• پنجشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402072719355
  • خبرنگار : 30057

دستیابی به دانش فنی ساخت گریدهای مختلف نانو سیلیکا با قابلیت کاربرد در صنایع

دستیابی به دانش فنی ساخت گریدهای مختلف نانو سیلیکا با قابلیت کاربرد در صنایع

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی نانو سیلیکا دست یافتند، تولید گریدهای مختلف این نانو مواد، آن را به ماده‌ای قابل استفاده در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد نانو، اصغر کرمی، مدیر فنی این شرکت فناور با بیان اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را روی تولید نانو مواد سیلیکا آغاز کرده است، گفت: در نهایت موفق به تولید انبوه سیلیکای کلوئیدی شدیم که محلول در آب است. کاربرد عمده این نانو ماده در ریخته‌گری دقیق و ادوات سرامیکی است  و در حال حاضر ۱۵ شرکت در این حوزه مشتری این محصول ما هستند. هر چند دامنه استفاده از این ماده به این حوزه محدود نمی شود و در بخش‌هایی نظیر رنگ، کاتالیست و تصفیه آب کاربرد دارد.

وی محصول دیگر این شرکت را "سیلیکای رسوبی" دانست که به صورت پودری تولید شده است، و تولید آن ادامه داد: اجزاء سازنده این مواد نانومتری است اما به هم می‌چسبند و ساختارهای میکرونی ایجاد می‌کنند. این پودر در صنعت آرایشی بهداشتی، پرکننده تایر، آنتی بلاک‌ها و مات کننده استفاده می‌شود و تولید صنعتی این ماده به زودی آغاز خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه هدف بعدی ما تولید سیلیکا رسوبی آب‌گریز است، گفت: محصول فعلی ما سیلیکای رسوبی آب‌دوست بوده، اما در برخی کاربردها نیاز به خاصیت آب‌گریزی است.

به گفته مدیر فنی این شرکت، سیلیکا به‌عنوان یک پیش ماده پرکاربرد در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه‌ای که در صنعت ساخت‌وساز برای افزایش دوام و استحکام بتن، بهبود عملکرد سیمان و تقویت زمین، در صنعت ریخته‌گری برای افزایش دقت، استحکام، ایمنی و اطمینان در صنعت ریخته‌گری از قبیل ریختگی دقیق و مواد نسوز و در صنعت صیقل‌کاری برای ایجاد سطوح صاف و تقریباً بی‌عیب بر روی نیمه‌رساناهای سیلیکونی، ویفرهای یاقوت کبود و لنزهای اپتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلیکا همچنین در صنعت لایه‌نشانی برای روکش کردن چوب، پوشش‌های مقاوم در برابر سایش، پوشش‌های عایق و غیر آلی، پوشش‌های غیرچسبناک، صنعت کاغذ، جوهرافشان و عکاسی، رنگ‌دانه و پرکننده، فیلم‌های پلاستیکی، پوشش‌های محافظ و تزیینی به کار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha