• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071711873
  • خبرنگار : 50620

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

«هوک»، کودکانه‌ای از سیستان

«هوک»، کودکانه‌ای از سیستان

ایسنا/اصفهان زمانی می‌توانیم بگوییم مملکت خوبی داریم که کودکان و نوجوانانِ ما ساخت رویا و خیال‌پردازی را از نوجوانی یاد بگیرند تا وقتی به بزرگسالی رسیدند، با جنگندگی به رویای خود دست پیدا کنند. در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم در حال تربیت نسل موفقی هستیم.

این بخشی از جمله‌هایی بود که در نشست پرسش و پاسخ فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی بیان شد که بعد از ظهر امروز دوشنبه (۱۷ مهرماه) در سومین روز اکران فیلم‌های سی و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، با حضور حسین ریگی کارگردان فیلم و علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده این اثر و همچنین دختران خبرنگار، در سالن حافظ پردیس سینمایی ساحل و با حضور دختران خبرنگار برگزار شد.

فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی، در بخش ملی و از گروه فیلم‌های بلند داستانی به رقابت در سی و پنجمین دوره از جشنواره پرداخته، درباره زادگاه این کارگردان یعنی سیستان و بلوچستان است.

در ابتدای این نشست، حسین ریگی، کارگردان فیلم «هوک» در خصوص دوران نوجوانی خود اظهار کرد: در سیستان، فضایی برای فیلم دیدن نبود و دیدنِ فیلم، آرزو بود. من فعالیت خود را از تئاتر مدرسه آغاز کردم و فکر نمی‌کردم روزی برای کودکان و نوجوانان فیلمسازی کنم. فیلم‌هایی که ساخته‌ام بخشی از وجود خودم و جنگندگی برای ورود به عرصه سینما است.

او افزود: فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان برای من اهمیت دارد و این حیطه جای کار دارد. زمانی می‌توانیم بگوییم مملکت خوبی داریم که کودکان و نوجوانانِ ما ساخت رویا و خیال‌پردازی را از نوجوانی یاد بگیرند تا وقتی به بزرگسالی رسیدند، با جنگندگی به رویای خود دست پیدا کنند. در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم در حال تربیت نسل موفقی هستیم. اگر این اتفاق رخ ندهد، حفره‌ای در آن نسل به وجود می‌آید.

کارگردان فیلم « هوک» ادامه داد: من به عنوان یک فیلمسازِ سیستان و بلوچستانی سعی کرده‌ام که این اتفاق را در این استان شکل دهم که خوشبختانه دو وجه داشت؛ یکی اینکه مردمِ این خطه، خود را در سینما از زاویه دیگری به تماشا نشستند و دیگری، ایجاد اعتماد به نفس برای کودکان و نوجوانان و حتی فیلمسازان بود. این فضا، فضای خوبی بود و حس می‌کنم که بینش سینما در ۲ تا ۳ سال گذشته عوض شده است. از طرفی نیاز است که مسئولان به صورت جدی‌تر به سیستان و بلوچستان توجه کنند.

در ادامه این نشست، علی آشتیانی‌پور، تهیه‌کننده فیلم «هوک» در ارتباط با دغدغۀ خود برای ساخت این فیلم اظهار کرد: متأسفانه فیلم، خیلی بد به نمایش درآمد. نور و افکت‌های صوتی است که به فیلم رنگ و بو می‌بخشد که هردو مورد در محدودیت بود. عذرخواهی می‌کنم زیرا هر هنرمندی علاقه‌مند است که اثرش خوب دیده شود.

او افزود: طبیعتاً فیلمسازیِ هنرمندان از طفولیت و نوجوانی شکل می‌گیرد، من علاقه‌مند هستم که برای فرزندان مملکتم فیلم بسازم، البته در حیطه کودکان و نوجوانان بسیار فعال نبوده‌ام و بیشتر در زمینه سینمای بزرگسال فیلمسازی کرده‌ام.

این تهیه‌کننده ادامه داد: همکاری با حسین ریگی سعادتی بود. امیدوارم روزی در سیستان و بلوچستان فیلم‌ها در سالن‌های خوبی به نمایش دربیاید. در هر صورت از این بابت خوشحال هستیم که موفق شدیم کاری انجام دهیم و فیلمی بسازیم. امیدوارم مورد قبول بینندگان قرار گیرد و تولیدات کودک و نوجوان ادامه‌دار باشد.

در این نشست همچنین هر یک از کودکان و نوجوانان حاضر، پرسش‌هایی درباره داستان و قصه فیلم «هوک» مطرح کردند.

یکی از این نوجوانان به سوژه فیلم و چگونگی انتخاب آن اشاره کرد که حسین ریگی کارگردان فیلم «هوک» در پاسخ به او گفت: ورزشکاری به نام دانیال شه‌بخش، اولین بوکسور در تاریخ ایران است که موفق به کسب مدال جهانی شد. این ورزشکار در شهری که من هستم متولد شده است و رفاقت من با مربی او باعث انتخاب این سوژه شد.

خبرنگار نوجوان دیگری درباره میزان موفقیت این فیلم درزمینه آموزشی و تربیتی پرسید و ریگی این‌گونه پاسخ داد: قطعا در این راستا تلاش‌ کرده‌ایم و آموزش در کنار آن روایت سینمایی می‌تواند شکل درستی به خود بگیرد وگرنه اگر قرار باشد آموزش فقط در قالب کادر دوربین باشد، محتوایی مشابه با کلاس آنلاین خواهیم داشت. فکر می‌کنم توانستیم فیلم را به آن نقطه برسانیم که بیننده و مخاطب نوجوان دور از مرکز کشور به این باور برسد که می‌تواند موفق شود و خود را بسازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha