• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402072517883
  • خبرنگار : 50046

مصرف سم سفید در خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری

مصرف سم سفید در خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف نمک (سم سفید) در این استان بیشتر از میانگین کشوری است.

روح الله یزدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میزان مصرف نمک در ایران دو برابر جهان است و مقدار مصرف آن در خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: میزان مصرف نمک در کشور هر روز ۹ گرم می باشد این در حالی است که این مقدار در خراسان شمالی ۱۰ گرم است.

یزدانی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل مهم بروز پوکی استخوان در انسان ها مصرف زیاد نمک است، ادامه داد: پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که بر اثر یک سری از عادت های بد تغدیه ای شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بروز بیماری پوکی استخوان هفت عامل تاثیرگذار است، بیان کرد: مصرف بی رویه گوشت، کافئین، نوشابه، الکل، نمک، سیگار و نداشتن فعالیت بدنی موجب بروز این بیماری می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: میزان بروز بیماری پوکی استخوان هم در مردان صورت می گیرد و هم در زنان اما میزان شیوع آن در زنان بیشتر است که به علت عواملی همچون فرزند آوری، کمبود ویتامین دی و ... صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در کشور از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی استخوان می شود.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه تقویت استخوان ها بر اساس تغذیه سالم است، گفت: شکل گیری استخوان تا ۳۰ سالگی اتفاق می افتد و بعد از آن باید از استخوان ها مراقبت کرد.

وی با بیان اینکه میزان مناسب ویتامین دی در بدن تاثیر خیلی زیادی در جلوگیری از بروز پوکی استخوان دارد، افزود: توزیع رایگان ویتامین دی در مراکز بهداشت یکی از اقداماتی که از سوی این دانشگاه انجام می شود.

یزدانی تصریح کرد: شکستگی بر اثر پوکی استخوان در سنین بالا خطرناک است چراکه تشکیل استخوان در سنین بالا خیلی دیر انجام می شود و از سوی دیگر پوکی استخوان در سنین بالا موجب خمیدگی افراد می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha