• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402080603831
  • خبرنگار : 50310

رئیس دانشگاه لرستان:

زبان فارسی، جدا از زبان عربی نیست

زبان فارسی، جدا از زبان عربی نیست

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان اهمیت زبان را در این موضوع دانست که زنده می‌کند یا می‌میرانَد و گفت: زبان فارسی، جدا از زبان عربی نیست و هفتاد تا هشتاد درصد واژگان زبان فارسی، برگرفته از زبان عربی است.

علی نظری ششم آبان ماه در بازدید از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد در جمع دانشجویان مشتاق یادگیری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد، اظهار خرسندی کرد که زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بغداد کشور عراق، آموزش داده می‌شود.

وی در جمع دانشجویان و اساتید، شعرهایی از برخی شاعران بزرگ ایران، همچون حافظ، سعدی، مولوی و خیام را بر زبان جاری کرد و در سخنانی، زبان را مهم‌ترین ابزار ارتباط بین انسان‌ها دانست.

رئیس دانشگاه لرستان بخش‌هایی از شعرهای برخی از شاعران همچون حافظ را که مصرع‌های عربی دارند برای دانشجویان و اساتید قرائت کرد و این موضوع را نشانه پیوند بین زبان فارسی و زبان عربی دانست.

وی مفهوم نوع‌دوستی و انسان‌دوستی در فرهنگ ایرانی، اسلامی را با قرائت این شعر از سعدی شیرازی، تصریح کرد: «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار».

نظری با استناد به مضامین شعرهای شاعران ایران به‌ویژه سعدی و حافظ، یادگیری زبان را نه فقط یادگیری واژگان بلکه یادگیری سبک زندگی برآمده از آن زبان دانست، زیرا زبان فقط بیان کلمات نیست بلکه انعکاس‌دهنده سبک زندگی، فرهنگ، باورها، تاریخ، اخلاق، تمدن، دین، مذهب و بسیاری ارکان دیگر زندگی است.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: در راستای تقویت ارتباطات علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی بین دانشگاه لرستان با دانشگاه‌های کشور عراق، تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده است که در حال اجرایی شدن هستند.

وی تصریح کرد: روند تحصیل جمعی از دانشجویان کشور عراق در دانشگاه لرستان آغاز شده و این را در راستای گسترش ارتباطات علمی دو ملت ایران و عراق باید به فال نیک گرفت.

 نظری مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشکده‌های دانشگاه لرستان به‌ویژه دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان را تشریح کرد و خواستار شد ارتباطات متقابل علمی بین گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان با گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد گسترش یابد.

رئیس دانشگاه لرستان روی این نکته تأکید کرد که بین ایران و عراق، اشتراکات فراوانی وجود دارد و بایستی ارتباطات بین دو ملت گسترش یابد.

وی پیشنهاد داد یک گروه مشترک از سوی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد برای نظام مسائل مشترک علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، تشکیل شود.

نظری در بخش دیگری از سخنانش، به جنایت‌های اخیر رژیم جعلی و موقت صهیونیستی اشاره کرد و این رژیم را یک رژیم جنایتکار دانست.

رئیس دانشگاه لرستان یاد و خاطره شهدای مظلوم غزه و فلسطین را گرامی داشت و بر این نکته تأکید کرد که انسجام بین ملت‌ها و دولت‌های اسلامی و عربی برای مقاومت در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی بایستی تقویت شود.

وی از مجاهدت‌های رزمندگان جبهه مقاومت که با طوفان الاقصی، شکست جبران‌ناپذیری بر رژیم جعلی صهیونیستی وارد کردند قدردانی کرد.

نظری رنج و اندوه و شهادت مظلومانه فلسطینیان به‌ویژه کودکان و زنان غزه را توضیح داد و تصریح کرد: همواره بایستی به یاد این مظلومیت‌ها، شهادت‌ها و مجاهدت‌ها باشیم.

در بخشی از این دیدار و گفت‌وگو، برخی دانشجویان اهل کشور عراق که در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد مشغول تحصیل هستند شعرهایی از شاعران ایران را با زبان فارسی برای رئیس دانشگاه لرستان قرائت کردند.

همچنین اساتید مربوطه در سخنان خود، از گفته‌های دکتر نظری مبنی بر گسترش ارتباطات متقابل بین گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان با گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد، استقبال کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha