"حسن عروجی" مسئول کانون نخبه پرور مسجد کاظمبیک بابل در گفتوگویی با ایسنا اظهار کرد: همه برنامه ریزی، هدف گذاری و فعالیت ذیل کانون در راستای نخبه پروری و جذب دقیق نوجوان و جوان و تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای آینده نظام اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه از مهمترین طرح و برنامهای که مقام معظم رهبری در نوزدهمین اجلاس نماز تاکید داشتند ارتباط بین مسجد و مدرسه و نقش مهم امام جماعت در این حوزه بود، تصریح کرد: در کانون اسوه مسجد کاظمبیک شهربابل پیوند طرح روشمند مسجد و مدرسه مهمترین طرحی است که مورد توجه و پیگیری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این دستاورد در سایه هم جواری کانون اسوه با موسسه پژوهشی و فرهنگی اشراق است که در سال ۷۴ تاسیس شد، ادامه داد: این موسسه با مدیریت مرحوم حجت الاسلام مؤیدی در راستای تعلیم و تربیت دینی تاسیس شد که ایشان ۳۰ سال بهعنوان امام جماعت مسجد کاظمبیک به دستور مرحوم آیت الله روحانی نماینده فقید رهبری در مازندران به دین و اسلام خدمت کرد.
احداث نخستین مدرسه مسجد محور در بابل
عروجی یادآور شد: مرحوم مؤیدی موفق شد در سال ۸۹ مقدمات پیوند بین مسجد و مدرسه را فراهم کند و نخستین مدرسه اشراق را با همین هدف با ارائه طرح و برنامه و نیروی انسانی متعهد، مسئله تعلیم و تربیت را کیفی سازی کند.
وی فعالیت عمده کانون اسوه را در نقش آفرینی جدی در پیوند بین مسجد و مدرسه عنوان کرد و افزود: مهمترین نقش را در این فعالیتها امام جماعت بهعنوان رکن و محور اصلی بر عهده دارد، که مرحوم مؤیدی بهعنوان معمار این حرکت، در جایگاه امام جماعت نقش آفرینی کرد و در جذب نسل جوان موفق شد.
مسئول کانون نخبه پرور مسجد کاظمبیک بابل تصریح کرد: کانون مجموعهای فرهنگی، هنری و تربیتی است که با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد که نقش کاربری را در کانون دارند زمینهساز حضور کودک و نوجوان در مسجد هستند.
عروجی با اشاره به اینکه کانونی موفقتر است که این حضور را هدفمندتر کند تصریح کرد: باید شکلدهی تعلیم و تربیت در بطن و متن برنامهها و فعالیتهای کانون باشد تا اهداف بلندمدت در تعلیم و تربیت پیگیری شود که مهمترین آن نخبه پروری یعنی تربیت افراد متخصص و متعهد در همه عرصهها برای آینده نظام است.
وی مهمترین رویکرد کانون اسوه کاظمبیک را نخبه پروری برای آینده نظام اسلامی برشمرد و گفت: پیشنهاد من برای پدیده "فهما" گسترش الگوی مسجد مدرسه است که کانون باید بهعنوان حلقه وصل، نقش مهم خود را ایفا کند و در مجموعههایی مثل فهما مورد مطالعه، بحث و تبادل قرار گیرد.
عروجی با بیان اینکه ضروریست بچههای انقلابی و دغدغهمند مساجد، مدارس را اداره کنند و این یکی از رسالتهای مهم چنین کانونهایی است، یادآور شد: با استقبال بیسابقه مقطع سنی کودک تا جوان برای حضور در مساجد مواجه هستیم اما کمبود مربی و کمبود فضا داریم.
تلاش برای معرفی، تبلیغ و گسترش این مدل الگویی در استان و کشور
وی یکی از طرحهای مهم آتی کانون را گسترش دامنه فعالیت در مسجد کاظمبیک و مساجد همجوار برشمرد و خاطرنشان کرد: از برنامه آتی ما گذشته از گسترش این فعالیتها در خود مسجد و مساجد همجوار بلکه معرفی و گسترش آن به دیگر مساجد استان و کشور و تبلیغ این مدل آموزشی اسلامی است.
وی تصریح کرد: مدل ارائه شده از سوی کانون ما برنامهای کاربردی است که اجرا شده و موفق بودیم و نیازی به آزمون و خطا ندارد لذا این مدلی نوین در پیوند بین مسجد و مدرسه و گام مثبت در جذب نسل جوان برای حضور در مساجد بعنوان بزرگترین پایگاه امن علمی، فرهنگی و تربیتی است.
عروج با اشاره به اینکه در سایه غفلت متولیان امر دین بهائیت نظام آموزشی ما را هدف قرار داده و میدان داری میکند، یادآور شد: پلمب ۱۲ مرکز پیش دبستانی در راستای ترویج دین بهائیت زنگ خطری در تزلزل اعتقادات دینی کودکان ماست که دشمن سعی کرده از غفلت متولیان امر سوء استفاده کرده و ذهن کودکان ما را برای تبلیغ فرقه خود به دست گیرد.
ضرورت ارائه برنامه متناسب با سلیقه و نیاز نسل جوان
مسئول کانون اسوه مسجد کاظمبیک بابل با اشاره به اینکه مسجد باید پایگاه تعلیم و تربیت نسل جوان باشد، گفت: کانونهای مذهبی باید میدان داری کرده و خلاء موجود در نظام آموزش و پرورش را پر کنند اما عملا کانونهای فرهنگی و مذهبی به کارهای روتین روزمره اکتفا کرده و چندان برنامه و طرح کاربردی در جذب نخبگان جوان ندارند که این فرصت سوزی بیش نیست.
وی با بیان اینکه نیازمند مسئولان کانون توانمند، ولایی و دغدغهمند هستیم، تصریح کرد: باید کانون حلقه مفقوده پیوند بین مسجد و مدرسه باشد، باید برای اوقات نسل جوان برنامه داشته باشیم و کانونها در جذب آنها طرحهای نو متناسب با نیاز این نسل با محتوی سازی دقیق ارائه دهند تا نسل علوی و فاطمی تربیت شوند.
وی با اشاره به اینکه مدل کاربردی کانون اسوه قابل گسترش و الگوپذیری برای همه دغدغهمندان به تربیت نسل فعلی است، گفت: باید از فعالیت این کانون، این مدل الگویی و از پژوهشکده اشراق بازدید کنند تا از برنامههای متنوع شبانه روزی آن در راستای تربیت اسلامی و انقلابی نسل حاضر آشنا شوند و الگو برداری کنند.
وی با بیان اینکه حضور و آموزش خانوادهها به عنوان یک ضلع مهم نظام تعلیم و تربیت در این طرح دیده شده است تصریح کرد: خانواده این فرزندان در جلسات حضور پررنگ داشته و آموزش و دانش لازم را فرا میگیرند.
عروجی با اشاره به اینکه چنین مدل آموزشی در سطح استان نداریم گفت: این مدل نیاز به معرفی و گسترش در سطح جامعه دارد زیرا خروجی آن موفقیت چشمگیر در عرصههای مختلف علمی ودانشگاهی، فرهنگی، دینی، هنری و غیره بوده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کنونی که با هجمه سنگین شبیخون فرهنگی دشمن مواجه هستیم تاکنون اهمیتی از سوی مسئولین امر به اقدامات ارزنده این کانون در مقابله با این هجمهها نشده است، گفت: این مؤسسه وقف وعامالمنفعه بوده و وابسته به هیچ ارگان، نهاد و سازمانی نیست و متاسفانه با وجود خدمات گسترده در عرصه تعلیم و تربیت هیچ حمایت مالی نمیشود و تنها وابسته به کمکهای مردمی است.
رکورد شکنی حضور روزانه ۲۰۰ دانش آموز در فعالیت مسجد
مسئول مؤسسه اسوه مسجد کاظمبیک بابل از حضور ۲۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف سنی در فعالیت مسجد از جمله نماز جماعت خبر داد و تصریح کرد: استقبال کودکان و نوجوان از حضور در فعالیت مسجد بیش از این تعداد است و این افراد گزینش شده مدارس هستند زیرا فضای کافی برای حضور آنها نداریم.
انتهای پیام
نظرات