حجتالاسلاموالمسلمین سید محمد ذوالفقاری به ارائه گزارشی از فعالیتها، رویکرد و خدمات مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی پرداخت و اظهار کرد: خدمترسانی به زائر در مسیر تحقق زیارت با معرفت برای زائر امام رضا(ع) از رویکردهای این اداره است.
به گفته وی در واقع زائرین در سفر به شهر مشهد مقدس و تشرف به حرم مطهر رضوی با مسائلی مواجه میشوند که بخشهای مختلفی در صدد پاسخ به نیازهای آنان هستند. بخشعمدهای از نیازهای زائران در حوزههای معرفتی و مرتبط به زیارت است که مدیریت زائران غیر ایرانی در کنار سایر بخشهای حرم مطهر همچون معاونت خدمات زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر و... تلاش میکند رویکرد خدمترسانی برای تحقق زیارت متعالی زائران را محقق کند.
ذوالفقاری همچنین به اهداف این مدیریت اشاره کرد و افزود: هدف ما این است زائر یک زیارت به یادماندنی، روح بخش و همراه با توشه معنوی داشته باشد. در همین راستا ماموریت ما تمشیت امور فرهنگی، تبلیغی، دانش افزایی، راهنمایی و نرم افزاری سفر زائر امام رضا(ع) در حرم مطهر است.
وی با بیان اینکه خدماتی که به زائران ارائه میدهیم نزدیک به ۲۵ نوع خدمت است، گفت: این خدمات در صحن غدیر ویژه زائران غیر ایرانی عرب زبان، در رواق غدیر ویژه زائران اردو زبانان و در رواق دارالرحمه نیز ویژه زائران عرب زبان و آذری زبانان ارائه میشود.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در ایام سرد سال نیز در رواق دارالرحمه مراسم ویژه عربان زبانان برگزار میشود و همچنین در طول سال نیز پذیرای هزاران کاروان زائرین غیر ایرانی هستیم و خدماتی همچون برنامه های حرم شناسی را برای آنان اجرا می کنیم.
به گفته وی تعداد ۷۰۰ خدمه خواهر و برادر فرهیخته به صورت ۲۴ ساعته مشغول به خدمترسانی به این گروه از زائران هستند و ویژگی این خادمان، داشتن تحصیلات بالا، مسلط بودن به یک زبان خارجی است و اغلب از اساتید دانشگاهها و یا کسانی هستند که سابقه فعالیت در سفارت خانهها را دارند و یا رایزن فرهنگی خانههای فرهنگ مراکز ایران و.. هستند.
بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی با بیان اینکه ما در این مدیریت ۱۴ زبان را پوشش میدهیم، گفت: سالیانه بین ۵ تا ۷ میلیلون زائر غیرایرانی به بارگاه منور رضوی مشرف میشوند که از این تعداد ۶۵ درصد از کشورهای عربی، ۲۵ درصد از کشورهای شبه قاره هند و ۱۰ درصد از کشورهای آذربایجان، ترکیه، اروپا و آمریکا هستند.
انتهای پیام
نظرات