داود کاهفروشان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: برگزاری برنامههای فرهنگی به خاطر بروز برخی شرایط از جمله شیوع پاندمی کرونا همانند اغلب دانشگاهها، در دانشگاه صنعتی سهند نیز تضعیف شده بود که در راستای تقویت برنامههای فرهنگی، سه رویکرد جدید را در حوزه فرهنگی دانشگاه تعریف کرده و فعالیتهای فرهنگی را بازسازی کردیم.
وی افزود: نخستین رویکرد ما، اجرای برنامههای فرهنگی با محوریت معنویت گرایی و ارزش گرایی بود. بین برنامههای فرهنگی و سرگرمیهای فرهنگی تفاوت قائل هستیم و معتقدیم برنامههای فرهنگی که انسان را رشد ندهند، تاثیرگذار نخواهند بود. رویکرد دوم ما نیز طرح محور و برنامه محور بودن و در نهایت هدفمند شدن برنامهها است. سومین رویکرد نیز عدم تصدی گری و بهره گیری از مشارکت جمعی است. سعی کردهایم تا با طرحهای خاصی بتوانیم دانشجویان را جذب برنامههای فرهنگی کنیم.
وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف فرهنگی دانشگاه در مرحله نخست تعداد ۱۰ طرح را از جمله طرحهای «ایران من» در ارتباط با اردوها و روایتگریهای پیشرفت، طرح «رشد» در ارتباط با بحث معرفت افزایی بر اساس مطالعه و کتابخوانی در قالب مسابقه و نقد کتاب، طرح «امید» جهت افزایش نشاط و خودباوری در دانشجویان در قالب مسابقات و جشنوارههای مختلف و طرح «مهارت افزایی» در ارتباط با اشتغالزایی دانشجویان داریم که در راستای اجرای طرح مهارت افزایی با تعدادی از نهادها همچون اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان و سازمان جهاددانشگاهی استان در زمینههای آموزشی و مهارتی وارد همکاری شدهایم.
کاهفروشان گفت: طرح فرهنگی دیگر دانشگاه نیز توجه به بحث رسانه است. قطعا رهاکردن فضای مجازی و نداشتن تولیدمحتوا در زمینههای مختلف، معضل و غفلت غیرقابل جبرانی است. در قالب این طرح با کمک خود دانشجویان و کارشناسان جهت تولیدمحتوا و تهیه فیلمهای کوتاه برنامه ریزی میکنیم.
وی با بیان اینکه طرح دیگر دانشگاه صنعتی سهند، طرح «شمیم آسمانی» است، افزود: این طرح در ارتباط با فضای عمومی جامعه و ناظر بر مسئله حجاب و عفاف است تا از نگاه علمی به این مسئله وارد شده و با استفاده از خود دانشجویان، فضای دانشگاه را به این سمت سوق دهیم. برگزاری نمایشگاه، نشستهای مستمر فرهنگی در ارتباط با حجاب و تهیه بروشورها در خصوص شبهههای مذهبی و اجتماعی از جمله برنامههای طرح شمیم آسمانی است.
وی با اشاره به طرح «همیار فرهنگی» نیز گفت: هدف از این طرح این است که از دانشجویان به عنوان مجریان فرهنگی در دانشگاه استفاده شود و در قالب گروههای مختلفی مثل گردشگری، سراهای دانشجویی، هلال احمر و ... فعالیت کنند که استقبال خوبی نیز از این اقدام انجام شده است.
معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند در خصوص طرح «راه روشن»، تشریح کرد: هدف از اجرای این طرح استفاده از پتانسیل اساتید در راستای شاگرد پروری است که یکی از مولفههای مورد تاکید مقام معظم رهبری محسوب میشود. جلساتی در راستای مسیر شغلی، مهاجرت، ادامه تحصیل و افت تحصیلی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار میشود که استقبال بالایی از آن شده است.
وی افزود: طرح امور فرهنگی دانشکدهها و اساتید نیز از دیگر برنامههای معاونت فرهنگی دانشگاه بوده که در راستای بهره گیری از اساتید به عنوان یاوران علمی اجرا میشود. متاسفانه اساتید پس از جذب در فضای دانشگاه بیشتر به سمت علم میروند در حالی که استاد تراز انقلاب باید در کنار مسائل علمی به مسائل فرهنگی نیز ورود کند. اساتیدی که به ابزار فرهنگ و بصیرت مجهز شوند، میتوانند دانشجویان را هدایت کنند. سال گذشته، دانشگاههایی چون دانشگاه صنعتی سهند که اساتید آنها پای کار بودند، هنگام ایجاد التهابات از سوی دشمنان، کمترین آسیب را دیدند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین طرحی که در فاز اول برنامههای خود اجرا میکنیم، برقراری هفتههای فرهنگی است. باید در برخی مقاطع، مسائل فرهنگی را برجسته کنیم که از جمله آن بحث قرآن است. در این راستا برگزاری جشنوارهها و هفتههای مناسبتی، اردوهای جهادی، برنامههای قرآنی و ... در دستورکار قرار دارد تا شور و نشاط به دانشگاه داده شود.
کاهفروشان در خصوص فعالیتهای دانشجویی این دانشگاه نیز گفت: در دوران کرونا فعالیتهای دانشجویی و برنامههای فرهنگی به فضای مجازی منتقل شده و پس از بازگشایی دانشگاهها نیز افت شدید را در این خصوص شاهد بودیم و شالوده تشکلها و کانونها فرهنگی این دانشگاه از بین رفته بود ولی در یکسال اخیر بار دیگر فعالیتها رونق یافته است. پس از شناسایی دانشجویان فرهنگی و برگزاری چندین دوره جلسه، اکنون انجمنهای دانشگاه بسیار فعال شدهاند و سه تشکل بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و دفتر تحکیم وحدت انجمن اسلامی در دانشگاه صنعتی سهند فعالیت میکنند. کانونها نیز به آرامی وارد فضای دانشگاه شدهاند.
از فضای نقادانه چندصدایی استقبال میکنیم
وی از افتتاح چهار کانون جدید از جمله کانون جلوههای عشق برای مسائل ایثار و شهادت و کانون هلال احمر در این دانشگاه خبر داد و افزود: از فضای نقادانه چندصدایی استقبال میکنیم و معتقد هستیم که باید فضای گفت و گو توام با فضای منصفانه، علمی و بصیرتی باشد.
وی همچنین در خصوص راه اندازی کرسیهای آزاداندیشی در این دانشگاه، ادامه داد: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی باید بر پایه گفتمان موثر علمی باشد. گاه کرسیها این مولفهها را ندارند که امیدواریم با طرحهای وزارتخانه، بسترسازی لازم جهت برگزاری این کرسیها انجام گیرد و دانشجویان نیز نقد سازنده خود را بر اساس مرجع دهی و فضای کاملا علمی ارائه دهند.
معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند گفت: با اجرای طرحهایی چون همیار فرهنگی ابتدا ذائقه دانشجویان را میشناسیم و در این راستا نیازسنجی میکنیم که سازمان جهاددانشگاهی در زمینه نیازسنجی با ما همکاری میکند. معتقد هستیم که ما نباید منتظر دانشجویان باشیم بلکه باید به سمت آنها برویم.
وی افزود: اکنون فضای شور و نشاط به آرامی در دانشگاه مشاهده میشود و البته کافی نیست و باید به سمت دانشجو برویم و از این طریق با آنها ارتباط برقرار کنیم. پیش از این اردوهای دانشگاه فقط تفریحی بود اما اکنون اردوهای علمی و اردوهای علمی-تفریحی را برگزار میکنیم که دانشجویان در کنار مباحث علمی و اردوهای علمی از یک مکان تاریخی و تفریحی هم بازدید کنند.
وی در خصوص برگزاری برنامههای معنوی و قرآنی در دانشگاه، اظهار کرد: مسجد، کانونهای قرآنی و هیاتهای دانشجویی محل مناسبی برای برگزاری برنامههای قرآنی هستند. دو هیات در خوابگاههای دانشگاه فعال هستند و کانون قرآن این دانشگاه نیز از جمله کانونهای باسابقه بوده و برنامههای مسجد از جمله تلاوت روزانه تلاوت قرآن و سه شنبههای مهدوی برگزار میشود. در این راستا قصد داریم تا فعالیتهای قرآنی را به سمت فضای مجازی ببریم.
کاهفروشان در پایان از تحصیل حدود ۵۵۰۰ دانشجو در رشتههای صنعتی و علوم پایه و فعالیت دانشکده مجازی در دانشگاه صنعتی سهند خبر داد.
انتهای پیام
نظرات