وضعیت ترافیک در شهر گرگان نامطلوب است و نبود یا کافی نبودن سیستمهای حمل و نقل عمومی، عدم فرهنگسازی، مسائل سختافزاری در بخش شهرسازی مانند تمرکز مراکز مختلف در برخی از نقاط شهر به ویژه هسته مرکزی و کمبود پارکینگ عمومی به بروز ترافیک در شهر گرگان دامنزده است.
در برخی مسیرهای شهر گرگان نظیر پیچ ستاد و خیابان لشکر و میدان ولیعصر و خیابان پنجم آذر و کوی تختی در صبح و بعدازظهر با ظرفیت بیش از حد این معابر رو به رو هستیم که نتیجه آن حرکت لاک پشتی و قطاری شدن شدن خودروها است.
افزایش روزافزون تعداد خودروها، ثابت ماندن معابر شهری و نبود سیاست و رویکرد مدون ترافیکی در شهر گرگان، عدم تناسب بین تعداد تاکسیهای شهر با میزان مسافرتها و مشکلات ساختاری سامانه اتوبوسرانی در گرگان سبب شده تا مرکز استان گلستان به یکی از شلوغترین شهرهای شمال کشور تبدیل شود.
فرسودگی ناوگان عمومی شهری، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری اتوبوسها، نبود سامانههای حمل و نقل پشتیبان مانند «BRT» یا مترو چالش تأمین نیروی انسانی از دیگر مباحثی است که گره ترافیکی گرگان را پیچیدهتر کرده است.
کمبود پارکینگ عمومی به مشکلات ترافیکی گرگان دامن زده است
رضا احمدی یکی از شهروندان گرگانی با اشاره به اینکه کمبود پارکینگ عمومی یکی از دلایلی است که به شلوغی خیابانهای گرگان دامنزده است، گفت: در برخی موارد دیده میشود که خودروها به دلیل کمبود فضا به صورت دوبل در کنار هم پارک میکنند که این وضعیت ترافیک سنگین شهر را سنگینتر میکند.
یک راننده تاکسی نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه هیچکس مثل ما رانندگان تاکسی از ترافیک سنگین گرگان عذاب نمیکشد، گفت: ترافیک سنگین باعث شده بعضاً تا ۳۰ دقیقه در مسیری مثل «فلکه کریمی» تا «شهرداری» گرگان که در شرایط نرمال کمتر از ۱۰ دقیقه راه است، معطل شویم.
وی ادامه داد: هدر رفت بنزین و تحمیل هزینه سنگین بر رانندگان تاکسی، کلافگی در ترافیک و کاهش محسوس درآمد رانندگانی که تنها منبع درآمد زندگیشان از این راه تأمین میشود بخشی از آسیبهای ترافیک شهری است که بر رانندگان تاکسی تحمیل میشود.
یکی از کسبههای قدیمی محور کریمی به شهرداری گرگان نیز در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مغازه خشکشویی که ملاحظه میکنید از ۵۰ سال پیش در این محل بوده و از پدرم به من رسیده است، گفت: در گذشته تعداد مشتری های مغازه ما خیلی بیشتر بود اما به دلیل ترافیک سنگین و مشکل جای پارک بسیاری از مشتریان خود را از دست دادهایم و مردم ترجیح میدهند به جای مراجعه به مغازه ما به خشکشوییهای محلات حاشیه شهر بروند.
فرماندار شهرستان گرگان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در خصوص ترافیک سنگین شهرستان گرگان اظهار کرد: یک طرفه کردن برخی از خیابانهای گرگان به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای حل معضل ترافیک شهر گرگان در نظر گرفته شده است که تا امروز تعدادی از خیابانها یک طرفه شده و تعداد دیگری از خیابانها نیز در دست اقدام است.
اسماعیل نادری با بیان اینکه بسیاری از مدارس و ادارات شهرستان گرگان در محلاتی قرار دارند که باعث سنگین شدن ترافیک شهری میشوند، گفت: باید ادارات و مدارس شهر گرگان که محل مراجعه افراد بسیاری بوده و باعث شلوغیهای ترافیکی میشود را به محلات حاشیه شهر برد و به این طریق در کوتاه مدت مشکل ترافیکی را رفع کرد.
افتتاح فاز اول کمربندی گرگان در آینده نزدیک
وی از افتتاح فاز اول کمربندی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر در حال احداث دوربرگردانهای مسیر کمربندی هستیم و فاز اول کمربندی گرگان از مسیر شهر سرخنکلاته به شهرستان علی آبادکتول در یکی دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد که تأثیر قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی خواهد داشت.
این مقام مسئول، باز شدن جاده مسیر کوی طبیعت به سمت کوی اوزینه گرگان را یکی دیگر از راه حلهای در دست اقدام برای حل مشکل ترافیک شهری گرگان برشمرد و افزود: با باز شدن این مسیر جدید ترافیک سنگین مسیر جرجان به خیابان شهید بهشتی تا حدودی کاهش مییابد.
افزایش حمل و نقل عمومی مهمترین راهکار حل مشکل ترافیک گرگان
مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهری گرگان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: محدود بودن عرض خیابانهای گرگان به ویژه محور مرکزی شهر باعث ترافیک سنگین شهر گرگان شده است و در حال حاضر مهمترین راه حل برای کاهش ترافیک شهری افزایش حمل و نقل عمومی است.
محمد کریمینژاد با بیان اینکه شهرداری گرگان برای کاهش بار ترافیکی اتوبوسهای حمل و نقل شهری را به لحاظ تعداد و همچنین نحوه سرویسدهی ارتقاء داده است، افزود: به طور مثال با آغاز سال تحصیلی جدید، تعداد اتوبوسهایی که به منظور سرویس مدارس در نظر گرفته شدهاند، «به ویژه در خیابان تختی گرگان که تعداد بسیاری از مدارس دخترانه در آن مسیر قرار دارد» را افزایش دادهایم.
۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی گرگان اضافه میشود
وی از اضافه شدن ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید ظرف سه تا چهار ماه آینده به ناوگان شهری گرگان خبر داد و یادآور شد: اگر تعداد اتوبوسها به حد مطلوب برسد، سرویس دهی مطلوبتری به مردم خواهند داشت و علاوه بر آن در حال رایزنی هستیم تا برخی از معابر شهری گرگان را به خط ویژه تبدیل کرده تا حمل و نقل عمومی با کیفیت و سرعت مطلوبتری صورت گرفته و مردم رغبت بیشتری برای استفاده از ناوگان عمومی پیدا کنند.
مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهری گرگان باز شدن محور «کوی طبیعت» گرگان به سمت محور «اوزینه» و وصل کردن این مسیر به محور جرجان را یکی دیگر از راه حلهای شهرداری گرگان برای کاهش بار ترافیکی شهری دانست و گفت: این مسیر از کوی طبیعت به سمت کوی اوزینه تقریباً باز شده و در حال رایزنی با مالکان هستیم تا هرچه زودتر این محور به مسیر جرجان متصل شود.
به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش گرههای ترافیکی در گرگان، مسئولان باید برای حل این معضل از رفتارهای جزیرهای پرهیز کرده و با خارج کردن ادارات و مراکز درمانی و مطب ها از هسته مرکزی شهر، توجه به پیوست ترافیکی پروژهها، احداث پارکینگ های طبقاتی و ارتقاء سیستم ناگان عمومی شهری زمینه کاهش حجم تردد خودروها در شهر را فراهم کنند.
انتهای پیام
نظرات