به گزارش ایسنا، خودروهای برقی پاسخی برای بحران آب و هوا نیستند اما آنها بخش مهمی از انتقال انرژی به سمت انتشار صفر هستند.
خوشبختانه، وسایل نقلیه کاملا الکتریکی در حال محبوبشدن هستند. تعداد این خودروهای سواری تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۲، در کشورهای اتحادیه اروپا ۵۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ و از ۱.۹ میلیون به ۳.۱ میلیون و بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت.
مهمتر از آن، سهم خودروهای برقی در میان تعداد کل خودروها در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ به ۷۶ در هر ۱۰ هزار خودرو افزایش یافت، در حالی که در سال ۲۰۱۳ تنها دو خودرو در هر ۱۰ هزار خودرو بود.
خودروهای سواری مسئول حدود ۱۲ درصد از کل انتشار دی اکسیدکربن اتحادیه اروپا هستند. پارلمان اروپا در فوریه، به تصویب قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ رأی داد. این قانون اکنون در انتظار رأی نهایی شورای اروپاست که به تعویق افتاد.
در سال ۲۰۱۳، تنها ۵۲ هزار خودروی تمام برقی در اتحادیه اروپا بر اساس یورواستات وجود داشت. این رقم در ابتدا به تدریج افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰ هزار دستگاه رسید و از آن زمان تاکنون تعداد خودروهای تمام الکتریکی هر سال رونق گرفته است. در سال ۲۰۲۲ از ۳ میلیون فراتر رفت.
سهم خودروهای تمام برقی از کل خودروها آمار معنادارتری است. در سال ۲۰۱۳، تنها دو در هر ۱۰ هزار خودرو بود. تعداد در هر ۱۰ هزار در سال ۲۰۱۹ به ۲۴، در سال ۲۰۲۰ به ۴۴ و در سال ۲۰۲۱ به ۷۶ دستگاه رسید. در حالی که سهم آنها در حال حاضر محدود است، نرخ افزایش در دهه گذشته نشاندهنده رشد عظیمی در آینده نزدیک است.
تعداد خودروهای تمام الکتریکی در آلمان بیش از یک میلیون خودرو است. تعداد خودروهای تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۲، در چهار کشور اروپایی از ۵۰۰ هزار فراتر رفت.
آلمان یک میلیون و ۸۹ هزار و ۸۵۴ خودرو، انگلستان ۶۴۱ هزار و ۸۰۱، فرانسه ۶۰۵ هزار و ۷۹۱ و نروژ ۶۰۳ هزار و ۶۹۳ هزار خودرو بود و بعد از آن هلند با ۳۱۸ هزار و ۴۸۵، سوئد ۲۰۵ هزار و ۲۱۲ خودرو و ایتالیا ۱۶۷ هزار و ۲۱۳ خودرو قرار دارند. هلند نیز ۳۱۸ هزار و ۴۸۵ خودرو، سوئد ۲۰۵ هزار و ۲۱۲ خودرو و ایتالیا با ۱۶۷ هزار و ۲۱۳ خودرو قرار داشت.
نروژ با سهم خود از خودروهای تمام الکتریکی در حال رقابت است. نروژ از سال ۲۰۲۱، در پیشرفت خود به سمت صفر شدن آلاینده ها بهترین عملکرد را داشته است. در آن سال در نروژ، ۱۵.۵ درصد از کل خودروها کاملاً برقی بودند. این نرخ در کل اتحادیه اروپا تنها ۰.۸ درصد بود.
هلند (۲.۸ درصد)، دانمارک (۲.۴ درصد)، سوئد (۲.۲ درصد) و ایسلند (۲.۲ درصد) نیز بیش از ۲ درصد سهم خودروهای تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۱ داشتند. سهم خودروهای تمام الکتریکی در بین تمام خودروها در آلمان ۱.۳ درصد، در بریتانیا ۱.۲ درصد و در فرانسه یک درصد بود.قبرس، لهستان، بلغارستان و چک (همه ۰.۱ درصد) کمترین سهم خودروهای الکتریکی باتریدار را در اتحادیه اروپا داشتند.
سهم خودروهای سواری تمام برقی در بین خودروهای ثبتنامشده جدید یکی دیگر از شاخصهای مهمی است که نشان میدهد کشورها چقدر به سمت آلایندگی صفر پیش میروند. در سال ۲۰۲۱، در اتحادیه اروپا، ۸.۳ درصد از تمام خودروهای ثبتشده جدید کاملاً برقی بودند. این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۱ درصد افزایش یافت. چهار خودرو از پنج خودروی فروخته شده در نروژ در سال ۲۰۲۲ کاملاً برقی بودند.
نروژ در سال ۲۰۲۲، با سهم خود از خودروهای تمام الکتریکی در بین تمام خودروهای ثبت نام شده جدید، ۷۹ درصد بود. پس از آن سوئد (۳۳ درصد)، ایسلند (۳۱ درصد)، هلند (۲۴ درصد) و دانمارک (۲۱ درصد) قرار دارند. این رقم در فنلاند ۱۸ درصد بود که نشان میدهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در کنار گذاشتن انرژی سوختهای فسیلی دارند. اینها همچنین کشورهایی بودند که بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ سهم خودروهای تمام الکتریکی را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.
سهم خودروهای برقی پلاگین هیبریدی در بین همه خودروها در سال ۲۰۲۱ در نروژ بالاترین میزان بود، جایی که ۵.۹ درصد از کل خودروهای برقی پلاگین هیبریدی بودند.
تقریباً یک پنجم خودروها در سال ۲۰۲۳ الکتریکی خواهند بود. انتظار میرود سهم کلی خودروهای سواری برقی فقط با باتری در سالهای منتهی به ممنوعیت خودروهای موتور احتراقی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۵ رشد قابل توجهی داشته باشد.
بر اساس گزارش یورو نیوز، بیش از ۱۰ میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان فروخته شد و انتظار میرود فروش این خودرو در سال جاری با رشد ۳۵ درصدی به ۱۴ میلیون دستگاه برسد.
انتهای پیام
نظرات