جعفر قادری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: استان فارس مجوز برداشت ۴۰۰ میلیون مکعب از خلیج فارس را به خود اختصاص داده که اکنون تصفیه خانه ۳۰ درصد و خط انتقال به طول یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی از صنایع به دلیل عدم تامین آب از استان فارس کوچ کردند اما با انتقال آب از دریا، محدودیت ایجاد صنایع به بهانه نبود آب در استان فارس برداشته شد از این رو مجوز احداث کارخانه فولاد در نی ریز و پترو پالایشگاه در اقلید با شرط استفاده از پساب آب شهرها داده شده است.
وی استفاده از آب انتقالی از دریا در کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از آب انتقالی خلیج فارس میتوان در کشت گلخانهای استفاده کرد و وضعیت کشاورزی را بهبود بخشید.
قادری تصریح کرد: برخی از افراد عنوان میکنند که خط انتقال آب از دریا تنها وضعیت جنوب، شرق و شمال فارس را بهبود میبخشد، اما باید گفت که با مکانیزم قوانین سوآپ آب با استانهای همجوار، غرب استان نیز از مزیت انتقال آب برخوردار میشود.
این نماینده مجلس انتقال آب از خلیج فارس را یک کار ارزشمندی دانست و گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس ۳۲ میلیون مترمکعب آب شیرین میکنند، اما درکشورمان این کار به یک میلیون مترمکعب آب در روز هم نمیرسد و باتوجه به ظرفیت سدهای کشور و مصرف آب، انتقال آب، آینده کشور را متحول میکند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذار خط انتقال آب از خلیج فارس ۳۰ میلیون مکعب آب را پیش فروش کرده است، گفت: با این پیش فروش آب، کشیدن لوله از مرز انتهایی خط لوله انتقال آب فارس تا اصفهان مقرون به صرفه است همچنین مذاکراتی پیرامون آبرسانی به شهرستانهای غربی استان یزد نیز داشتیم.
وی با بیان اینکه استفاده از آب خلیج فارس برای صنعت و شرب قابل قبول است، گفت: با تهاتر آب شیرین شده دریا با پساب فاضلاب توسط سرمایه گذار انتقال خط لوله، مشکل تامین آب بین صنعت و مصارف آب شرب حل خواهد شد.
قادری با اشاره به اینکه با اضافه شدن ۴ روش سوآپ آب (داد و ستد آب در نقاط مختلف)، تهاتر آب با پساب، خرید تضمینی و پیش خرید در قانون مشکلات بخش آب را میتوان حل کرد، اظهار کرد: با این ۴ واژه شبکه پایدار آب در استان فارس و دیگر استانهای همجوار ایجاد خواهد شد و از پساب شهرها در پتروشیمیها و واحدهای صنعتی استفاده خواهد شد.
کلنگ قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان زده خواهد شد
وی، وضعیت قطعات یکم تا ششم آزادراه شیراز - اصفهان را مورد اشاره قرار داد و گفت: طول آزاد راه شیراز-اصفهان۲۳۰ کیلومتر است که قطعات یک تا ۶ آن از شهرستان ایزدخواست تا تنگ خیاره را به طول ۲۱۱ کیلومتر شامل میشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات برخی از افراد درخصوص نبود جایگاههای پمپ و پوششهای مخابراتی، گفت: اکنون دو مجتمع خدماترفاهی و پمپ بنزین در این آزادراه راهاندازی شده و مابقی مسیر نیز توسط پمپ بنزین سیار پوشش داده میشود.
وی ادامه داد: پوشش تلفن همراه هم پدیده جدیدی بوده و قبلا هیچ کدام از راهها پوشش مخابراتی نداشته است، اما اکنون به مرور دکلها در حال نصب بود که آزادراه شیراز - اصفهان از پوشش مناسب مخابراتی برخوردار است و به مرور بهتر خواهد شد.
قادری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان در آزادراه شیراز - اصفهان برای رفاه مردم انجام شده است، تصریح کرد: قطعات یک تا ۶ آماده افتتاح بوده و در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به زیر بار ترافیک خواهد رفت.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات آزاد راه شیراز - اصفهان گفت: قطعات یک تا ۶ آزاد راه دارای سه خروجی درود زن به مرودشت که بخش عمدهای حالت بزرگراهی دارد، خروجی جاده قدیم تنگ خیاره به لپویی و کنار بیضا به سمت گویم است که با بهرهبرداری از قطعه ۷ آزاد راه، خروجیها افزایش پیدا میکند همچنین خروجی آزادراه به سمت شهر صدرا به صورت تقاطع غیرهمسطح به طول ۶ کیلومتر بوده که تا ۳ ماه دیگر آماده بهره برداری میشود.
وی اضافه کرد: آزادراه شیراز - اصفهان که به انتهای قطعه ۷ برسد عملا خروجیهای سپیدان، قلات به خانه زنیان و خروجی قدیمی گویم متعدد میشود و تا سه ماه دیگر مشکلی از لحاظ تخلیه بار ترافیکی نداریم.
قادری از احداث قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان خبر داد و تاکید کرد: قطعه ۸ از دوراهی قلات به حسینی الهاشمی است که در آینده نزدیک کلنگ زنی خواهد شد که سرآغاز آزادراه شیراز- بوشهر نیز خواهد بود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه پایان قطعه ۸ آزاد راه شیراز-اصفهان، نقطه شروع بزرگراه شیراز سیاخ دارنگان و کوار به سمت خرامه است، گفت: مطالعات رینگ دوم جنوبی شهر شیراز در روند مطالعاتی توسط مشاوران و کارشناسان قرار داد؛ همچنین پیگیر مجوز ماده ۲۳ جاده اصلی برای این محور بودیم که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که باید بزرگراه یا آزاد راه باشد.
وی مسیر آزاد راه شیراز-اصفهان از شهرستان ایزدخواست تا دوراهی مبارکه اصفهان را مورد توجه قرار داد و افزود: مذاکراتی با سرمایه گذاران برای تکمیل بزرگراه در استان اصفهان انجام شده که بناشد صندوق بازنشستگی کشور ۳۰ درصد در تکمیل آزادراه مشارکت کند و در صورت اعلام آمادگی نهایی کتبی این صندوق، قرار داد منعقد خواهد شد همچنین مذاکراتی با فولاد مبارکه شده که در صورت نیاز، جایگزین صندوق بازنشستگی شود.
قادری با اشاره به اینکه اداره راهداری مناقصه مسیر قلات - کدیان را برگزار خواهد کرد، گفت: شانه سازی این راه نیز توسط سازمان برنامه و بودجه و راهداری تامین منابع خواهد شد تا در آینده برای ادامه مسیر آزادراه شیراز-اصفهان دچار مشکل نشویم.
این نماینده مجلس با تاکید براینکه آزادراه شیراز-اصفهان فرصتی برای حل مشکل ترافیک در غرب شهر شیراز است، گفت: با تکمیل شدن محور قره پیری در کنار آزادراه شیراز-اصفهان، مشکل ترافیکی مابین شهر صدرا و شیراز حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تا چندماه آینده تعداد خروجی آزادراه شیراز-اصفهان دو برابر خواهد شد، تاکید کرد: در افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به مشکلی برنخواهیم خورد و روز به روز این مسیر تکمیلتر میشود.
قادری افزود: جهادنصر سمنان، شرکت راه مسیر، شرکت کیسان به عنوان سه شرکت خصوصی نیز برای مشارکت در تکمیل بزرگراه شیراز-اصفهان اعلام آمادگی کردند.
مذاکرات برای احداث بزرگراه شیراز - بوشهر انجام شده است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت بزرگراه شیراز-بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: جلساتی با نائب رئیس اول مجلس، سرمایه گذاران و وزارت نفت برای مشارکت در ساخت بزرگراه شیراز-بوشهر برگزار شد که پس از مذاکرات، مشارکت ۳۰ درصد شرکت آباد راهان، ۲۰ درصد سکاف، ۲۰ درصد وزارت راه، ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی نفت نهایی شده است و منتظر نهایی شدن سهم مشارکت ۲۰ درصد هلدینگ خلیج فارس هستیم.
وی با بیان اینکه در سفر دوم هیئت دولت به بوشهر و فارس دو هزار میلیارد تومان وزارت نفت به ساخت بزرگ راه شیراز-بوشهر مساعدت میکند، اظهار کرد: نیاز به کمک بلاعوض نداریم چراکه به دنبال مشارکت هستیم از این رو وزارت نفت به جای کمک بلاعوض، هلدینگ خلیج فارس را به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری مشارکت دهد.
قادری با اشاره به اینکه نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بزرگراه شیراز-اصفهان در سفر دوم دولت به بوشهر اختصاص داده شد، گفت: از دالکی به سمت خشت توسط پیمانکار در حال انجام کار است و در سفر دوم دولت به فارس نیز منابعی برای تکمیل بزرگراه در سمت استان فارس اختصاص پیدا خواهد کرد.
رفع مشکل آب شیراز و صدرا با افتتاح خط دوم انتقال آب
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه در سفر هیئت دولت به فارس ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم انتقال آب به شیراز افتتاح میشد، تصریح کرد: افتتاح این خط ۹۰ میلیون مکعب آب را وارد شهر شیراز میکند که نسبت به مصرف شهر شیراز و صدرا، آب این دو شهر تامین خواهد شد از این رو تعداد زیادی از چاهها از گردونه مصرف خارج میشود و آب پایداری را تامین کنیم.
وی ادامه داد: با افتتاح خط دوم انتقال آب به شیراز، قسمتهای جنوبی شهرستان شیراز آبرسانی خواهد شد همچنین استعلام تخصیص ۱۰۰ میلیون مکعب آب از سد تنگ سرخ بشار و شش پیر در حال انجام است.
وی در ادامه سخنان خود، نوید تحول در بخش انرژی کشور را داد و گفت: تامین ۱۵ هزار مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در کشور در شورای اقتصاد مصوب شد که ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری را به دنبال دارد که استفاده از این انرژی پاک، ۱۸۰ میلیارد دلار صرفه جویی نسبت به نیروگاه حرارتی دارد.
قادری با بیان اینکه استان فارس ظرفیت بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی است، گفت: مناطق فارس دارای زاویه تابش و زمین مناسب برای نیروگاههای خورشیدی هستند و آینده جهان و به تبع آن ایران به سمت انرژیهای پاک است که باید به سمت استفاده از خودروهای برقی در اولین فرصت برویم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گریزی نیز به جایگاه کارخانهها در استان رفت و گفت: اکنون مسئولیت اجتماعی صنایع با کارهای سطحی خرج میشود که این مسیر اشتباه است و مطالبه باید این باشد که صنایع باید توسعه پایین دستی یا بالا دستی ارزشهای افزوده به دنبال داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذاری انتفاعی و توسعه زیرساختها با استفاده از مسئولیت اجتماعی صنایع باید انجام شود و هر صنعتی متولی بخشی از زیرساختها باشد.
مطالبات نمایندگان مردم در سفر رئیس جمهور به فارس
قادری در ادامه سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان را مورد توجه قرار داد و گفت: این سفر از ۱۹ مهرماه عصر چهارشنبه تا جمعه شب ۲۱ مهرماه با حضور رئیسجمهور و هیأت دولت، وزرا و سایر مقامات ارشد دستگاههای اجرایی دولت در فارس و شهرستانها انجام خواهد شد که دستاوردهای مناسبی از این فرصت حضور به برای استان به همراه خواهد شد.
وی افزود: مطالبات نمایندگان مجلس استان فارس در جلسهای با معاون اجرایی رئیس جمهور مطرح شده که تکمیل خطوط ریلی شیراز به عسلویه، شیراز به اهواز و شیراز به خط گلگهر، کلنگزنی قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان، تعریف پروژه آزادراهی ایزدخواست به دوراهی مبارک اصفهان، مترو شیراز صدرا، توسعه فناوریهای هستهای، پایانه صادراتی محصولات و فرآوردههای کشاورزی، ایجاد پایانههای لوجستیک، شهرک علم و فناوری، تکمیل خطوط آبرسانی و پروژه انتقال آب خلیج فارس به نقاط مختلف فارس و استانهای همجوار، توسعه سرمایهگذاریهای معدنی، افتتاح و توسعه واحدهای خودروسازی، تکمیل و توسعه زیرساختهای ورزشی و همچنین صنایع خاص، کلنگزنی و طرحهای توسعه حوزه بهداشت و درمان، توسعه طرحها و برنامههای پالایشگاهی و پتروشیمی، تکمیل ترمینال خارجی فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب و راهاندازی و توسعه واحدهای تولیدی تعطیل، نیمهتعطیل و فعال از جمله موارد پیشنهادی و مطالبات نمایندگان مردم بود.
انتهای پیام
نظرات