• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402080906347
  • خبرنگار : 50163

روستای درسجین ابهر برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب

روستای درسجین ابهر برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب

ایسنا/زنجان در نهمین دوره از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای درسجین از شهرستان ابهر در لیست روستاهای دوستدار کتاب قرار گرفت.

نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به منظور تقویت هویت ایرانی اسلامی، امید بخشی و محرومیت‌زدایی فرهنگی، ارزیابی عملکرد روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری روستاها و عشایر در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در جلسه نهایی داوری نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از ۲۷۱ روستای شرکت‌کننده ۴۰ روستا به مرحله نهایی رسید و در نهایت ۱۳ روستا برگزیده شد و یک روستا از دوره هشتم به عنوان روستای استمرار انتخاب شد،  همچنین در این دوره آبادی عشایری به عنوان آبادی شایسته تقدیر انتخاب شد.

برای شرکت در این جشنواره ۶ روستا از استان زنجان به عنوان روستاهای دوستدار کتاب به این مرحله معرفی شدند که با توجه به طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که توسط روستاها ارائه شده بود از استان زنجان فقط روستای درسجین در لیست روستاهای دوست‌دار کتاب قرار گرفت.

ارزیابی فعالیت هر روستا بر اساس نیازهای محلی، آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و همچنین جلب مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری از مؤلفه‌های مهم داوری جشنواره بود، همچنین طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان نیز از دیگر شاخص‌های تأثیرگذار جشنواره است.

از دیگر شاخص‌های ارزیابی می‌توان به برنامه‌ها توأم با بیشترین تأثیر و کم‌ترین هزینه حاصل آمده، برنامه‌های مبتنی بر منابع، امکانات و ظرفیت‌های محلی، داشتن کتابخانه و تعداد اعضاء، فعالیت‌های جنبی کتابخانه، گروه سنی و جنسیت اعضاء، فعالیت‌های فرهنگی روستا (نظیر جشنواره‌ها، مسابقات کتاب‌خوانی) و مشارکت مردم در این برنامه‌ها اشاره کرد.

خلاقیت و نوآوری، قابلیت الگوبرداری و استمرار و مداومت برنامه‌ها، اهتمام ویژه به توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها در برنامه‌های طراحی شده، قابلیت و ضمانت اجرا داشتن برنامه‌های ترویج کتابخوانی از جمله فاکتورهای دیگر این جشنواره بود.

به گزارش ایسنا، روستای درسجین با حفظ بافت سنتی و زیبایی منحصر به فرد و مردمانی با فرهنگ و کوشا، یکی از دست نخورده‌ترین روستاها و جاذبه‌های گردشگری ابهر است که از توابع مرکزی شهر ابهر است.

درسجین یک روستای گردشگری است که پیشنیه تاریخی آن به قبل از اسلام بازمی‌گردد و به دلیل دارا بودن ویژگی‌های شاخص معماری، گویش متفاوت مردمان آن و بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی، به عنوان یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش، در کشور معرفی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha