• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402080100003
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

اجرای طرح جهش تولید در ۸۰ هکتار از دیم‌زارهای کهگیلویه و بویراحمد

اجرای طرح جهش تولید در ۸۰ هکتار از دیم‌زارهای کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جهش تولید امسال هم در ۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام می‌شود.

سیدعلی معتمدی‌پور یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال گذشته، از آمادگی کامل این سازمان جهت اجرای این طرح در سال زراعی پیش‌رو خبر داد.

وی طرح جهش تولید در دیم‌زارها را طرحی مهم در راستای تضمین امنیت غذایی عنوان و اظهار کرد: خرید تضمینی محصولات، تامین کود و بذر یارانه‌ای، اختصاص یارانه بیمه محصولات دیم، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و آموزش‌های رایگان به کشاورزان از جمله مشوق‌هایی هستند که جهت افزایش بهره‌وری در اراضی دیم کشور، در طرح جهش تولید در دیم‌زارها، با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها، برای سومین سال پیاپی برای محصولات اساسی از جمله گندم، جو، محصولات علوفه‌ای، گیاهان دارویی و حبوبات در استان اجرا خواهد شد و در سال زراعی جاری، تعهد استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۰ هزار هکتار عنوان شده که برش شهرستانی جهت انجام تعهدات کشت انجام گرفته و جلسات ستاد کاشت در مرکز استان و شهرستانها به منظور تدارک هر چه بهتر مقدمات لازم در راستای ارتقا بهره‌وری و افزایش تولید برگزار شده است.

معتمدی‌پور تصریح کرد: استفاده از کودهای بذرمال موجب جوانه‌زنی سریع‌تر و همچنین افزایش عملکرد محصول خواهد شد و در این راستا تاکنون ۳۳۰۰۰ لیتر سهمیه کود بذرمال برای غلات وارد استان شده و در اختیار ۹ شرکت تولیدکننده بذر قرار گرفته و عملیات فراوری بذرها شامل ضدعفونی و بذرمال برای حدود ۴۱۰۰ تن بذر نیز انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به وجود دو پایگاه نوآوری یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در سطح استان، ادامه داد: یکی از اهداف مهم طرح دانش‌بنیان جهش تولید در دیم‌زارها، افزایش ضریب نفوذ دانش در بین کشاورزان است که به این منظور و با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرای نوآوری در دو اقلیم گرمسیر و سردسیر استان انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر کاشت با کارنده‌های کشت مستقیم، عنوان کرد: در راستای توسعه کشت مکانیزه و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تسهیلات کم‌بهره برای خرید اداوات مکانیزه در اختیار کشاورزان متقاضی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، معتمدی‌پور همچنین از همکاری ۸۰ کارشناس ناظر در این طرح خبر داد و بیان کرد: ۶۵ کارشناس پهنه‌های کشاورزی در بخش دولتی و ۱۵ نفر هم از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، بر مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارت کرده و قدم به قدم در کنار کشاورزان خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha