به گزارش ایسنا- امیر مقدم شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در منطقه آزاد چابهار رویکردها یا بر اساس سیاستها تنظیم میشود، اظهار کرد: دو رویکرد اصلی را مطابق سیاستهای شورای عالی مناطق آزاد در دستور کار داریم؛ یکی جهانی شدن تا بتوانیم زیرساختهای مورد نیاز اقتصاد بینالمللی را تامین کنیم. ایجاد مناطق آزاد مشترک نیز یکی از بعدهای دیگر این مسئله است. رویکرد دوم مردمی شدن مناطق آزاد است.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ بسته سرمایهگذاری به ارزش ۵۸ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است، افزود: در بحث سرمایهگذاری خارجی باید تلاش میکردیم بستهها را بفروشیم که یکی از راهکارهای آن حضور در نمایشگاههای بینالمللی (چین و ارمنستان) بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه در بخش ریالی بین سازمان و ذینفعان امضاء میکنیم، گفت: باید گزارش دهیم تا پایان سال که این تفاهمنامهها چه میزانی به عقد قرارداد منجر شده است.
مقدم با بیان اینکه در یک سال گذشته ۷۱ درصد رشد درخواست سرمایهگذاری در منطقه آزاد چابهار داشتهایم، افزود: همچنین حدود ۳۰ درصد در مجوزهای صادرشده رشد داشتهایم. خروجی این رویکرد رشد صادرات تولیدات منطقه از ۹.۶ میلیون دلار به ۱۳.۵ میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به رشد ۱۵۸ درصدی ورود کالای کانتینری به بندر چابهار، اظهار کرد: قبلا کانتینر میآمد اما کشتی نمیآمد. یکی از برنامهها برقراری خط کشتیرانی منظم از بنادر مبدا چین و هند بود که از آبانماه سال گذشته با کمک سازمان بنادر و دریانوردی این برنامه عملیاتی و منجر به کاهش زمان و هزینه شده است. امروز صاحب کالا به ازای هر کانتینر ۴۰۰ دلار پرداخت میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هدفگذاری دو میلیارد دلاری برای ترانزیت داریم که الان در حد یک میلیون دلار هم نیست، اظهار کرد: در حال تامین ۱۰۰۰ کشنده برای توسعه ترانزیت هستیم، ضمن اینکه طی چند روز آینده مصوبه واردات خودرو از منطقه آزاد چابهار اجرایی می شود.
مقدم با اشاره به اینکه ۲۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد امضاء شده در سال ۱۳۹۹ داریم که به ارزش روز در زمان حاضر حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۷ پروژه عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد چابهار فعال است که طی یک سال منتهی به مهرماه امسال حدود ۷۷۵ میلیارد تومان به این پروژها تزریق شده و از این رقم تا الان توانستهایم هفت پروژه را وارد فاز بهرهبرداری کنیم.
وی درباره اینکه آیا سازمان منطقه آزاد چابهار موافق تبدیل شورای توسعه سواحل مکران به سازمان است، اظهار کرد: امروز از چند درصد اختیارات قانونی مناطق آزاد استفاده میکنیم، باید بتوانیم وفاق در سطح مدیریتی ایجاد کنیم. سواحل را یکپارچه ببینیم و بهصورت موضعی آن را مدیریت کنیم.
مقدم درباره چرایی عدم صدور مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، یادآور شد: در ادوار گذشته دو گزینه برای فرودگاه چابهار مطرح شد؛ یکی فرودگاه فعلی کنارک است که خارج از محدوده منطقه آزاد است و برای اعمال مدیریت و هرگونه هزینه مجاز نیستیم.
وی ادامه داد: گزینه دوم هم که از سه سال قبل مطرح شد، ساخت فرودگاه جدید در چابهار بود. بخشی از عملیات تسطیح و اجرایی این فرودگاه انجام شد، اما بنا به مسائل ملی ساخت این فرودگاه در رابطه با منفعت ملی کشور باید مورد مداقه قرار میگرفت. خوشبختانه طی یک سال اخیر در این رابطه یک وفاق در سطح ملی ایجاد شد که آن را مدیون سردار دهقان هستیم. امروز تقریبا جانمایی فرودگاه جدید اعلام و امضاهای لازم اخذ شده و تصمیم کلان ملی در این رابطه اتخاذ شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این پرسش که آیا فرودگاه در همان منطقه قبل ساخته میشود یا خیر، گفت: خیر، همان منطقه نیست مقداری تغییر خواهد داشت. ساخت فرودگاه جدید شفاها ابلاغ شده و قرار بود از اول آبانماه به عملیات اجرایی ورود کنیم. مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار صادر شده و منتظر شیوهنامهها هستیم.
انتهای پیام
نظرات