و یک آمبولانس و پس از انکار بمباران بیمارستان المعمدانی و مقصر جلوه دادن مقاومت، همچنان بمباران خود را به صورت متمرکز و عمدی در اطراف چندین بیمارستان در مرکز و شمال نوار غزه به ویژه بیمارستان الشفا انجام می‌دهند.

رادیو صدای فلسطین گزارش داد که در بیمارستان الشفا که توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی بمباران و محاصره شده، تعداد زیادی شهید «گمنام» وجود دارد.

خبرنگار الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد، نیروهای این رژیم نفوذ خود را در اردوگاه الشاطی همجوار بیمارستان الشفا بیشتر کرده‌اند. این خبرنگار افزود: خودروهای آمبولانس به دلیل ادامه بمباران‌ها نمی‌توانند زخمی‌ها و اجساد شهدا را منتقل کنند.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند، درگیری‌های شدیدی بین ارتش این رژیم و نیروهای مقاومت در اطراف بیمارستان الشفا در شهر غزه رخ داده‌ است.

همچنین نماینده وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت: محوطه‌های داخلی بیمارستان الشفا هدف قرار گرفت و درحال حاضر آتش سوزی‌هایی در این محوطه‌ها رخ داده و مرگ افراد در نتیجه آتش‌سوزی خواهد بود نه تشنگی.

این نماینده وزارت بهداشت فلسطین افزود: نه غذا و نه آبی در بیمارستان الشفا پیدا نمی‌شود و همه مورد هدف قرار دارند. ما هیچ آبی برای خوردن نداریم و تعداد مرگ‌ومیرها بیشتر خواهد شد.

مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در غزه به الجزیره گفت: برق قطع است و ژنراتورها کار نمی‌کنند و ما در محاصره هستیم و نمی‌توانیم از جایمان تکان بخوریم.

به گفته او، اشغالگران مرتکب هولوکاست جدیدی در هدف قرار دادن بیمارستان الشفا شده‌اند.

وزیر بهداشت فلسطین از شهادت ۳۹ کودک و شیرخوار در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد

می الکیله، وزیر بهداشت فلسطین در کنفرانس خبری گفت، ۳۹ کودک و شیرخوار که در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بودند به دلیل نرسیدن اکسیژن به آنها شهید شده‌اند.

الکیله افزود: بمباران مجتمع پزشکی الشفا با بمب فسفر سفید صورت می‌گیرد. بیمارستان القدس از کار افتاده و تنها بخش مراقبت‌های ویژه‌اش کار می‌کند که آن هم تنها تا ساعات دیگر می‌تواند کار کند.

به گفته وزیر بهداشت فلسطین، ۲۰ بیمارستان از مجموع ۳۰ بیمارستان در غزه به طور کامل از کار افتاده و بیمارستان‌ها مقابل چشمان جهانیان بمباران می‌شوند.

الکیله افزود: عمل‌های جراحی در داخل بیمارستان‌ها روی زمین بدون هیچ ماده بیهوشی و در زیر نور گوشی‌های همراه انجام می‌شود و این در تاریخ اصلا رخ نداده است.

ارتش رژیم صهیونیستی خواستار تخلیه تمامی بیمارستان‌های غزه شد

ارتش اشغالگر با این دستور، خاطرنشان کرد که هزاران نفر همچنان در حیاط مجتمع پزشکی شفا هستند و باید تخلیه شوند.

ارتش اعلام کرد که در طول سه روز گذشته حداقل ۱۵۰ هزار نفر شمال غزه را ترک کردند.

درخواست پزشکان بدون مرز برای توقف حملات به بیمارستان‌ها

پزشکان بدون مرز نیز با بیان اینکه طی ساعات گذشته حملات به بیمارستان الشفا به شدت تشدید شد، اعلام کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم با کارمندان‌ خود در داخل بیمارستان الشفا تماس برقرار کنیم.

این نهاد افزود: به شدت نسبت به وضعیت بیماران، کادر پزشکی و زخمی‌ها که هنوز در داخل بیمارستان هستند، نگرانیم و درحالیکه برخی اصلا نمی‌توانند حرکت کنند.

پزشکان بدون مرز تاکید کرد: خواستار توقف فوری حملات به بیمارستان‌ها و حمایت از کادر درمان و بیماران و تاسیسات بهداشتی و پزشکی هستیم.

در همین حال، صلیب سرخ جهانی تاکید کرد که وضعیت سیستم بهداشتی در نوار غزه به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است و سوخت و تجهیزات پزشکی تمام شده و برق قطع است.

صلیب سرخ با بیان اینکه جان هزاران غیرنظامی، بیمار و پرسنل پزشکی در غزه با توجه به این وضعیت در خطر است، خواستار حفاظت از بیماران و کارکنان مراقبت‌های پزشکی در بحبوحه تشدید حملات به مراکز درمانی شد.

وقوع هولوکاست در بیمارستان الشفا/ شلیک مستقیم مقاومت به پهپاد اشغالگران

همچنین وزارت بهداشت غزه تاکید کرد: از ابتدای جنگ تعداد شهدای کادر درمان به ۱۹۸ تن افزایش یافته و ۵۳ خودروی امداد رسان و آمبولانس منهدم شده‌است.

وزارت بهداشت غزه افزود: ۱۳۵ تاسیسات بهداشتی هدف قرار گرفته و ۲۱ بیمارستان و ۴۷ مرکز درمانی از کار افتاده‌اند.

منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه قبلا گفت: «اگر زنده بمانیم شنبه یک گور جمعی در مجتمع الشفا برای دفن ۱۰۰ شهید ایجاد می‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم برای دفن بیرون برویم.»

تیراندازی به هر کسی که در اطراف بیمارستان الشفا حرکت کند

مدیر مجتمع پزشکی الشفا در غزه با بیان اینکه هر فردی که در اطراف بیمارستان الشفا حرکت کند مورد هدف هواپیماهای اشغالگر و تک تیراندازها قرار می‌گیرد، گفت: نمی‌توانیم برای مداوای مجروحان به بیرون برویم و آمبولانس‌ها نیز نمی‌توانند حرکت کنند.

خبرنگار الجزیره گفت که تماس با خبرنگاران در داخل بیمارستان الشفا در غزه قطع شده است.

شلیک بمب‌های فسفری به بیمارستان الشفا از نیمه‌شب 

اشغالگران از نیمه شب بمباران شدیدی را در مجاورت بیمارستان الشفا انجام داده‌اند. پس از اصابت گلوله به یکی از درهای آن، همچنان حملات به ساختمانی که بیماران و کادر پزشکی در آن مستقر هستند نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، در طول بمباران، اشغالگران از بمب‌های فسفری ممنوعه بین‌المللی استفاده کردند که به نوبه خود ممکن است جان بیمارانی را که بیش از سایرین در بیمارستان در معرض خطر هستند، تهدید کند.

خبرگزاری فلسطینی معا به نقل از منابع محلی گزارش داد: هواپیماها و توپخانه‌های دشمن صهیونیستی بار دیگر حیاط بیمارستان الشفا و اطراف بیمارستان اندونزی را بمباران کردند که برق آن عصر جمعه به دلیل تمام شدن سوخت به طور کامل قطع شد.

شبکه المسیره نیز اعلام کرد، برق بیمارستان الشفا نیز به طور کامل قطع شده است.

بیمارستان القدس در آستانه تعطیلی است

هلال احمر فلسطین تاکید کرد که پس از سه ساعت، ۵۰۰ بیمار و مجروح در بیمارستان القدس غزه از خدمات درمانی محروم می‌شوند و بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و کودکان در انکوباتور جان خود را در نتیجه تمام شدن سوخت که نیروهای اشغالگر از ابتدای تهاجم خود، وارد کردن آن را کاملا ممنوع کرده‌اند، از دست خواهند داد.

تانک‌های اشغالگر بیمارستان کودکان النصر را محاصره کردند

مدیرکل بیمارستان‌های غزه گفت که نیروهای اشغالگر همچنان بیمارستان کودکان النصر در غرب شهر غزه را محاصره کرده‌اند.

برخی منابع نیز اعلام کردند تانک‌های ارتش صهیونیستی به بیمارستان‌های الرنتیسی، النصر و العیون در شمال غزه رسیدند.

کمربند آتش در مجاورت بیمارستان اندونزی

کلیپ‌های ویدئویی نشان می‌دهد که هواپیمای اشغالگران بمباران شدیدی در اطراف بیمارستان اندونزی، به شکل کمربند آتش انجام می‌دهند.

ورودی بیمارستان نیز به شدت زیر آتش ارتش صهیونیستی قرار دارد.

ان بی سی: واشنگتن نمی‌تواند ادعای اسرائیل درباره وجود مقر حماس زیر بیمارستان الشفا را تایید کند

شبکه ان بی سی به نقل از دو منبع کنگره گزارش داد که واشنگتن نمی‌تواند ادعای صهیونیست‌ها درباره وجود مقر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در زیر بیمارستان الشفا در نوار غزه را تایید کند.

در این راستا، دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که چیزی برای تایید ادعای ارتش اشغالگر مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر بیمارستان الشفا پیدا نکرده است.

همچنین در ادامه حملات هوایی صهیونیست‌ها، خبرنگار الجزیره گزارش داد که در بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ای در خان یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد، تعدادی شهید و زخمی شدند. همچنین در بمباران دشمن اشغالگر که منزلی در بیت لاهیا را هدف قرار داد، در تلفات اولیه هفت شهروند شهید شدند و قربانیانی نیز زیر آوار خانه هستند که در حال خارج شدن هستند. منابع فلسطینی گفتند: توپخانه سنگین شرق بیت لاهیا و بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داد و سرعت درگیری میان مقاومت با نیروهای دشمن تشدید شده است.

وزارت داخلی در غزه همچنین اعلام کرد، جنگنده‌های اشغالگران گروهی از شهروندان را در پشت مسجد الهدی در اردوگاه النصیرات هدف قرار دادند که تعدادی از شهدا و زخمی‌های این حادثه به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شدند.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد: بر اثر بمباران یک منزل در اردوگاه النصیرات چهار تن شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.

وزارت داخلی در غزه پیشتر از شهادت شش تن و زخمی شدن تعدادی بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی خبر داده بود که خانه‌ای در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد.

این در حالی است که خبرنگار تلویزیون فلسطین الیوم در غزه گفت: نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه با بمباران مدرسه البراق غزه با موشک و توپخانه دست به کشتار جدیدی زدند که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.

منابع پزشکی اعلام کردند که ۵۰ شهید از داخل مدرسه که محل اسکان آوارگان مناطق مختلف نوار غزه است، بیرون آمد.

در این راستا خبرنگار الجزیره گزارش داد: درگیری‌های میان اشغالگران و مقاومت در چندین محور در غزه ادامه دارد.

این در حالی است که خبرنگار المیادین در غزه تاکید کرد که ارتش اشغالگر با مقاومتی مواجه است که مانع از پیشروی آن شده و خسارات سنگینی را متحمل شده‌ است.

خبرنگار المیادین با بیان اینکه گردان‌های القسام موفق شدند تعدادی تانک رژیم صهیونیستی را در محله النصر منهدم کنند، خاطرنشان کرد: مقاومت در چهار محور در غرب غزه علیه نیروهای اشغالگرِ در حال نفوذ اقدام کرد. خبرنگار المیادین در مورد درگیری در غرب اردوگاه الشاطی گفت که اشغالگران ارتباطات خود را با برخی از نیروهایشان در این اردودگاه از دست داده‌اند.

حملات القسام و القدس به تجهیزات و هواپیمای اشغالگران

گروه مقاومت «گردان‌های القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، امروز از انهدام یک پهپاد غول پیکر ارتش اسرائیل به نام «هرون تی پی» (ایتان) خبر داد.

گردان‌های القدس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که این پهپاد شناسایی را مورد هدف قرار داده است. پهپاد ایتان با طول بال ۲۶ متر و طول بدنه ۱۳ متر به اندازه یک هواپیمای مسافربری است. ایتان، واژه‌ای عبری و به معنای «با صلابت» است.

از طرفی دیگر، صدای آژیرهای هشدار در کیسوفیم در غلاف غزه به صدا درآمد. القدس تاکید کرد: با موجی از موشک‌ها کیسوفیم را هدف قرار دادیم.

گردان‌های القدس همچنین تاکید کرد: تجمع نظامی اشغالگران در اطراف پایگاه نظامی مارس را با موشک و گلوله‌های سنگین خمپاره بمباران کردیم.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام گفت: نیروهای ما وارد درگیری‌های شدیدی شده‌و چندین خودروی صهیونیست‌ها را در تمامی محورها و نقاط پیشروی دشمن در غزه منهدم کرده‌اند.

همچنین آژیرهای خطر در منطقه بئیری در غلاف غزه به صدا درآمد.

گردان‌های القدس در ادامه نیز گفت: نیروهای ما وارد درگیری شدید با اشغالگران در منطقه تل الهوا و اردوگاه الشاطی شده‌اند و تعدادی زخمی در میان صفوف دشمن برجای گذاشتند.

گردان‌های القسام نیز اعلام کرد، سه خودروی نظامی اشغالگران را با گلوله‌های راکت یاسین ۱۰۵ در محور جنوب غرب شهر غزه هدف قرار داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، گردان‌های القسام اعلام کرد که پایگاه نظامی «مارس» را با خمپاره بمباران کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از توقف درگیری در اردوگاه جبالیا به مدت ۴ ساعت خبر داد

آویخای اردعی، سخنگوی ارتش اشغالگر امروز شنبه از توقف چهار ساعته درگیری‌ها در اردوگاه آوارگان فلسطینی جبالیا در نوار غزه خبر داد.

ادرعی با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت: به ساکنان اردوگاه جبالیا پیام زیر را ارسال می‌کنیم: امروز در طول روز بین ۱۰ صبح (۱۰:۰۰) تا دو بعد از ظهر (۱۴:۰۰) برای اهداف بشردوستانه و به منظور ایجاد فرصت برای شما جهت پیوستن به صدها هزار نفری که از طریق محور صلاح الدین به سمت جنوب حرکت کرده بودند، تعلیق تاکتیکی فعالیت‌های نظامی را انجام خواهیم داد.»

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی خواستار حمایت از خبرنگاران غزه است

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی از صلیب سرخ و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا از خبرنگاران در نوار غزه حمایت کنند.

در حالی که اجلاس سران عرب و کشورهای اسلامی در ریاض آغاز به کار کرده حماس از رهبران کشورهای عربی و اسلامی در نشست ریاض خواست تا برای توقف جنگ غزه اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha