• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402081007100
  • خبرنگار : 71660

توطئه تل‌آویو و واشنگتن برای «غزه پس از جنگ»

افشاگری بلومبرگ از گفتگوهای محرمانه‌ دولت بایدن برای استقرار نیروهای آمریکایی در غزه

افشاگری بلومبرگ از گفتگوهای محرمانه‌ دولت بایدن برای استقرار نیروهای آمریکایی در غزه

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت بایدن و مقامات صهیونیست مذاکرات محرمانه‌ای در مورد استقرار نیروهای آمریکایی در غزه پس از جنگ انجام داده‌اند.در میان گزینه‌های مورد بحث، یک نیروی چند ملیتی است که می تواند شامل نیروهای آمریکایی باشد. احتمال دیگر قرار دادن منطقه تحت کنترل سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش ایسنا، طبق آنچه بلومبرگ اعلام کرد، حضور نیروی چندملیتی در غزه می‌تواند شامل نیروهای مسلح آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی باشد.

با ادامه درگیری‌ها، منابع به بلومبرگ گفتند که چندین گزینه در دست بررسی است - از جمله دخالت نیروهای آمریکایی - اما سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این گزارش را رد کرد.

آدرین واتسون سه‌شنبه شب به بلومبرگ گفت که «اعزام نیروهای آمریکایی به غزه به عنوان بخشی از نیروهای حافظ صلح چیزی نیست که در حال بررسی یا بحث باشد». اما منابع بلومبرگ اصرار داشتند که این موضوع واقعاً مورد بحث بوده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس ۸۷ ساله، مایل یا قادر به کنترل غزه نیست. منابع گفتند که یکی از گزینه‌ها به کشورهای منطقه نظارت موقت بر غزه را می‌دهد که با حمایت نیروهای ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه پشتیبانی می‌شود. کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در حالت ایده‌آل درگیر خواهند بود.

بلومبرگ گزارش داد، گزینه دومی که در حال بررسی است، یک نیروی حافظ صلح است که از نیروهای چند ملیتی و گروه ناظران الگوبرداری شده است که در شبه جزیره سینا فعالیت می‌کند و مفاد پیمان صلح بین مصر و اسرائیل را اجرا می‌کند.

گزینه سوم، حکمرانی موقت تحت سازمان ملل خواهد بود. بلومبرگ گزارش داد که تل آویو از این ایده استقبال نکرده - تا حدی به دلیل جنگ لفظی در نیویورک بین دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، و سفیر این رژیم، گیلاد اردان.

اردان، هفته گذشته پس از اینکه دیپلمات پرتغالی گفت که حمله حماس در ۷ اکتبر "در خلأ اتفاق نیفتاد"، خواستار استعفای گوترش شد. گوترش افزود: مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال و خفقان بوده‌اند.

یکی از گزینه‌های پیشنهاد شده توسط یک اندیشکده واشنگتن دی سی، موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، داشتن کنترل مشترک بین سازمان ملل و کشورهای عربی است.

آنها در مقاله‌ای نوشتند: «امنیت عمومی و اجرای قانون می‌تواند توسط کنسرسیومی متشکل از پنج کشور عربی که با تل آویو به توافقات صلح رسیده‌اند - مصر، اردن، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش هدایت شود. فقط آن کشورهای عربی که اعتماد تل آویو را خواهند داشت برای موفقیت این تلاش ضروری هستند. آنها پیشنهاد می کنند که غذا و سلامتی می تواند توسط سازمان ملل تامین شود.

مشکل دیگر برای برنامه‌ریزان نظامی این است که در غرب و کشورهای عربی اشتیاق اندکی برای کشیده شدن به جنگ منطقه‌ای خاورمیانه وجود دارد. جو بایدن که در سال آینده با انتخابات روبرو می شود، به شدت از خطرات وارد شدن به یک درگیری خونین و پرهزینه دیگر آگاه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که در دراز مدت، تشکیلات خودگردان فلسطین باید این منطقه را کنترل کند. بلینکن گفت: در مقطعی، آنچه که منطقی‌تر است این است که یک تشکیلات خودگردان فلسطینی کارآمد و احیا شده، مدیریت و در نهایت مسئولیت امنیتی برای غزه داشته باشد. 

او به کمیته سنا گفت که گزینه‌های متعددی در حال بررسی هستند. بلینکن که روز جمعه یک بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد، گفت: «نمی‌توانیم وضعیت موجود را با مدیریت غزه توسط حماس برگردانیم»

در بیست و ششمین روز از جنگ غزه، نبردهای شدید بین مقاومت فلسطین و نیروهای صهیونیست که در حال نفوذ به شمال و جنوب نوار غزه هستند، ادامه دارد. این نبردها انهدام خودروها و کشته شدن سربازان اشغالگر را در پی دارد و به دنبال عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی رخ داد. شرکت مخابرات فلسطین نیز از قطع کامل تمامی ارتباطات و اینترنت در نوار غزه خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۰ ۲۰:۱۹

سرخ پوستان آسیایی قراراست به سرنوشت سرخ پوستان آمریکایی دچار شوند.