غلامرضا گودرزی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وجود گفتگوهای مستمر در حوزه علوم انسانی اسلامی در دانشگاهها و مراکز علمی، گفت: گفتگوهای مداوم وجود دارد، اما شاید در برهههایی دارای فراز و نشیب شده و در مقاطعی پررنگ و گاهی کمرنگ شده است، ولی در مجموع مخالفان و موافقان این حوزه به طور مستمر مباحث چالشی دارند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در حوزه علوم انسانی اسلامی به یک نظریه بومی دست پیدا نمیکنیم، افزود: عدم دستیابی به وحدت نظری و نظریه دلایل متفاوتی دارد؛ اول اینکه در حوزه مدیریت که رشته تخصصی خودم است، علوم انسانی اسلامی باید از مبانی فاصله بگیرد، چون به میزان کافی به آن پرداخته شده است و باید در پیادهسازی آن را نشان دهیم.
گودرزی اضافه کرد: ما در مدلسازی، کاربردیسازی و نظریهپردازی دچار ضعف هستیم که بخشی از آن به عملکرد دانشگاهیان و بخش دیگر به مجریان در سازمانها بازمیگردد، اما فضا برای عملیاتی شدن نظریهها نمیدهند. هر نظریهای نیاز به آزمایشگاه دارد و سازمانها، آزمایشگاه نظریهها هستند؛ اما مدیران سازمانها خیلی از این مساله استقبال نمیکنند، در نتیجه چرخه نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی معیوب میماند و ما مجددا به سمت مبانی سوق پیدا میکنیم.
وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عمدهای که سازمانها از اجرای نظریهها استقبال نمیکنند، به ساختار آنان باز میگردد که بر روی مبانی علوم انسانی رایج قرار گرفته است. از سوی دیگر مدیران اجرایی اعتماد لازم را به حوزه علوم انسانی ندارند و بیشتر به علوم پایه اعتماد دارند.
گودرزی با انتقاد از اینکه مجریان کشور به علوم انسانی اسلامی باور ندارند، یادآور شد: بعضا مدیری به علت علاقه و باور شخصی خود اجازه اجرای نظریههای علوم انسانی اسلامی را میدهد، اما چون این اجرا نظاممند نیست و قائم به فرد است، به طور نظاممند هم اجرا نمیشود. ضمن اینکه ناکارآمدی سایر بخشها باری بر روی علوم انسانی میگذارد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، ایجاد وحدت نظری و راهبردی برای شکلگیری علوم انسانی اسلامی را مستلزم شکلگیری در سطوح اساتید دانشگاه، دانشجویان و مدیران دانست و افزود: اساتید دانشگاهی نباید باب گفتگو را ببندند و از صحبت کردن با مخالفان و منتقدان امتناع کنند. موافقان و مخالفان باید با یکدیگر گفتگو کنند، اما متاسفانه باب نقادی را بستهاند و این مساله ما را متضرر کرده است که نتیجه آن بعضا باعث بسته شدن باب نوآوری علمی میشود.
گودرزی ادامه داد: دانشجویان نیز باید مطالبهگر از نوع هوشمندانه و عالمانه از اساتید باشند و نه مطالبهگری احساسی. دانشجویان باید برای مطالبهگری عالمانه، آثار دانشمندان علوم انسانی سایر کشورها را مطالعه کنند. مدیران سازمانهایی که امکان پیادهسازی نظریهها را دارند، راه را برای اندیشمندان علوم انسانی باز کنند تا نظرات خود را با توجه به ملاحظات اجرایی آزمون و خطا کنند تا نظریهها اصلاح شوند. اساتید دانشگاه، دانشجویان و مدیران سازمانها باید با هم همکاری کنند تا شاهد ثمرات بومیسازی علم باشیم.
گودرزی به نقش رسانهها در عملیاتی شدن نظریههای علوم انسانی تاکید کرد و افزود: رسانهها باید جلوی اختلافات میان نظریهپردازان را بگیرند تا به نقطه آرمانی و عملیاتی در حوزه علوم انسانی اسلامی دست پیدا کنیم.
به گزارش ایسنا، هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ۲۲ آبان ماه جاری در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات