خراسان شمالی یکی از استانهایی است که خط لوله انتقال سوخت ندارد و همین امر سبب شده تا برای ذخیره سوخت چه برای مردمی که در مناطق صعب العبور زندگی میکنند و چه برای صنایع بزرگ، سوخت از سایر استان ها به داخل استان حمل شود.
چند سالی است که تامین سوخت برای صنایع بزرگی همچون شرکت آلومینای جاجرم، نیروگاه سیل ترکیبی و ... تبدیل به معضل شده و با فرارسیدن فصل سرما، سوخت آن ها قطع می شود بنابراین آن ها مجبور شده اند تا برای تامین سوخت زمستانی خود برنامه ریزی داشته باشند و اقدام به ذخیره سوخت از سایر استان با تانکرهای حمل سوخت داشته باشند.
اما تردد این تانکرها به طور حتم با مخاطراتی همراه است و برای رفع این مخاطرات باید راه های جایگزین به منظور کاهش تردد آن ها در جاده ها صورت گیرد.
فعالیت ۱۸۶ دستگاه تانکر سوخت برای حمل فرآورده های نفتی به استان
علی اصغر برومند مدیر روابط عمومی شرکت نفت خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در این استان ۱۸۶ دستگاه تانکر سوخت رسان فعال هستند که سوخت مورد نیاز را به داخل استان حمل می کنند.
وی افزود: روزانه به طور میانگین دو میلیون لیتر فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز و ... به استان حمل می شود.
برومند ادامه داد: بیشتر سوخت حمل شده برای ذخیره سازی سوخت مورد نیاز صنایع برای فصل زمستان است که ببشتر برای نیروگاه سیل ترکیبی شیروان حمل می شود.
وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی به خط انتقال سوخت متصل نیست، اظهار کرد: به همین دلیل مجبور به حمل سوخت از سایر استان ها به این منطقه هستیم که اگر این خط لوله ساخته شود میزان جابجایی و حمل سوخت به داخل استان کاهش می یابد.
این مسئول بیان کرد: اما قبل از هر بارگیری توسط این خودروها، خودروها مورد بازدید قرار می گیرند تا تانکر هیچ مشکلی نداشته باشند، هر ماه برای رانندگان این خودروها کلاس های آموزشی برگزار می شود و قوانین و مقررات، نکات ایمنی بازگو می شود.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر این خودروها برای حمل و جابجایی سوخت باید تاییدیه ایمنی داشته باشند.
نیروگاه سیکل ترکیبی بیشترین حمل سوخت را دارد
طاهر رستمی مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: خراسان شمالی یکی از استان هایی است که خط لوله انتقال فرآورده های نفتی را ندارد به همین دلیل این فرآورده ها با نفت کش پیماها حمل می شوند.
وی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان یکی از واحدهایی است که بیشترین حمل سوخت نفت گاز(۷۰ میلیون) را دارد که اگر بتوان یک خط لوله نفت گاز از مشهد به این استان انتقال داد حجم تردد این خودروها کاهش می یابد.
رستمی با اشاره به اینکه این خودروها برای حمل سوخت به داخل استان، مسافت زیادی را طی می کنند و باید سوخت را از استان های جنوبی وارد استان کنند، افزود: این امر مخاطراتی را به همراه دارد چراکه مسیر طولانی طی می شود و اگر تصادفی در جاده اتفاق افتد، بار خودرو سوخت است و قابلیت اشتعال و انفجار را دارد.
وی ادامه داد: واژگونی خودرو و نشت آن به جاده در مسیر تردد سایر خودروها از دیگر مخاطرات می باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در همین راستا با شرکت های پیمانکار این خودروها صحبت شده که در صورت بروز مشکل و نشت فرآورده های سوختی در جاده در کوتاه ترین فاصله زمانی نسبت به رفع آلودگی های ایجاد شده اقدام کنند .
وی اظهار کرد: تاکید شده که نفت کش پیماها استاندارد لازم را داشته باشند و تجهیزات آن ها از مقاومت لازم برخوردار باشند.
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی گفت: ایجاد خط انتقال فرآورده های سوختی به خراسان شمالی در سطح کشوری در حال پیگیری است و امیدوار هستیم به زودی به نتیجه برسد.
ضرورت اتصال استان به خط لوله نفت سفید
محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی نیز چندی پیش در بازدید از شرکت فرآورده های نفتی و بررسی وضعیت مخازن سوخت، بر ضرورت اتصال استان به خط لوله نفت سفید تاکید کرد.
وی افزود: استان ما فاقد خط لوله انتقال نفت سفید بوده و بنابراین ضروری است تا شاهد اتصال استان به خط لوله نفت سفید باشیم چون این انتقال فقط تا مشهد مقدس صورت میگرد که در شرایط بحرانی، نمی توان از این خط انتقال استفاده کرد.
حسین نژاد تاکید کرد: درصدد برقراری خط لوله تا ورودی استان هستیم تا در حالت بحرانی فشار بر کامیون های حمل سوخت رخ ندهد.
محل بارگیری و تخلیه فرآورده های نفتی در داخل شهر بجنورد
صحراگرد مدیر عامل آتش نشانی بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: تردد تانکرهای سوخت رسان در داخل شهر بجنورد یک تهدید به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه خودروهای حمل فرآورده های سوختی از شهر بجنورد عبور می کنند خودروهای حمل سایر محصولات همچون ال پی جی، تینر و ... نیز برای رسیدن به کارخانه هایی که در شهر مشهد و ... هستند از بجنورد تردد می کنند.
صحراگرد تاکید کرد: باید اطلاعات لازم در مورد این خودروها از قبیل اینکه از چه مسیری تردد می کنند، زمان تردد آن ها چه ساعتی است، در چه محل هایی حتی برای استراحت و یا توقف کوتاه، به آتش نشانی بجنورد داده شود تا ما آمادگی لازم را برای بروز مخاطرات احتمالی داشته باشیم.
وی افزود: متاسفانه محل بارگیری و تخلیه فرآورده های نفتی در داخل شهر بجنورد است که این، یک امر مخاطره آمیز می باشد بنابراین علاوه بر اینکه اطلاعات مذکور باید در اختیار آتش نشانی قرار گیرد نکات ایمنی نیز توسط شرکت های پیمانکار و رانندگان نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
صحراگرد ادامه داد: برخی از موارد همچون پارک خودروهای سوخت رسان در مقابل درب منزل راننده که دارای سوخت است، مشاهده شده که این اقدامی بسیار خطرناک است و باید محل هایی امن برای پارک موقت خودروها در نظر گرفته شود.
وی تاکیدکرد: محل بارگیری و تخلیه فرآورده های نفتی بجنورد در داخل شهر است بنابراین این خودروها به ناچار از مسیرهای شهری عبور می کنند، اما خودروهای کارخانه هایی همچون چسب مشهد نیز از داخل شهر عبور کرده که آن ها می توانند برای جلوگیری از بروز هر گونه خطری مسیر کمربندی شهر را برای رفت و آمد انتخاب کنند.
انتهای پیام
نظرات