• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402072517568
  • خبرنگار : 90057

ترکیه «فرمول ضامن» را برای مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین پیشنهاد کرد

ترکیه «فرمول ضامن» را برای مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین پیشنهاد کرد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا آماده است در صورت دستیابی به توافق صلح در جریان درگیری رژیم صهیونیستی و حماس، به عنوان یک کشور ضامن برای فلسطین عمل کند.

به گزارش ایسنا، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت: باید حمله به مکان‌های مقدس مانند مسجد الاقصی خاتمه یابد. ما مدت هاست که به همه در این مورد هشدار داده‌ایم. لطفا به ما گوش دهید، ترکیه کشوری با تاریخ عمیق در منطقه است و وقتی حرفی می زنیم باید به آن گوش کنید.

او خطاب به سران رژیم صهیونیستی گفت: شما خانه را اشغال می کنی، خانه را تصرف می‌کنی بعد خانه را خراب می‌کنی، بازسازی می‌کنی و شخص دیگری را در آن قرار می دهید. سپس او را یک شهرک نشین صدا می‌کنید. این شهرک نشینی نیست این دزدی است از این به بعد باید اینطور نامیده شود.

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم تا از توسعه جنگ به‌گونه‌ای که کشورهای منطقه، به‌ویژه لبنان، مصر و اردن را بی‌ثبات کند، جلوگیری کنیم. زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی گامی جدی در جهت ایجاد کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس بردارد.

فیدان تصریح کرد: این جنگ می‌تواند به جنگ‌های بزرگتر منجر شود، اما می‌تواند به صلحی تاریخی نیز منجر شود. رئیس جمهور ما معتقد است که صلح تاریخی امکان پذیر است. تا زمانی که تشکیل کشور فلسطین به تأخیر بیفتد، صلح به منطقه نخواهد رسید.

ترکیه با تاکید بر نقش مرکزی آنکارا در شکل دادن به این ایده، پیشنهادی را برای سیستم ضامن در مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین ارائه کرده است.

هاکان فیدان در نشست خبری اختصاصی در وزارت امور خارجه ترکیه، بر ضرورت حضور چندین کشور از جمله ترکیه به عنوان ضامن پس از دستیابی هر دو طرف به توافق، با مسئولیت تضمین اجرای آن تاکید کرد.

فیدان همچنین بر اهمیت فشار بین‌المللی بر تل‌آویو برای اتخاذ راه‌حل دو دولتی تاکید کرد و گفت: ترکیه نظرات خود را در این زمینه با طرفین در میان می‌گذارد.

او به لزوم نقش فعال‌تر جامعه بین‌المللی در رسیدگی به مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین اشاره کرد. وی تصریح کرد که اعزام نیروی حافظ صلح از ترکیه به منطقه در دستور کار نیست، اما بر اهمیت آغاز گام‌هایی به سوی راه‌حل دو دولتی برای دستیابی به صلح پایدار تاکید کرد. وی گفت: کشورهای منطقه باید در برخورد با هر طرفی که توافق را نقض می‌کند، مسئولیت پذیرفته و موضع واحدی اتخاذ کنند.

هاکان فیدان تاکید بر اهمیت تبدیل وضعیت کنونی به فرصتی برای صلح، گفت: حضور کشورهای ضامن در دستیابی به راه‌حلی پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: برای سال‌ها، قدرت‌های سلطه‌گر با نفوذ رسانه‌ای ماهیت واقعی مشکل (اسرائیل-فلسطین) را پنهان کردند. زمان پایان دادن به این مسئله فرا رسیده است.

هاکان فیدان در دیدار با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان با تاکید بر اینکه کشورش به تلاش‌های خود در دو زمینه ممانعت از توسعه درگیری‌ها و ارسال سریع کمک‌ها به غزه ادامه می‌دهد، اظهار کرد: در تلاش برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به لبنان و دیگر کشورها هستیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تلاش‌های کشورش برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در دیگر کشورها و کمک‌رسانی سریع به غزه، بر لزوم اقدام جامعه جهانی برای تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد، همتای لبنانی او نیز توقف حملات به مرزهای جنوبی لبنان، قتل خبرنگاران و غیرنظامیان و تنش در غزه را خواستار شد.

فیدان گفت: ما به صورت آشکار همبستگی کامل خود را با موضعگیری مصر در خصوص تحولات جاری در غزه اعلام کردیم، زمان آن رسیده که جامعه جهانی اقدامی را برای تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس و بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ در پیش بگیرد. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی فردا چهارشنبه در شهر جده نشستی خواهند داشت.

بوحبیب نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیدان اظهار کرد: بدون یک راه‌حل سیاسی منصفانه و فراگیر، راه‌حل دو دولتی و ابتکارعمل صلح عربی، هیچ صلح و امنیتی وجود ندارد.

وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان در ادامه این کنفرانس نیز بار دیگر فشار بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ و بازگشت به مذاکره را خواستار شد و بر لزوم توقف حملات به مرزهای جنوبی لبنان، قتل خبرنگاران و غیرنظامیان و تنش در غزه تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha