مصطفی طاهری عصر امروز (۹ آبانماه) در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع رویای خودرو که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به جنگ فلسطین و اسرائیل، اظهار کرد: این جنگ همانند جنگ بَدر است که علیرغم قابل مقایسه نبودن تعداد نفرات و تجهیزات دشمن، پیروزی از آن مسلمانان است.
وی در رابطه با وضعیت مسکن اقدام ملی در استان، گفت: پیگیر پیشرفت پروژههای مسکن اقدام ملی در استان زنجان هستیم ولی فرمول این طرح آن است که دولت در حد توان امکاناتی بیاورد که بتواند این مسکن را ارزانتر کند و تاکنون هزینه زمین از پروژههای مسکن اقدام ملی گرفته نشده و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات نیز ارایه شده است.
این مسئول با بیان اینکه استان زنجان در بحث مسکن اقدام ملی با فاصله از لحاظ کمی و کیفی از سایر استانهای کشور جلوتر است، تصریح کرد: امسال بخش زیادی از واحدهای مسکن اقدام ملی تحویل شهروندان خواهد شد. همچنین در سال آتی نیز در کل ۱۳ هزار واحد تحویل داده خواهد شد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: هر کالایی همچون خودرو که تولید آن در کشور انحصاری بوده و مورد نیاز مردم باشد، قیمت دستوری توسط شورای رقابت و براساس آنالیز واقعی قیمت ارائه داده میشود و پس از بررسی توسط شورای رقابت قیمت خودروها اعلام میشود.
طاهری با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص قیمتگذاری، فروش و بازار دو خط مشی وجود دارد که برخی معتقدند قیمتها باید آزادسازی شود تا بحث قاچاق اتفاق نیفتد و برخی نیز مخالف هستند و معتقدند تورم را بیشتر میکند، اظهار کرد: به عقیده من با توجه به محدودیت ارز و واردات هیچ کالایی در کشور وجود ندارد که انحصاری نباشد، بنابراین اگر حاکمیت تا حد معقولی ارز در دست داشته باشد که بتواند بگوید به تولیدکنندگان در صورت افزایش قیمت، کالای تولیدی آنان وارد میشود میتوان گفت انحصاری نیست.
وی با اشاره به اینکه ما گمان میکنیم در بحث تهاتر محدودیت منبع نداریم و ارقام بینهایت بوده در حالی که اینطور نیست، خاطرنشان کرد: قیمت خودروها از یک قیمت آبشاری تبعیت میکند به همین دلیل قیمت ماشینها افزایش پیدا میکند.
طاهری افزود: هیچ وقت واردات خودرو در یک سال بالای ۱۰۰ هزار نبوده و چون چند سال است که این اتفاق نیفتاده، موضوع واردات خودرو انباشت شده است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت خودروها، گفت: سه موضوع در این بحث مطرح بوده که مصرف سوخت، تنوع و امنیت خودرو از جمله آنهاست.
وی گفت: از دولت خواسته شده بود که در این زمینه برنامهریزی کند و به صورت زمانبندی شده رسیدن به این موضوعات را مدنظر داشته باشد و بخشی از این سوال و جوابها و استیضاح وزیران به همین جهت است.
طاهری ادامه داد: نماینده مجلس خودروساز نیست بلکه قانونگذار است؛ اما در حقیقت آخرین ابزاری که یک نماینده دارد استیضاح است که در این دوره شاهد بودیم که وزیر صمت استیضاح شد.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دپوی خودرو از سوی شرکتهای خودروساز، گفت: این اتفاق در ادوار گذشته وجود داشت که دلایل خاصی از جمله نبود قطعه موردنیاز عامل آن بود که در همان موقع شرکت دانشبنیان برای ساخت قطعه مورد نیاز فعال شد و امروز خوشبختانه دیگر نیاز به طراحی نداریم و امروز دپوی خودرو حداقل در شرکتهای بزرگ را شاهد نیستیم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی چون مدیریت خودروسازها دولتی بوده، خودرو با وجود ضرر خودروساز گران نشده است.
وی با بیان اینکه خودرو و قیمت آن شامل مجموعه مسائلی است، افزود: کیفیت خودرو و قیمت آن دو بحث جدا است که هر کدام نیاز به ساعتها بررسی دارد.
طاهری با بیان اینکه درباره خودروهای وارداتی با کندی عمل شده است، گفت: بهانه در این حوزه موضوع ارز بوده اما در نهایت کار در حال انجام است.
انتهای پیام
نظرات