به گزارش ایسنا، دکتر مریم بختیاری در نشست «مراقبین سلامت و مشاورین مدارس» که امروز، یکشنبه ۷ مهر ماه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: به گفته رهبری، ما در حال حرکت در مسیر پیشرفت هستیم و در این مسیر گردنههای بسیار زیادی وجود دارد که بدون کمک آموزش و پرورش عبور از این گردنهها ممکن نیست.
وی با بیان اینکه در دنیای پیچیده امروز با مشکلات پیچیدهای روبرو هستیم، اظهار کرد: به دلیل پیچیده بودن مشکلات، راهحلهای ساده در دسترس نیستند.
دکتر بختیاری درباره اهمیت نقش آموزش و پرورش، گفت: دوره پاندمی کرونا را همگی به یاد داریم. متخصصان بر این باور بودند که شستن دستها عاملی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا است، اما بسیاری روش شستن درست دستها را بلد نبودند. ما به دنبال راهحل این مشکل که افراد روش شستن درست دستها را بلد نیستند، بودیم. راهحل این مشکل در مدارس بود و در صدا و سیما و وزارت بهداشت نبود. روش شستن درست دستها یک عادت است که فقط در کودکی یاد گرفته میشود. پاندمی بعدی در راه است، باید آماده باشیم.
دبیر شورای آموزش علومپایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره از کمبود نیروی انسانی رنج میبرد، افزود: کمبود نیروی انسانی در حوزه مراقبین سلامت هم وجود داشت. راهحل کمبود مراقبین سلامت در وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش یا معاونت بهداشت وزارت بهداشت نبود، بلکه در اختیار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار داشت.
وی با اشاره به سخنان معاون آموزشی وزیر بهداشت در این نشست، گفت: رشته «مراقبت سلامت» را در دانشگاههای علومپزشکی راهاندازی کردهایم. ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، راهحل کمبود مشاورین سلامت را در تعامل به دست آوردیم.
دکتر بختیاری ادامه داد: باید به دنبال راهحلهای فرابخشی در دنیای امروز باشیم. این امکان وجود دارد که مشکلات یک سازمان در سازمان دیگر وجود داشته باشد و به همین دلیل به تعامل بیشتری نیاز داریم. بررسیها بیانگر این است که راهحل بسیاری از مشکلات در مدارس وجود دارد. این راهحل به سرعت، به هنگام و در دسترس هستند.
وی با بیان اینکه فضای مدرسه، فضای تعامل با بزرگسالان است، اظهار کرد: محتوا، برنامه و شیوههای آموزشی میتوانند سلامتمحور و سلامتبخش باشند و به ارتقاء سلامت کمک کنند.
دبیر شورای آموزش علومپایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با بیان این که ارتباط سلامت محور با خانواده و اجتماع کوچک به واسطه مدارس به صورت طولانی و مستمر هستند، اظهار کرد: این ارتباطات میتوانند تحول ایجاد کنند. هنگامی که یک دانشآموز اعلام میکند که ورود چیپس به مدارس ممنوع است، پیام سلامت از مدارس به خانه آمده است.
وی ادامه داد: در حوزه روانشناسی، حضور یک بزرگسال میتواند عامل حمایتی باشد. یک کلاس شاد، خلاق و برابر که تمام افراد به یک اندازه فعالیت میکنند و عاری از هرگونه تبعیض است، سبب ارتقاء سلامت روان میشود. چنین کلاسی میتواند درد و رنج زندگی با پدر و مادر فقیر، بیکار، طرد شده و دارای بیماری روانی را التیام بخشد.
دکتر بختیاری ادامه داد: این همان سیستم حمایتی است که از سرنوشت ابتلا به بیماری روانی حاد، بزهکاری، درگیری در رفتارهای پرخطر و بروز جنایت جلوگیری میکند.
وی با بیان اینکه توجه به مسائلی از این دست میان «مراقبین سلامت» و «مشاوران مدارس» تفاوت ایجاد میکند، اظهار کرد: توجه به این مسائل نه تنها میان مراقبین سلامت و مشاوران مدارس تفاوت ایجاد میکند، بلکه از مشکلات جسمی ناشی از بیماریها یا ابتلا به اختلالات روانی جلوگیری میکند و به زندگی فداکارانه، عشق به خانواده، عدالتخواهی و عدالتجویی کمک میکند.
دبیر شورای آموزش علومپایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، گفت: مشاورین سلامت و مراقبین سلامت در آینده تفاوت ایجاد خواهند کرد. پرسش «چگونه میتوان تفاوت ایجاد کرد؟» را مطرح میکنم. تفاوت فقط با آموزش ایجاد خواهد شد و کدام محیط نسبت به مدرسه برای آموزش مناسبتر است؟ ما باید با «آموزش» تعامل ایجاد کنیم و سبب تحول در سرنوشت فرد، خانواده و جامعه شویم. همه باهم برای سلامت مدرسه تلاش کنیم.
انتهای پیام
نظرات