بهنام جبینی شامگاه شنبه ۱۵ مهرماه، در نشستی با عنوان ایمنی حمل و نقل در مشهد با نظر به کلانپروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده و تجربه کشور هلند که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، با اشاره به تقسیم موارد مربوط به تصادفات در سه دسته استفاده کنندگان از خودرو شخصی، موتور سیکلت و عابرین پیاده عنوان کرد: اگر بخواهیم بگوییم روند مدیریت ایمنی در جهان به چه شکل است، باید گفت که این روند شامل غربالگری شبکه، تشخیص الگوی تصادف، انتخاب اقدام، ارزیابی اقتصادی، اولویتبندی، اجرا و پایش اثرسنجی اقدامات است.
وی افزود: پیشنیاز همه این موارد تشکیل بانک اطلاعات و پایگاه داده تصادفات است. این بانکها از سالهای گذشته شامل اطلاعاتی بوده است که توسط پلیس، مراکز اورژانس، بیمه و پزشکی قانونی جمعآوری شدهاند. پس از جمعآوری دادهها واطلاعات هدفگذاری کردیم.
رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه ما از سال ۸۴ تصادفات فوتی را جمعآوری و بررسی کردهایم، گفت: روند تصادفات از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ با توجه به افزایش تعداد خودروها یک روند کاهشی دارد.
جبینی اضافه کرد: بر خلاف تصادفات فوتی، در تصادفات جرحی یک روند سینوسی داریم که کاهش را نشان نمیدهد. باید یک فکر جدی در خصوص تصادفات داشته باشیم. اینکه تصادفات فوتی ما کاهش پیدا کرده است میتواند در اثر افزایش تراکم ترافیک و کاهش سرعت باشد.
وی در خصوص آمار تعداد افراد فوت شده در تصادفات به تفکیک وسیله نقلیه در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: مجموع افراد فوت شده در تصادفات این سال ۲۴۵ نفر بود که سهم بیش از ۵۰ درصد عابرین پیاده متوفی در این تصادفات قابل توجه است. همچنین ۲۶ درصد سهم متوفیان تصادفات در سال ۱۴۰۱ مربوط به موتورسیکلت است. این یعنی چیزی در حدود ۸۰ درصد فوتیهای تصادفات ما در سال ۱۴۰۱ مربوط به عابرین پیاده و موتورسیکلت بوده است.
رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به تفکیک متوفیان تصادفات در سال ۱۴۰۰ بر اساس تحصیلات، خاطرنشان کرد: عمده متوفیان تصادفات در عابرین پیاده و موتورسیکلت یا بیسواد بودهاند و یا سیکل داشتهاند؛ یعنی وقتی تحصیلات افزایش پیدا میکند تعداد تصادفات فوتی ما هم کاهش پیدا کرده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ عابرین پیاده بالای ۵۶ سال بیشترین گروهی بودند که در تصادفات آسیب دیدهاند. همچنین موتورسیکلت سواران بین ۱۹ تا ۳۵ سال، بیشترین آسیب و فوتی در تصادفات را داشتهاند.
جبینی در رابطه با تعداد مصدومین در تصادفات در سال ۱۴۰۱، اضافه کرد: حدود ۷۵ درصد از مصدومین تصادفات در سال ۱۴۰۱ مربوط به عابرین پیاده و موتور سیکلت با آماری در حدود ۳۳ هزار نفر است. بخش عمده عابرین پیادهای که در سال گذشته مصدوم شدند در بازه سنی صفر تا ۱۹ سال و موتور سیکلتها نیز در بازه سنی بین ۲۰ تا ۳۵ سال بوده است.
وی با بیان اینکه پس از بررسی آماری تصادفات مرحله بعد مداخله است، اظهار کرد: مداخلات ما شامل سه بخش اقدامات مهندسی، آموزش و فرهنگسازی و اعمال قانون است. در هریک از این حوزهها اقدامات زیادی صورت گرفته است.
رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد در خصوص اقدامات معاونت نظارت و مهندسی شبکه حمل ونقل، تشریح کرد: پس از بررسیها در سه حوزه فنی مهندسی، روانشناسی و فرهنگی و اعمال قانون راهکارهایی را ارائه دادهایم. همچنین پس از آن نقاط پرتصادف را از لحاظ تصادفات جرحی و فوتی شناسایی کردیم و در این خصوص نیز راهکارهایی پیاده میشود که در نقاط مختلف متفاوت است.
جبینی با بیان اینکه از دیگر کارهایی که انجام دادهایم بازدید ایمنی مسیرهای دوچرخه بوده است، گفت: ما حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد داریم. در این بازدید نیز پس از بررسی و شناسایی مشکلات در این حوزه، راهکارها و تهیه نقشههای اصلاحی ارائه شد. علاوه بر آن نماد ایمنی برای آشکارسازی مناطق پر تصادف یکی از اقدامات دیگر ما بود که در نتیجه آن در ۱۰ مکانی که دارای بیشترین آمار تصادفات بودهاند تابلوهایی در همین خصوص تعریف و نصب شده است. اعمال قانون سرعت متوسط و تداوم نهضت ایمنسازی شبکه بزرگراهی از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام دادهایم.
وی با بیان اینکه کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده عمدهترین پروژهای است که در حوزه عابرین پیاده انجام شده است، گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۸ و در راستای رسیدن به شهر انسان محور و با هدف آشکارسازی مسیر عرضی عابرین پیاده در تقاطعها و معابر آغاز شد.
رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات سازمان ترافیک شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بهبود مستمر را داشته باشیم. یعنی یک هدف که همان انسان محوری است را تعریف کنیم و قدمهایمان را در همان راستا برداریم. نمیتوانیم اقدامات را به صورت ناگهانی انجام دهیم. باید تعریف انسانمحوری را در ذهن خود تدقیق کنیم.
اتهای پیام
نظرات