به گزارش ایسنا، صبحی دیگر آغاز میشود، خود را به نزدیکترین ایستگاه اتوبوس میرسانم چند دقیقهای منتظر میمانم، همین که اتوبوس میرسد مسافران وارد اتوبوس میشوند.این اتفاق مرتباً در طول روز تکرار میشود و بسیاری از رانندگان بدون توجه به اینکه مسافر مسنی وارد و بخواهد روی صندلی بنشیند پایش را روی گاز میگذارد و حرکت میکند. اگر محکم دستمان را به صندلی اتوبوس نگیریم مشخص نیست چه اتفاقی برایمان بیفتد.
سر هر ایستگاهی که مسافر باشد نگه میدارد تا دیگر مسافران سوار شوند، اگر نزدیک ایستگاهی که بخواهی پیاده شوی از جایت بلند نشوی از توقف در آن ایستگاه خبری نیست، سالهاست با حمل و نقل عمومی تردد میکنم، هر بار که سوار اتوبوس میشوم به دلیل وضعیت بد رانندگی رانندگان اتوبوس دلهره دارم که سالم به مقصد میرسم یا نه، چندین مرتبه به دلیل رانندگی پرخطر و ترمز گرفتنهای ناگهانی به دلیل سرعت بالا به راننده تذکر دادم، اما بدون توجه به رانندگی خود ادامه میدهد و جان مسافران برایش مهم نیست، چندین مرتبه به دلیل رانندگی با سرعت بالا و ترمزهای ناگهانی نزدیک بود سرم با میله مقابل برخورد کند یا به جلو پرت شوم.
وقتی به دلیل ترمزهای ناگهانی تذکر میدهیم دلیل این کار را پیچیدن ماشین دیگر جلوی اتوبوس میداند، در حالی که اگر سرعت بالایی نداشته باشند میتوانند به آرامی ترمز کنند تا جان مسافران به خطر نیفتد، مسیری که روزانه طی میکنیم سربالاییها و سرازیریهای بسیاری دارد که اگر خودت را کنترل نکنی هر لحظه ممکن است از روی صندلی بر زمین بخوری.
یک روز زمان برگشتم به خانه با ساعت تعطیلی مدارس همراه بود که مادر یکی از دانشآموزانی که برای تردد از اتوبوس استفاده میکرد گفت: بار اول نیست که سوار اتوبوس میشوم و روزانه حداقل دوبار برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده میکنم، یک روز یکی از رانندگان با سرعت بالا رانندگی می کرد که یک باره ترمز گرفت و تعدادی از مسافران به جلو پرت شدند، قفسه سینهام به میله اتوبوس برخورد کرد، هر چه هم تذکر میدهیم فایدهای ندارد.
این داستان هر روز مسافرانی است که با یکی از خطوط اتوبوس تردد میکنند و این مشکلات را دارند، علاوه بر رانندگی پرخطر، ساعت رفت و آمد اتوبوسهاست، اگر ظهر باشد که باید یک ساعتی را سر ایستگاه منتظر بمانی تا اتوبوس بیاید، البته صبح و ظهر فرقی ندارد و روزهایی هم باید بیش از ۲۰ دقیقه معطل شوی، دلیل که پرسیده میشود میگویند سر ساعت از مبدأ حرکت میکنیم ممکن است ترافیک باشد.
ظهر بود و قصد رفتن به منزل را داشتم، وقتی به ایستگاه اتوبوس رسیدم خانمی منتظر اتوبوس نشسته بود، پرسیدم چند دقیقه است که منتظر هستید، با حالت عصبانیت گفت دقیقاً ۲۰ دقیقه است که خبری از دو اتوبوسی که از سمت مقابل رفتهاند نیست، من هم ۲۰دقیقهای را منتظر نشستم و بالاخره اتوبوس بعد از ۴۵ دقیقه که پر از دانشآموز بود به ایستگاه رسید، سوار شدیم و پایش را دوباره روی گاز گذاشت و راه افتاد، حتی دستاندازها را هم توجه نمیکرد.
به سرازیری که رسید، به جای اینکه سرعتش را کم کند با همان سرعت به رانندگی ادامه داد، اصلاً انگار مسافری در اتوبوس نبود و خودش از این کار راضی بود، هر چه مسافران هم میگفتند چه خبره آرومتر، اصلاً توجهی نمیکرد.
خانمی که کنارم نشسته بود میگفت، مگر بار اولشان است که این طور رانندگی میکنند، بعضی وقتها فکر میکنم میدان مسابقه است... با این طور رانندگی کردن مردم را سکته میدهند.
باتوجه به اینکه این موضوع بازی با جان مردم است، برای روشن شدن چگونگی نظارت، این موضوع را از رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد جویا شدیم.
مهرداد میرزاییان در گفت و گو با ایسنا درخصوص رانندگی پرخطر برخی از رانندگان اتوبوس، اظهار کرد: رانندگان ملزم به رانندگی با سرعت مطمئنه هستند، اگر مسافران موردی مشاهده کردند باید با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند که به محض اطلاع بازرسان در محل حضور پیدا میکنند و برخورد با راننده انجام میشود.
وی در خصوص زمان رفت و آمد اتوبوسها، گفت: متأسفانه به دلیل بازگشایی مدارس صبحها و ظهرها ترافیک به شدت زیاد است و در ترافیک میمانند که تا رسیدن به ایستگاهها زمان را از دست میدهند و احتمال رسیدن دو اتوبوس با هم وجود دارد، علت عمده تاخیر مشکل ترافیک است.
به گفته وی، اتوبوسهایی که با ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه شدند در سطح شهر پراکنده هستند و ۱۷ دستگاه اتوبوس دیگر خریداری شده وطبق قولهای داده شده برای ماههای پیشرو به محض تحویل همه خطوط تقویت خواهند شد، البته اتوبوسهایی که اکنون در خطوط فعال هستند بازسازی یا نوسازی شدهاند.
انتهای پیام
نظرات