• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402071812336
  • منبع : نمایندگی مازندران

مازندران ۲ درصد تخم مرغ کشور را تامین می‌کند

مازندران ۲ درصد تخم مرغ کشور را تامین می‌کند

ایسنا/مازندران معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، گفت: تولید سالانه تخم مرغ خوراکی کشور بیش از یک میلیون تن بوده که مازندران سهم دو درصدی در تولید و تامین این ماده غذایی مهم دارد.

بنا به تایید کارشناسان تغذیه، تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن است.  پروتئین آن از سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و حبوبات غنی‌تر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی انسان است.

تخم مرغ در گروه گوشت و ماکیان قرار دارد و می‌توان آن را به‌طور متناوب به جای گوشت قرمز، ماهی و مرغ استفاده کرد. یک عدد تخم مرغ ۷۲ کیلو کالری انرژی دارد.

تخم مرغ منبع بسیار خوبی از ید و فسفر نیز است که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است. سایر املاح تخم مرغ کلسیم، آهن و سلنیوم است که باعث بهبود زخم، بلوغ  و رشد بهتر شده و عفونت را از بین می‌برد.

مازندران ۲ درصد تخم مرغ کشور را تامین می‌کند

 فعالیت ۱۷ واحد مرغ تخمگذار در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران از فعالیت ۱۷ واحد مرغ تخمگذار صنعتی در استان خبر داد.

محمدمهدی عباس‌زاده با اشاره به اینکه ۱۷ مهر (۹ اکتبر) روز جهانی تخم مرغ است و امسال با شعار "تخم مرغ، تامین کننده سلامتی و شادابی" نامگذاری شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ واحد مرغ تخمگذار صنعتی به ظرفیت ۷۵۰ هزار قطعه در استان مازندران فعالیت دارند.

این مسئول افزود: با فعالیت این تعداد واحد مرغ تخمگذار صنعتی، سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ خوراکی در استان تولید می‌شود.

عباس‌زاده با اشاره به تعداد قابل توجه سایر طیور صنعتی و سنتی موجود در استان، تصریح کرد: سالانه ۲۰ هزار تن تخم خوراکی و در مجموع بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن تخم خوراکی در استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی گفت: تولید سالانه تخم مرغ خوراکی کشور بیش از یک میلیون تن بوده که مازندران سهم دو درصدی در تولید و تامین این ماده غذایی مهم دارد.

مازندران ۲ درصد تخم مرغ کشور را تامین می‌کند

آنچه بسیار مهم است نگهداری از تخم مرغ جهت مصرف روزانه است که کارشناسان تغذیه اعلام کرده‌اند، برای حفظ کیفیت و ماندگاری این منبع پروتئینی، به محض خرید می‌بایست تخم مرغ‌ها را به یخچال (دمای ۴-۳ درجه سانتیگراد) منتقل کرد چرا که تخم مرغ‌ها نیز مانند سایر مواد غذایی فساد پذیر بوده و دارای تاریخ مصرف هستند که نگهداری در فضای باز به امرفساد تخم مرغ سرعت می‌بخشد.

نگهداری تخم مرغ‌ها باید در طبقات یخچال و در بسته‌های مخصوص خود صورت گیرد چرا که نگهداری در درب یخچال به‌دلیل نوسانات دمایی زیاد باعث فساد زودتر آن می‌شود.

تخم مرغ‌های تازه را می‌توان در بسته بندی‌های مخصوص خودشان و در دمای یخچال، ۴ تا ۵ هفته پس از تولید نگهداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha