• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402080100053
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول اعلام کرد

پیش بینی تولید بیش از ۱.۴ میلیون تن سیب در آذربایجان‌غربی

پیش بینی تولید بیش از ۱.۴ میلیون تن سیب در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق پیش بینی ها امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد.

خسرو شهبازی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه آذربایجان‌غربی، رتبه اول را با تولید ۳۰ درصد سیب کشور به خود اختصاص داده است، افزود: حدود ۷۵۰ هزار تن از سیب تولیدی به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان، در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات استان به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع محصولات از باغات استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ۶۵ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار به صورت غیر مستقیم در باغات سیب استان مشغول به کار هستند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا دهیم و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روشهای علمی در بخش کشاورزی استان، در صددیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان رس را جایگزین باغهای سنتی کنونی کنیم.

وی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه ۳ و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد. 

شهبازی اضافه کرد: تمامی موارد در نقشه راه سیب استان پیش بینی و برآورد شده که در دست تدوین هست و به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha