• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402072315695
  • خبرنگار : 71496

بلینکن در ابوظبی درباره غزه با بن زاید و همتای عمانی گفت‌وگو کرد

بلینکن در ابوظبی درباره غزه با بن زاید و همتای عمانی گفت‌وگو کرد

وزیر خارجه آمریکا در ابوظبی با رئیس امارات درباره توقف تنش در غزه گفت‌وگو کرد، همچنین او در گفتگوی تلفنی با همتای عمانی خود به بررسی شرایط خطرناک موجود در غزه پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از الخلیج آنلاین، محمد بن زاید، رئیس دولت امارات در ابوظبی میزبان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، در این دیدار دو طرف اولویت بالای تضمین حمایت کامل از غیرنظامیان و حفظ جان آنها و نیز لزوم ایجاد فوری گذرگاه‌هایی انسانی برای انتقال کمک‌های پزشکی و امدادرسانی به ساکنان نوار غزه و نیز توقف فوری تمامی انواع تنش‌ را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین دو طرف بر لزوم تشدید تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی برای مهار اوضاع و جلوگیری از تشدید آن و آغاز خشونت و بحران‌های بیشتر در منطقه تاکید کردند.

به گزارش «وام»، بن زاید و بلینکن بر تلاش برای ایجاد یک افق سیاسی روشن جهت برقراری صلح عادلانه و فراگیر که امنیت و ثبات منطقه‌ای را تحکیم کند، تاکید کردند.

همچنین آن دو بر تمایل مشترک خود برای تقویت ثبات و شکوفایی در منطقه خاورمیانه تاکید کردند.

بن زاید و بلینکن در ادامه نیز به بررسی همکاری‌های راهبردی و تلاش مشترک دو کشور امارات و آمریکا و راه‌های توسعه آنها در زمینه‌های مختلف و در راستای منافع مشترک دو کشور پرداختند.

همچنین بلینکن با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود تلفنی گفتگو کرد.

دو طرف در این تماس تلفنی به تبادل نظر درباره شرایط خطرناک موجود در غزه و اراضی اشغالی فلسطین پرداختند و بر لزوم برقراری آتش‌بس، ایجاد گذرگاه‌های انسانی و باز شدن حریم هوایی جهت انتقال نیازهای اساسی به دست ساکنان منطقه تحت محاصره غزه تاکید کردند.

وزرای خارجه آمریکا و عمان در این گفتگوی تلفنی نگرانی خود را از تنش مستمری که ساکنان غیرنظامی را در غزه از بین می‌برد، نیاز مبرم به برقراری آتش‌بس موردنظر، ایجاد گذرگاه‌های انسانی و راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های برق و آب ابراز کردند.

البوسعیدی نیز در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: افراط‌گرایی خشونت را ایجاد می‌کند و خشونت تنها به افراط‌گرایی منجر می‌شود، جامعه بین‌الملل مسوولیت اخلاقی و قانونی درقبال در هم شکستن این چرخه دارد و باید برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر برای مساله فلسطین، بازپس‌گیری حق مشروع فلسطینی‌ها و توقف اشغالگری نامشروع صهیونیستی اقدام کند.

وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به منطقه خاورمیانه، ابتدا وارد اراضی اشغالی شد و به این شکل حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت و در ادامه با عنوان تلاش برای آرام کردن اوضاع در منطقه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در نوار غزه و اراضی اشغالی، به کشورهای اردن، قطر، بحرین، عربستان و امارات سفر کرد. پیش‌بینی می‌شود که او در پایان نیز به مصر سفر کند.

مقامات آمریکایی در تلاش هستند تضمین‌هایی را برای آزادی اسرای دوتابعیتی بازداشت شده توسط گردان‌های القسام در عملیات طوفان الاقصی بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha