• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402080604275
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی وزیر علوم:

ایجاد محیط آزاداندیشی وظیفه مسئولان است/ضرورت روشن شدن مرز «آزاداندیشی» و «هرج و مرج»

ایجاد محیط آزاداندیشی وظیفه مسئولان است/ضرورت روشن شدن مرز «آزاداندیشی» و «هرج و مرج»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ایجاد محیط آزاداندیشی را وظیفه مسئولان دانست و گفت: باید تجربه‌های موفق بیان نظرات و آزاداندیشی را مستند و به دانشجویان ارائه کنیم تا مرز آزاداندیشی مدنظر ما و هرج و مرج روشن شود.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین کلانتری در اختتامیه نشست کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها ضمن تسلیت شهادت مردم غزه در مبارزه با رژیم اسرائیل گفت: پیروزی‌های اخیر رزمندگان فلسطینی بزرگ و بی‌نظیر است ‌و تحلیل‌گران داخلی و خارجی در بزرگی و اهمیت این پیروزی‌ها اختلاف ندارند.

‌وی افزود: در ظاهر غزه در محاصره اسرائیل است ولی امروزه ابتکار عمل را جریان مقاومت در دست دارد و اسرائیل در محاصره است. بنابراین شالوده پوشالی رژیم جعلی اسرائیل فروریخته و مدیریت امروز آنجا دست آمریکا است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم پیروزی‌های اخیر را در نتیجه دم مسیحایی امام خمینی (ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: امام انقلاب را محصور به مرزهای ایران ندانست و دنبال سلطه جهانی با نفوذ در قلب‌ها و افکار بود.

 کلانتری گفت: مردم مسلمان و سایر کشورها با فلسطین همدردی کردند و دولت‌ها کمترین اثرگذاری را داشته‌اند آیا این همنوایی در محکومیت اسرائیل در راستای امت واحده که امام مطرح کرده بود نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: آزادی در کنار استقلال از شعارهای اصلی انقلاب بود. آزادی که تفاوت مشخصی با اندیشه لیبرالیستی و سوسیالیستی داشت. آزادی مدنظر انقلاب آن را به آزادی نفس تقلیل نمی‌داد و دنبال آزادی اندیشه در مسیر شکوفایی هویت انسان بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تمام آزادی‌هایی که نظام لیبرالیستی بنا کرده برای سرکوب آزادی اندیشه است و در دل آمریکا آزادی هم‌جنس‌گرایی است ولی اجازه نقد هولوکاست و اجازه اعتراض به اسرائیل نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: انقلاب اسلامی داعیه‌دار نگاه جدیدی به کرامت انسان شد و سعی کرد در دوگانه آزادی و عدالت و آزادی امنیت مسیر تاریخی خود را پیدا کند.

وی به فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره آزاداندیشی اشاره کرد که فرمودند: آزاداندیشی در کشور  ما مظلوم است و فرمودند تشکل‌ها برای رشد خود دنبال آزاداندیشی باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: با نگاه به بیانات رهبر معظم انقلاب معلوم می‌شود ولنگاری و تحجر دو لبه تیغ یک قیچی هستند که آزاداندیشی را در تنگنا قرار می‌دهد. آزاد فکری معرفتی و سیاسی در دانشگاه‌ها مورد تاکید رهبر انقلاب است.

کلانتری گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بدون آزاداندیشی امکان رشد علمی و فرهنگی وجود ندارد و ایشان معتقد هستند که بدون آزاد اندیشی امکان شکل گیری تمدن نوین وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ایجاد محیط آزاداندیشی وظیفه مسئولان است هرچند برای آنان هزینه بر باشد.

وی تاکید کرد: باید تجربه‌های موفق بیان نظرات و آزاداندیشی را مستند و به دانشجویان ارائه کنیم تا مرز آزاداندیشی مدنظر ما و هرج و مرج روشن شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، کلانتری در ادامه گفت: اگر آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به خوبی تجربه شود به سایر بخش‌های جامعه تسری می‌یابد و بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود. به زودی اولین دوره جشنواره کرسی‌های آزاداندیشی با محوریت وزارت علوم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha