• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1402072416850
  • خبرنگار : 71443

برچیدن قدیمی‌ترین تاسیسات هسته‌ای سوئیس ۱۵ سال زمان می‌برد

برچیدن قدیمی‌ترین تاسیسات هسته‌ای سوئیس ۱۵ سال زمان می‌برد

سوئیس اعلام کرد برچیدن تاسیسات هسته‌ای مولِبرگ در این کشور ۱۵ سال زمان خواهد برد که با پیچیدگی‌های خاص خود در زمینه ایمنی هسته‌ای مواجه است.

به گزارش ایسنا، برچیدن نیروگاه هسته‌ای مولبرگ در بخش برن به خوبی در حال پیشرفت است، اما هنوز راه زیادی تا امکان استفاده مجدد از این سایت که سال ۲۰۳۴ برآورد شده، باقی مانده است.

بنابر گزارش خبرگزاری کی‌استون-ATS، تا به امروز ۵,۴۰۰ تن مواد، چهار سال پس از تعطیلی تاسیسات مولبرگ در سال ۲۰۱۹ حذف شده است. این نشان دهنده حدود یک سوم کل موادی است که باید تا زمان برچیدن کامل تاسیسات منتقل شود.

اولین مرحله مهم از این روند در ماه سپتامبر با حذف آخرین عناصر سوختی باقیمانده در نیروگاه تکمیل شد که اکنون در تأسیسات ذخیره‌سازی Zwilag در بخش Aargau ذخیره می‌شوند.

حذف تمام عناصر سوخت مرحله کلیدی این کار بود.

اورس آمهرد، رئیس استراتژی هسته‌ای شرکت انرژی BKW، اپراتور مولبرگ توضیح داد که اکنون این تاسیسات دیگر هیچ خطر هسته‌ای ندارد.

ساخت این تاسیسات از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲، پنج سال به طول انجامید اما برچیدن آن سه برابر بیشتر طول خواهد کشید. نزدیک به ۳۰۰ نفر، به اندازه زمانی که نیروگاه هنوز مشغول به کار بود در این روند شرکت خواهد داشت.

روند برچیدن تاسیسات هسته‌ای دارای پیچیدگی‌ و دشواری‌هایی در زمینه حفظ ایمنی هسته‌ای است. هر پیچ و مهره باید قبل از دور انداختن برداشته، تمیز و رادیواکتیویته آن اندازه‌گیری شود. برچیدن یک کار بزرگ است که نیاز به توجه زیادی به جزئیات دارد. اکنون جعبه‌های حاوی قطعات جدا شده در سراسر سایت انباشته شده‌اند.

متخصصان باید مواد فعال را از مواد آلوده جدا کنند. دسته اول شامل موادی است که توسط تشعشعات نوترونی آلوده به رادیواکتیو می‌شوند. این زباله‌های رادیواکتیوی - قبل از اینکه به مرکز ذخیره سازی منتقل شوند - در حوضچه‌ای پر از آب غوطه‌ور می‌شوند، چراکه یک متر آب تشعشعات را هزاران برابر کاهش می‌دهد.

در دسته دیگر، مواد آلوده رادیواکتیوی نیستند اما در اثر تماس با مایعات یا گازهای حاوی ذرات رادیواکتیو آلوده شده‌اند. این نیز زباله‌های رادیواکتیو محسوب می‌شود اما فرآیند تصفیه و ضد آلودگی آن متفاوت است.

مولبرگ اولین نیروگاه برق در سوئیس به شمار می‌آید که اکنون تعطیل شده است. این تصمیم در سال ۲۰۱۳ به دلایل اقتصادی اتخاذ شد اما آمهرد می‌گوید: با روند فعلی قیمت برق، قطعاً امروز دیگر چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha