• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402071711200
  • خبرنگار : 71541

مدیرعامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد

افتتاح طولانی‌ترین آزادراه‌ کشور در هفته جاری

افتتاح طولانی‌ترین آزادراه‌ کشور در هفته جاری

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه این هفته طولانی‌ترین آزادراه کشور یعنی شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر آماده بهره‌برداری می‌شود، گفت: با افتتاح این پروژه طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در نشست خبری با بیان اینکه در بخش آزادراهی امسال در قالب پنج پروژه هدف‌گذاری کردیم، گفت: از ۱۰۳۸ پروژه در حال ساخت، ۲۴ طرح  آزادراهی در پیوست بودجه داریم با نزدیک ۴۰۰۰ کیلومتر؛ ۲۷۹۳ کیلومتر در حال بهره‌برداری است که به ۳۰۰۵ کیلومتر می‌رسیم و ۹ درصد به طول آزادراه‌ها افزوده می‌شود. برای ۱۸۸۰ کیلومتر تکمیل مطالعات انجام شده و فراخوان برای سرمایه‌گذاری و مابقی هنوز مطالعاتش انجام نشده و در مجموع ۷۰۰۰ کیلومتر آزادراه در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه امسال بر اساس پیشرفت فیزیکی پنج پروژه در برنامه داشتیم، افزود: اولین آزادراه تهران- شمال بود که به طول ۲۲ کیلومتر بهره‌برداری شد، دومین آزادراه شیراز - اصفهان است که به طول ۲۱۲ کیلومتر از دروازه شیراز افتتاح می‌شود البته تا اصفهان ۳۷۰ کیلومتر است که باقی هنوز تکمیل نشده است؛ سومین آزادراه منجیل به رودبار است که گلوگاه رشت به قزوین به طول ۸.۵ کیلومتر و اهمیت زیادی دارد، این مسیر یا تونل است یا پل، اما برنامه داریم تا بهمن آن را تکمیل کنیم. چهارمین آزادراه در آذربایجان شرقی و بخشی از مسیر تبریز به مرند و پنجمین آزادراه هم مراغه به هشترود است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به متوسط ساخت آزادراه‌ها در کشور اظهار کرد: قبل انقلاب آزادراه نداشتیم و اوایل انقلاب ساخت محدود بوده، اما بعد از ساخت آزادراه، متوسط آزادراه‌سازی ۸۰ کیلومتر در سال بوده که در ۱۰ سال گذشته به ۸۶ کیلومتر  رسیده است. اگر امسال موفق شویم ۲۹۳ کیلومتر برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهیم، بیش از سه برابر متوسط آزادراه خواهیم ساخت و مجموعه سرمایه‌گذاری در این پنج پروژه نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز است.

خادمی خاطرنشان کرد: این هفته طولانی‌ترین آزادراه کشور یعنی شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به ارزش روز حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع آماده بهره‌برداری خواهد شد، با افتتاح این پروژه ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود و طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین استان‌های بوشهر و هرمزگان هم از این آزادراه استفاده خواهند کرد و تحول جدی در استان‌های جنوبی کشور شاهد خواهیم بود. به واسطه کاهش مسیر دو ساعته شیراز به اصفهان، ۱۳۰ میلیون لیتر  در سال کاهش پیدا خواهد کرد و صرفه‌جویی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیارد تومانی شاهد خواهیم بود و با توجه به استانداردهایی که دارد، سالانه حداقل ۵۵۰ تصادف کم می‌شود.

اعلام عوارض آزادراه شیراز – اصفهان در روزهای آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عوارض آزادراه شیراز - اصفهان به صورت الکترونیکی خواهد بود، گفت: این مسیر هفت عوارضی دارد که مبلغ آن هنوز تعیین نشده، اما در روزهای آینده این مبلغ تصویب و اعلام خواهد شد، البته توجه داشته باشید که این مسیر با کاهش مسافت، مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

خادمی با بیان اینکه ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل تکمیل شده است، گفت: این آزادراه دروازه ورود به شیراز را تغییر می‌دهد، از این رو کنارگذر و رینگ‌هایی توسط شهرداری شیراز ساخته می‌شود برای اینکه شهر شیراز را به آزادراه متصل کند.

وی درباره میزان بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران بیان کرد: ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمان‌کاران داریم به علاوه ۷۰۰۰ میلیارد تومان بدهی که هنوز صورت‌ وضعیت آن به ما اعلام نشده، در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به آزادراه‌هاست.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر پروژه ریلی، جاده‌ای (بزرگراه و راه اصلی) در حال ساخت است، اظهار کرد: از این میزان ۳۲۷۰ کیلومتر پروژه ریلی، ۱۰۳۸ کیلومتر آزادراه و حدود ۶۰۰۰ کیلومتر دیگر پروژه‌های بزرگراهی و راه اصلی است که در مجموع باید ۳۷ هزار کیلومتر محورهای شریانی ما به آزادراه و بزرگراه تبدیل شود.

خادمی با بیان اینکه متوسط ریل‌سازی در کشور ۱۶۰ کیلومتر در سال بوده که متوسط ۱۰ سال گذشته به ۱۹۹ کیلومتر رسیده است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال ۴۰۷ کیلومتر خطوط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید. یکی از طرح‌ها خط‌آهن همدان- سنندج است که تا آخر آبان‌ماه امسال آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. خط‌آهن رشت- کاسپین نیز تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه آماده افتتاح خواهد شد.

انعقاد قرارداد ساخت آزادراه شیراز – اصفهان از سال ۱۳۹۱

همچنین علی معایر - مدیرعامل شرکت‌ راه‌سازی و عمران ایران- اظهار کرد: ماهیت مشارکت این پروژه  وزارت دفاع با سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی و ۵۰ درصد وزارت راه است. قطعه یک تا شش آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر از ایزدخواست تا تنگه خیاره است که از ۱۳۹۱ قرارداد آن منعقد شده و اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: امسال به درخواست مسئولان استان فارس قرار شد دو قطعه دیگر اضافه شود و قطعات هفت و هشت هم در راستای اتصال این آزادراه به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است که این آزادراه را به ۲۲۵ کیلومتر می‌رساند و قطعه هفت اکنون نزدیک به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۸ ۲۰:۳۴

سلام پس تکلیف آزاد راه اراک خرم اباد چی شد،ظاهرا غیب شده