«صنعت راهآهن میتواند نقش اعتلای کشور را داشته باشد اما اکنون دچار عقبماندگی جدی است» این اظهارات صالحی است که طی دو سال گذشته به عنوان مدیر عامل راه آهن فعالیت داشته است؛ به گفته او، بر اساس سالها پژوهش در حوزه حملونقل و بخش ریلی، اشراف خوبی در حوزه اقتصادرانی داشتیم و میدانستم یکی از گلوگاههای ما صنعت حملونقل ریلی است در حالی که سالها به این حوزه توجه نمیشد.
بیشتر بخوانید
شکستن رکورد جابهجایی ریلی مسافر
مهمترین مشکلات حوزه حملونقل ریلی
در عین حال ماده ۵۷ ماده ششم توسعه، ذیل بند ۲۴ سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری به اولویت بخش ریلی تاکید کردهاند. در بند ب آمده که حوزه حملونقل ریلی در بخش مسافری ۲۰ و در بخش باری ۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما پیش از آن در بند الف ماده ۵۷ اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد.
هرچند به گفته کارشناسان حوزه حملونقل ریلی، در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و حتی ابتدای ۱۴۰۲ سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حملونقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جادهای) در سال ۱۴۰۰، ۱۷.۳ درصد بوده که اکنون به ۱۰.۸ درصد رسیده است؛ در حالیکه مطابق قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت سوخت، دولت موظف به دستیابی به سهم ۳۰ درصدی در حمل بار ریلی در سال ۱۳۹۰ بود.
با وجود این، شکستن رکورد جابهجایی مسافری با بیش از ۲۹.۶۷ میلیون نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و رشد ۴۳.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، همچنین افزایش ۱۳ درصدی جابهجایی مسافر ریلی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ از دیگر اتفاقاتی است که در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم صورت گرفته است و اکنون نیز صالحی از شکستن رکورد شش ماهه میگوید.
انتهای پیام
نظرات