• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402080906125
  • خبرنگار : 71402

جلسه شورای امنیت با محوریت غزه

جلسه شورای امنیت با محوریت غزه

نمایندگان روسیه، برزیل و چین در شورای امنیت تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرده و خواستار انتقال فوری کمک‌ها به غزه شدند.

به گزارش ایسنا، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت، چین با تاکید بر لزوم تمرکز بر مسائل مهم غزه، خواستار همکاری بیشتر از سوی ایالات متحده شد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، گفت: چشم انداز دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه فلسطین و اسرائیل در آستانه فروپاشی است و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فورا درگیری را متوقف کنند.

این نماینده دولت چین دوشنبه در این جلسه گفت: «امیدوارم ایالات متحده با جدیت نگرش مسؤولانه‌ای اتخاذ کرده و با اعضای شورا همکاری کند.»

علاوه بر این، ژانگ بر اهمیت رسیدگی به وضعیت آتش‌بس در غزه، حفاظت از غیرنظامیان، ارسال کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از فجایع انسانی بیشتر تاکید کرد.

وی در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به مناسبت گسترش دامنه عملیات زمینی ارتش اشغالگر در نوار غزه برگزار شد، توضیح داد: ما عمیقا با مردم غزه همدردی می‌کنیم. در آستانه مرگ و زندگی ایستاده‌ایم، و اگر نگوییم «بیشتر، در مورد چشم‌انداز روند صلح که در آستانه فروپاشی است، به همان اندازه نگران هستیم.»

در هفتم اکتبر، حماس یک حمله موشکی غیرمنتظره در مقیاس وسیع به اراضی اشغالی از نوار غزه انجام داد. در پاسخ، رژیم صهیونیستی حملات تلافی‌جویانه‌ای را آغاز کرد و نوار غزه را که محل زندگی بیش از ۲ میلیون نفر است، تحت محاصره شدید قرار داد. از آن زمان تنها تعداد اندکی از کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه توانستند وارد این منطقه شوند و بمباران‌ها ادامه دارد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه سازمان ملل متحد در نشست شامگاه دوشنبه گفت: «روسیه بر لزوم برگزاری جلسات توجیهی باز مداوم در مورد وضعیت انسانی در نوار غزه تاکید کرد.»

نماینده روسیه، از آنچه در غزه رخ داده از «کشتار و آوارگی کور ۱.۶ میلیون نفر، کشته شدن ۶۳ کارمند بین‌المللی، تخریب ساختمان‌های UNRWA و اعمال محاصره همه جانبه در نوار غزه ابراز تعجب کرد.

واسیلی نبنزیا اعلام کرد که کرانه باختری و نوار غزه در حال حاضر شاهد یک فاجعه انسانی با ابعاد عظیم هستند. نبنزیا روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: زمان آن فرا رسیده است که همه چیز را به نام خود بنامیم، زیرا یک فاجعه انسانی با ابعاد عظیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در کرانه باختری و نوار غزه در حال گسترش است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۱ اکتبر تنها ۹۴ کامیون از گذرگاه رفح عبور کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی از ممانعت اسرائیل حتی در تامین این چند فقره است و در نتیجه کمبود عمده همه چیز از جمله آب، سوخت، مواد غذایی و دارو وجود دارد.

نبنزیا افزود: «زمان اقدامات میان‌مدت و فراخوان‌های عمومی نامشخص گذشته است و هرگونه آتش‌بس بشردوستانه کمکی نخواهد کرد.» «انتقال کمک‌های بشردوستانه در بحبوحه عملیات‌های رزمی زمینی غیرممکن است و امیدوارم همه اینجا متوجه این موضوع شوند.»

وی ادامه داد: اولویت امروز جامعه جهانی توقف خونریزی، کاهش خسارات وارده به غیرنظامیان و انتقال اوضاع به مسیر سیاسی و دیپلماتیک است.

به گزارش اسپوتنیک، نبنزیا در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما معتقدیم که برگزاری جلسات توجیهی باز منظم مانند امروز مهم است. علاوه بر این، تاکید داریم که وضعیت انسانی در نوار غزه باید کانون توجه دائمی بدون تبعیض باشد.»

واسیلی نبنزیا در ادامه گفت: «قطعنامه غزه نیاز به یک مکانیسم میانجی جمعی دارد که در آن کشورهای منطقه هم شامل شوند. در دستورکار، ایجاد یک مکانیسم میانجی جمعی با نقش فعال برای کشورهای منطقه وجود دارد. حل و فصل سیاسی جمعی در گذشته توسط گروه چهارجانبه انجام می‌شد، اما آمریکا هر کاری برای تضعیف این ابزار انجام داده است.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، از طرف آمریکایی علت رد آتش بس در نوار غزه توسط واشنگتن را جویا شد. نبنزیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه گفت: «می‌خواهم از نماینده ایالات متحده سوالی بپرسم. توضیح دهید که چرا با آتش‌بس مخالفید؟»

وی ادامه داد: «آیا این بدان معناست که آمریکا به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل از دکترین انتقام همه جانبه در غزه حمایت می‌کند؟ همدردی شما با غیرنظامیان که در هر جلسه شورای امنیت درباره اوکراین ابراز می‌کنید کجاست؟ در مقایسه با وضعیت فلسطینیان در غزه زندگی غیرنظامیان در اوکراین در معرض چنین خطراتی قرار نگرفته است.»

وی افزود: یا فقط به فکر کسانی هستید که در قاره اروپا زندگی می‌کنند در حالی که جان فلسطینی‌ها برای هیچ‌کس در واشنگتن اهمیتی ندارد؟

این نماینده روسی خاطرنشان کرد که شورای امنیت به دلیل موضع ایالات متحده در قبال اوضاع خاورمیانه «فلج» شده است.

او تاکید کرد که می‌خواهد همان سؤالات را به هیئت‌های غربی بفرستد که در مورد همه پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که شامل درخواست برای آتش‌بس بود «به طرز شرم‌آوری از رأی‌گیری خودداری کردند».

رابرت وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به این سوال پاسخی نداد، بلکه تصریح کرد که «روسیه هیچ فرصتی را از دست نداده تا آمریکا را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در پشت این بحران متهم کند».

وی افزود: این غیرمسؤولانه است و این درست نیست که ما مسؤولیتی در قبال اتفاقات رخ داده بر عهده داریم. هیچ کشوری بیش از آمریکا برای حل این وضعیت تلاش نمی‌کند و ما به کار خود ادامه می‌دهیم. او روسیه را به بی‌توجهی به حل بحران‌های انسانی متهم کرد.

وی ادعا کرد که ایالات متحده «به تلاش خود برای کاهش تنش در این منطقه ادامه خواهد داد.»

در همین حال ابراهیم خریشی، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در ژنو به اسپوتنیک گفت: «فلسطین از نقش کنونی و تاریخی روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن در مساله فلسطین بسیار قدردانی می‌کند.»

این مقام فلسطینی گفت: «من فکر می‌کنم که نقش روسیه و رئیس‌جمهور پوتین همیشه از سمت ما قدردانی شده است و امیدوارم که آنها بتوانند کاری انجام دهند. روسیه همیشه از مساله ما حمایت کرده است. بنابراین، ما از کاری که روسیه برای ما انجام می‌دهد بسیار قدردانی می‌کنیم. موضوع الان نیست، بلکه حرف از حمایت تاریخی از موضوع فلسطین است.»

خریشی همچنین افزود که دقیقا نمی‌داند سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسکو چه زمانی انجام می‌شود. رئیس هیئت دیپلماتیک فلسطین همچنین از وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه‌های روسیه و برزیل مبنی بر آتش‌بس در غزه ابراز تاسف کرد.

گلعاد آردان نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با بیان اینکه این رژیم از اهداف جنبش حماس برای از بین بردن اسرائیل آگاه است، گفت: اسرائیل از امروز با وجود حماس زندگی نخواهد کرد.

آردان به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمله کرد و گفت: «دبیر کل هفته گذشته راه را برای وزیر امور خارجه ایران باز کرد و او لبخند می‌زد و دست او را می‌فشرد. گوترش اظهارات زیادی در مقابل مطبوعات داشته است، اما یک بار هم اقدامات حماس را محکوم نکرده است.»

نشست روز دوشنبه شورای امنیت بعد از درخواست امارات و چین و به دنبال آنکه رژیم صهیونیستی عملیات زمینی خود علیه غزه را گسترش داد، برگزار شد. رئیس آنروا، نمایندگان را در جریان وضعیت وخیم غزه‌ تحت‌محاصره قرار داد و تاکید کرد که زنان و کودکان «نباید خسارت جانبی» باشند.

مائورو وییرا، وزیر امور خارجه برزیل نیز کشتن هزار کودک در غزه در یک هفته را «یک موضوع اخلاقی غیرقابل تحمل» دانست.

وییرا با اشاره به اینکه «توجیه وجود شورای امنیت در خطر است»، توضیح داد که شورا باید «مانند انسان‌ها» نجات یابد، که تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که "سیاسی شدن کنار گذاشته شود."

وزیر امور خارجه برزیل افزود: شورا باید درخواست‌ها را برای توقف جنگ و کمک‌رسانی که هم از سوی دبیرکل سازمان ملل و هم از سوی مجمع عمومی درخواست شده است، پیگیری کند و خاطرنشان کرد: «وضعیت ساعت به ساعت بدتر می‌شود و نیاز فوری به کمک و آزادی گروگان‌ها وجود دارد.»

وییرا تاکید کرد که «اسرا» را نمی‌توان تحت بمباران آزاد کرد و خاطرنشان کرد که کشورش از شورا خواسته است تا صدور قطعنامه‌ای را برای آزادی «بدون تاخیر» اسرای نزد حماس انجام دهد و غذا، آب و دارو باید به سرعت وارد شود.

مسؤول آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) روز دوشنبه ضمن محکوم کردن «مجازات دسته جمعی» فلسطینیان توسط اسرائیل هشدار داد که نظام فعلی کمک رسانی به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح «محکوم به شکست» است.

فیلیپ لازارینی با درخواست از اعضای شورای امنیت برای تسهیل روند کمک‌رسانی و نیز مطالبه «آتش بس فوری بشردوستانه»  جنگ غزه گفت: «باید به صراحت گفت که تعداد انگشت شمار کاروان‌هایی که مجوز عبور از گذرگاه رفح را دریافت کرده‌اند در مقایسه با نیازهای بیش از ۲ میلیون نفری که در غزه گرفتار شده‌اند، بسیار ناچیز است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۹ ۰۹:۰۷

سلام علیکم الخریشی، نیست القریشی صحیح است. ایشان نماینده ی دایم فلطسین در سازمان ملل متحد هستند.